۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
سخنگوی دولت:

دیدار سران ایران و عربستان در دستورکار است

دیدار سران ایران و عربستان در دستورکار است
سخنگوی دولت درباره نگاه دولت به روابط با عربستان گفت: دیدار در سطح سران بین دو کشور در پایتخت‌ها در دستورکار است و مقدمات آن فراهم می‌شود.
کد خبر : ۶۳۲۳۵۴

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از تسنیم، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت حضرت رقیه (س) و گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر با اشاره به برخی عملکرد دوساله دولت سیزدهم بیان کرد: در حوزه اشتغال و رشد تولید بعد از یک دهه رشد اقتصادی ۰.۴ درصدی متوسط رشد به حدود ۴ درصد رسید و امیدواریم این سیر افزایش و استمرار داشته باشد. نرخ بیکاری نیز کاهش حدود ۲ درصدی داشت.
گزارش امیرعبداللهیان از دیدار با ولیعهد عربستان سعودی
وی افزود: سرمایه‌گذاری و تأمین مالی تولید در دو سال این دولت رشد متوسط ۳ درصدی را داشته است. حدود ۹۷ درصد از مجوز‌های کسب و کار در بستر درگاه ملی صدور مجوز‌ها صادر می‌شوند که موجب شده آغاز حرکت اقتصادی تسهیل شود. هم‌چنین حدود ۴۰۰۰ کسب و کار راکد و نیمه راکد در این دو سال یا فعال شده و یا مشکلات آنان حل شده است. در حوزه معادن نیز بیش از ۱۰۰۰ معدن به چرخه مولد اقتصادی بازگشت داشته‌اند. رکورد صادرات ۵۳ میلیارد دلاری و تجارت ۱۱۲ میلیارد دلاری در سال گذشته را پشت سر گذاشتیم.
سخنگوی دولت عنوان کرد: افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی در طی دولت مردمی نیز محقق شده است. افزایش بیش از دوبرابری درآمد‌های وصولی حقوق دولتی معادن در دو سال ابتدای دولت سیزدهم را شاهد بوده‌ایم که از حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۸ همت در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
بهادری‌جهرمی ادامه داد: رشد ۵۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با تحقق ۱۰۴ درصدی نسبت به مصوبات قانون بودجه ۱۴۰۱ و با تمرکز بر گسترش پایه‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی محقق شده‌است. ضمناً تسویه مبلغ ۳۰۴ همت اصل و فرع اوراق دولتی از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا تیرماه سال ۱۴۰۲ انجام شده است.
وی اظهار داشت: مجموع درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۲۷۸ درصدی داشته است. هم‌چنین وصول درآمد‌های حاصل از صادرات گاز از ۱ میلیارد دلار در کل سال ۱۳۹۹ به ۷,۴ میلیارد دلار در کل سال ۱۴۰۰ و ۸ میلیارد دلار سال ۱۴۰۱ رسیده است.
بهادری‌جهرمی گفت: نرخ رشد نقدینگی از ۴۳ درصد در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم به ۲۷.۵ درصد در تیرماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است. در زمینه تأمین مسکن خانواده‌های فاقد مسکن نیز زمین برای ساخت یک میلیون و هشتصد هزار واحد مسکونی تامین شده است. عملیات اجرایی ۱۲۴ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و عملیات اجرایی ۲۹۵ هزار واحد در مناطق روستایی کلید خورده است.
وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: واگذاری زمین به تعداد ۲۴ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت، شروع عملیات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و تحویل تعداد ۳۵۰۰۰ واحد مسکونی به مدد جویان تحت پوشش سازمان بهزیستی برخی دیگر از اقدامات دولت در این حوزه است. همچنین شاخص مقاوم‌سازی منازل روستایی از ۴۹ درصد به ۵۱ درصد افزایش داشته است.
سخنگوی دولت بیان کرد: درباره زیرساخت‌های آب و آبفا آبرسانی به ۳۰۳۰ روستا توسعه یافته و ۴۳۶۵ کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی و ۴۴۶۱ هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی احداث شده است. تأمین پایدار سوخت مورد نیاز کشور، رکوردشکنی تاریخی سطح ذخایر نفت‌گاز نیروگاه‌ها و رسیدن به سطح ۳۱۰۰ میلیون لیتر ذخیره نفت گاز نیروگاه‌ها در تیرماه ۱۴۰۲، برخی دیگر از دستاورد‌های دولت در حوزه انرژی بوده است.
بهادری‌جهرمی تصریح کرد: بهره‌برداری از ۱۳۲۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و بهره‌برداری از ۲۳۲ کیلومتر آزادراه در سال ۱۴۰۲ و افزایش درصد برخورداری تعداد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار از عدد ۸۱.۷ درصد به ۸۴ درصد به راه آسفالت، برخی دیگر از اقدامات دولت از ابتدای فعالیت این دولت بوده است. هم‌چنین افزایش ۶۰ درصدی پرواز‌های عبوری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و افزایش به ترتیب ۵۸ و ۳۴ درصدی حمل بار بین الملل از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌دست آمده است.
وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درخصوص مباحث پیرامون تغییر معاون سیاسی وزیر کشور بیان کرد: موضع دولت در عموم موضوعات و همین موضوع اختلاف نظر اخیر این بوده که اجازه ندهد مسائل فرعی به مسأله اصلی تبدیل شود. مسأله اصلی مردم حل مشکلات اقتصادی است؛ دولت می‌کوشد تا مسائل فرعی جایگزین مسأله اصلی نشود و با قوت نیز همین مسیر را ادامه خواهد داد.
سخنگوی دولت در پاسخ به تسنیم درباره نگاه دولت به روابط با عربستان و سفر اخیر وزیر خارجه و بازگشایی سفارت ایران در ریاض و دعوت طرف سعودی از رئیسی، گفت: دیدار در سطح سران بین دو کشور در پایتخت‌ها در دستورکار است و مقدمات آن فراهم می‌شود؛ باید هماهنگی‌های اولیه و اسناد همکاری تنظیم بشود. آقای رییس‌جمهور در مراسم تحلیف خود با صدای بلند اعلام کردند که دست دوستی به همه کشور‌ها خصوصا همسایگان دراز می‌کنیم و اثر این پیام را می‌توانیم در این دو سال ارزیابی کنیم که چه همکاری با کشور‌های منطقه و همسایه صورت گرفته است.
بهادری‌جهرمی تصریح کرد: باید روابط دو کشور احیا و بازسازی شود و تحولات مثبتی در دو سال گذشته رخ داده است؛ روابط دو کشور عادی‌سازی شده و سفارت‌خانه‌ها هم بازگشایی شد و توافق دو کشور برای همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری است. هم‌چنین مقدمات سفر‌های عمره فراهم شده و پرواز‌های هوایی بین دو کشور مهیاست. این‌ها نشان می‌دهد اراده دو طرف جدی است تا همکاری مناسب داشته باشند و مذاکرات برای اسناد همکاری در دستورکار است. از عملکرد وزیر خارجه تشکر می‌کنم، چون دیپلماسی فعال را به نمایش گذاشتند که آثار این اقدامات را تاکنون شاهدیم و بیش از پیش نمایان خواهد بود.
بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح کالا‌برگ الکترونیکی عنوان کرد: در مرحله سوم کالا‌برگ الکترونیکی اگر یارانه‌بگیران سه دهک اول حداقل ۵۰ درصد یارانه‌شان را از سبد کالایی استفاده کنند، مشمول یارانه تشویقی خواهند شد. استقبال این دوره بهتر از گذشته بوده و باید اطلاع‌رسانی بهتر شود و زمان مناسب به خانواده‌ها داده شود و بعد از ارزیابی این مرحله، برای مراحل بعدی اطلاع‌رسانی انجام بگیرد.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری توضیح داد: مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری فعال است و هنوز آقای خیاطیان تودیع نشده است. به‌زودی رئیس جدید این مرکز معرفی خواهد شد و فعالیت‌های مرکز مضاعف می‌شود.
سخنگوی دولت اظهار داشت: مهم‌ترین دستاورد سفر‌های استانی ایجاد ارتباط مستقیم با مردم و مشاهده مشکلات از نزدیک بوده است. اولویت جدید برای دور جدید سفر‌های استانی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است تا با کمک همگان و دستگاه‌ها این طرح‌ها به سرانجام برسد.
بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی پیرامون سند امنیت غذایی با بیان اینکه پیش از این اسنادی در جهت تأمین امنیت غذایی در سند تحول دولت و اسناد وزارتخانه‌ای تدوین شده بود، اظهار داشت: آغاز برنامه عملیاتی معطل این سند نبوده و در وزارت جهاد کارگروه‌های مختلفی در حوزه‌های مختلفی تشکیل شده و در وزارت بهداشت دبیرخانه‌ای برای امنیت تغذیه و ایمنی غذا فعال است. خرید تضمینی گندم که از محور کالای اساسی است از مرز ده میلیون تن عبور کرد و افزایش بیش از دوبرابری داشته است. در این دولت درخصوص ذخایر راهبردی اقلام اساسی هم رشد بیش از ۲۲ درصدی را شاهد بودیم.