۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

دارابی: 12 متخصص، مرد ساسانی را اصالت‌ سنجی کردند

دارابی: 12 متخصص، مرد ساسانی را اصالت‌ سنجی کردند
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی در آیین گشایش نمایشگاه تک اثر نقش برجسته ساسانی از اصالت‌سنجی این اثر بعد از مسترد شدن از لندن خبر داد.
کد خبر : ۶۲۸۵۱۳

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس، نقش برجسته ساسانی صبح امروز ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۲ در موزه ملی ایران رونمایی شد. در این آیین، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مرتضی ادیب‌زاده؛ سرپرست اداره کل موزه‌ها حضور داشتند.

دارابی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۰ به صورت جدی استرداد اشیای تاریخی خارج شده از کشور را پیگیری می‌کند. بنده اخیرا در اجلاس چین هم به اعضا پیشنهاد دادم تا کشور‌های عضو در زمینه حفاظت و استرداد اشیای تاریخی با هم همکاری کنند.

وی افزود: در دولت سیزدهم تاکنون ۳۰ شی تاریخی به کشور بازگشته‌اند. ۲۹ شی از این مجموعه در کشور فرانسه بود که در زمان جنگ جهانی دوم از کشور خارج شده بود و با رایزنی‌هایی که با نوادگان شارل دوگل داشتیم توانستیم آن‌ها را به کشور بازگردانیم. شی سی‌ام نیز همین نقش برجسته مرد ساسانی است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: مرد ساسانی در سال ۱۳۶۷ و زمان جنگ تحمیلی از ایران خارج شده و به کشور امارات قاچاق شده بود. سال ۲۰۱۶ این نقش برجسته در فرودگاهی در لندن کشف و ضبط شد. از آنجایی که اثر آسیب جدی دیده و شکسته شده بود، برای مرمت نزد انگلیسی‌ها ماند و سه ماه نیز در موزه لندن به نمایش درآمد و پس از آن به ایران مسترد شد.

دارابی اظهار کرد: پس از گذراندن دوره قرنطینه، نقش برجسته ساسانی توسط ۱۲ صاحب‌نظر اصالت‌سنجی شد و اصالت آن مورد تایید قرار گرفت.

در ادامه این برنامه مرتضی ادیب‌زاده، سرپرست اداره کل موزه‌ها صحبت کرد و گفت: این نقش برجسته یکی از آثار مهم دوره ساسانی است. کارشناسی این اثر یک بار در موزه بریتانیا و یک بار هم توسط صاحبنظران پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه و... انجام و اثر مورد تایید اصالت‌سنجی قرار گرفته است.

وی افزود: به احتمال زیاد این اثر مربوط به حوزه فارس و جنوب این منطقه است و شباهتی به نقش‌برجسته‌های متعدد آن منطقه دارد. پژوهش‌ها همچنان ادامه دارد و امیدوار هستیم که بتوانیم در آینده جای دقیق این اثر را شناسایی کنیم.

برچسب ها: ساسانی