۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

نحوه شکایت از مزاحمت‌های اینترنتی، تلفنی و پیامکی

نحوه شکایت از مزاحمت‌های اینترنتی، تلفنی و پیامکی
مزاحمت‌های اینترنتی، تلفنی و پیامکی از جمله متداول‌ترین مزاحمت‌های سایبری هستند و هریک از افرادی که با این موضوع مواجه می‌شوند می‌توانند نزد قانونگذار شکایت کنند.
کد خبر : ۶۳۲۶۲۹

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از مهر، مزاحمت‌های اینترنتی، تلفنی و پیامکی از جمله متداول‌ترین مزاحمت‌های سایبری هستند که روزانه تعداد زیادی از افراد با آن مواجه می‌شوند.

از آنجایی که مزاحمت ایجاد کردن جرم است بر همین اساس هریک از افرادی که با این موضوع مواجه می‌شوند می‌توانند نزد قانونگذار شکایت کنند.

اما مراجع رسیدگی به مزاحمت اینترنتی با پیامکی و تلفنی تفاوت دارد برخی گمان می‌کنند برای مزاحمت‌های پیامکی یا تلفنی باید به پلیس فتا مراجعه کرد در صورتیکه مراجع رسیدگی به این دو مورد جدا است.

برای شکایت از مزاحمت‌های تلفنی و پیامکی که از طریق دستگاه‌های مخابراتی صورت می‌گیرید فقط دادسرای عمومی صلاحیت رسیدگی به این امر را دارد اما مسئول رسیدگی به شکایت و رفع مزاحمت‌هایی که از طریق فضای اینترنتی صورت می‌گیرد در تهران دادسرای جرایم اینترنتی و رایانه‌ای و در شهرستان‌ها شعبی خاصی هستند که به این مسئله اختصاص داده شده‌اند.

اگر برای شخصی مزاحمت تلفنی و پیامکی ایجاد شود از دو طریق می‌توان پیگیر رفع مزاحمت بود شخص باید یا به دادسرای محل وقوع جرم یعنی دادسرایی که مزاحمت تلفنی برای وی ایجاد شده مراجعه کند یا به اداره مخابرات مراجعه و شکایت خود را در آنجا مطرح کند.

اگر شخصی را که برای فرد ایجاد مزاحمت کرده ناشناس است باید در فرم مربوطه شخص ناشناس را به عنوان مزاحم معرفی کند و عنوانی که باید در شکواییه قید شود «رفع مزاحم تلفنی یا رفع مزاحمت پیامکی» است.

البته باید توجه داشت در صورت پیگیری رفع مزاحمت تلفنی از دادسرا اگر فرم مربوط به مخابرات هم ضمیمه شکواییه، شود در روند رسیدگی به رفع مزاحمت تسریع خواهد شد.

پس اگر از طریق شبکه‌های مجازی و فضای مجازی برای افراد هر نوع مزاحمتی ایجاد شد افراد می‌توانند با مراجعه به دادسرای جرایم اینترنتی و رایانه‌ای و ارائه پیامک‌ها، صوت و یا هر مدرکی دال بر ایجاد مزاحمت طرح شکایت کنند و مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از پانزده روز تا سه ماه محکوم خواهد شد.