۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

وجوه مسدودی ایران در عراق به عمان منتقل می‌شود

وجوه مسدودی ایران در عراق به عمان منتقل می‌شود
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید انتقال بخشی از وجوه مسدودی ایران در عراق به عمان، اما گفت که مشمول همان محدودیت‌هایی خواهد بود که زمانی در حساب‌های عراق نگهداری می‌شدند.
کد خبر : ۶۳۰۱۰۳

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس، میلر طی نشست خبری روزانه در پاسخ به سوالی در این‌باره گفت: «من تأیید می‌کنم که عمان تمایل خود را برای دریافت بخشی از آن وجوه نشان داده است و ما انتظار داریم که این اتفاق بیافتد. ما معتقدیم که این یک گام مهم است».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی درباره جلوگیری واشنگتن از پرداخت بدهی‌های عراق به ایران توضیح داد: «همانطور که گفته بودیم، ما فکر می‌کردیم که خروج این پول از عراق مهم است، زیرا این منبع اهرمی است که ایران علیه همسایه‌اش استفاده می‌کند».

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «بنابراین، این پول در یک صندوق یا حسابی در عمان نگهداری خواهد شد، اما همچنان مشمول همان محدودیت‌هایی خواهد بود که زمانی در حساب‌های عراق نگهداری می‌شد».

میلر در ادامه اظهار داشت: «به این معنی که این پول فقط می‌تواند برای فعالیت‌های غیرقابل تحریم مانند کمک‌های بشردوستانه استفاده شود و همه معاملات باید از قبل توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تایید شود».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مانع اصلی بر سر راه نهایی‌شدن توافق مبادلات زندانیان بین آمریکا و ایران چه بود، گفت: «بدیهی است که این یک موضوع بسیار حساس است. مطمئناً چیزی بیش از آنچه ما می‌خواهیم وجود ندارد. ما نیز می‌خواهیم زندانیان را در اسرع وقت به خانه برگردانیم».

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، میلر افزود: «ما تا جایی که می‌توانیم سریع کار می‌کنیم تا این اتفاق رخ دهد. اما نمی‌توانم درباره جزئیات بیشتری صحبت کنم».

پیش از این، یک مقام آمریکایی خبر داده بود به عراق اجازه داده شده هزینه برق خریداری شده از ایران را از طریق یک بانک غیرعراقی با ایران تسویه کند.

روز دوشنبه نیز «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده مجوز لازم را برای انتقال بخشی از مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده و ایران پیگیر دریافت این مطالبات است.