۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
عضو کمیسیون آموزش:

ایجاد تشنج در دانشگاه‌ها توسط برخی از جریان‌ها و رسانه‌های سیاسی/غربگرایی نخبگی نیست

ایجاد تشنج در دانشگاه‌ها توسط برخی از جریان‌ها و رسانه‌های سیاسی/غربگرایی نخبگی نیست
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس گفت:جریان خاص در استانه بازگشایی دانشگاه ها با اسم رمز اخراج اساتید دنبال تنش آفرینی هستند.
کد خبر : ۶۳۳۵۶۷

به گزارش صراط به نقل از ایرنا؛ مهرداد ویس‌کرمی در ارزیابی خود از راه‌اندازی موج رسانه‌ای شایعه سازی در مورد اخراج اساتید دانشگاه با بیان اینکه خود عضو هیات علمی دانشگاه است، گفت: بحث جذب اساتید در دانشگاه‌ها از سوی هیات جذب دانشگاه‌ها انجام می‌شود و در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد هر کدام روال قانونی مشخصی دارد که توسط شورای انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شده است.

وی افزود: اساتید برای جذب باید شرایطی داشته باشند و بستگی دارد که اساتید خصوصا اساتیدی که قدیمی‌تر هستند با چه مدرکی جذب شوند، فرصت‌هایی دارند برای اینکه خود را به لحاظ علمی به مراتب بالاتری برسانند در غیر این صورت برای آنها بحث توقف یا پس‌رفت زده می‌شود و قوانین و مقررات خاص خود را دارد که با این افراد چگونه برخورد شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: برای بحث جذب و ارتقای اساتید نیز شرایط اخلاقی، اعتقادی و رفتاری و هم شرایط علمی خاصی تعریف شده است که برای همه وجود دارد.

قانون جذب اساتید سختگیرانه نیست

وی ادامه داد: واقعیت این است که قانون جذب اساتید به‌خصوص در مسائل اخلاقی و فرهنگی قانون چندان سختگیرانه‌ای نیست اما یکسری از اساتید به دلیل مشکلاتی که خاصی که پیدا می‌کنند و یا به دلیل کوتاهی‌هایی که انجام می‌شود ممکن است شرایط لازم را نداشته باشند و این شرایط از دست بدهند و دانشگاه‌ها موظف هستند که اقدام قانونی لازم را انجام دهند.

جزییات شروط علمی وزارت علوم برای ادامه همکاری با اساتید

ویس‌کرمی‌ بیان کرد: به عنوان مثال استادی که سال‌ها مربی بوده، موظف است ظرف مدت چند سال خود را به مرتبه استادیاری ارتقا بدهد و یا کسی که پیمانی است – با توجه به تفاوت شرایط در دانشگاه علوم پزشکی و وزارت علوم، اگر ظرف مدتی به مرتبه استادیاری نرسد ممکن است پیمانی او نیز لغو شود این‌ها مسائل علمی رایجی است که وجود دارد. حتی ممکن است مسائلی انضباطی، فرهنگی، امنیتی پیش بیاید که بستگی به تخلفات انضباطی که وجود دارد با آنها برخورد خاصی می‌شود.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌های وزارتخانه علوم و بهداشت و دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی، علمی کاربردی، پیام نور، فنی حرفه‌ای و وجود دارد که ده‌ها هزار نفر می‌شوند، آماری را بگیرید ممکن است کسانی که چنین شرایطی را پیدا کرده‌اند به صدها نفر برسد.

آمار اساتید اخراجی واقعی نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس اظهار کرد: البته من آمار دقیقی از موارد احتمالی وصحت و سقم برخوردها ندارم اما در آمارهایی که در برخی از خبرگزاری‌های خاص جهت‌دار که دنبال تنش‌آفرینی هستند دیده‌ام واقعی نیست. به عنوان مثال شخصی که دو سال قبل در کرونا از دنیا رفته است نام او را جز اساتید اخراجی ذکر کرده‌اند. اساتیدی نیز که شرایط علمی را کسب نکرده‌اند با آنها برخوردهای کارشناسی مبتنی بر قانون می‌شود.

دنبال تنش آفرینی در آستانه بازگشایی دانشگاه ها هستند

ویس‌کرمی افزود: به نظر می‌رسد فعلاً ‌با حجم عظیم اساتیدی که ما داریم و در دانشگاه‌ها به‌طور طبیعی این روال بررسی، قطع همکاری و ... وجود دارد و خیلی از این‌ها هم جهت‌گیری خاص سیاسی خاصی ندارد ضمن اینکه یکسری از رسانه‌ها هم به شکل ساختگی و کاذب با آمارهای دروغ به‌دنبال این هستند که در آستانه بازگشایی و شروع به‌کار دانشگاه‌ها تنش آفرینی در کشور ایجاد کنند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس تصریح کرد: یک دلیل این موضوع هم عدم نظارت دقیق بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی است که این دروغ‌ها را منتشر می‌کنند لذا باید برای کسانی که تشویش اذهان عمومی و دروغ پراکنی کرده و حرف‌های بدون سند منتشر می‌کنند نظارتی وجود داشته باشد که باعث تشویش اذهان عمومی نشود.

ویس‌کرمی بیان کرد: آمار مشابه را در کل کشور میان هزاران استاد داریم و هر زمان که این آمار را کنار هم قرار دهند و منتشر کنند می‌توانند فضای رسانه‌ای با یک عنوان ساختگی مانند اخراج اساتید ایجاد کرد در حالی که این بحث یک روال قانونی و طبیعی دانشگاه است.

وی عنوان کرد: بحث دیگر این است که ما برای اساتید دانشگاه‌ها همانند سایر اقشار جامعه قانون داریم. اگر کسی به اصل قانون ایرادی دارد، پیشنهادات اصلاحی قانون باید به مراجع قانونی مانند مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع اصلی قانونگذاری و یا شورای انقلاب فرهنگی که سیاست‌گذاری منتقل شود و به صورت علمی کارشناسی شود و اصلاحاتی صورت بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس گفت: اما بعد از اینکه قانونی در مملکت رسمی و ابلاغ می‌شود و به عنوان مبنا قرار می‌گیرد دیگر کسی حق ندارد قانون را زیر پا بگذارد و یا خود را بی‌نیاز از قانون و یا فراتر از قانون و یا جلوتر از قانون محسوب کند و این مطلبی است که باید هم در باور داشتن به قانون و هم در اجرای قانون مدنظر قرار داد و هیچ نهاد و دستگاه اجرایی نباید از اجرای قانون هراسی داشته باشد و یا تردیدی به خود راه بدهد و یا اسیر جوسازی‌ها شود.

ویس‌کرمی افزود: من احساس می‌کنم این جریان بیشتر فضاسازی است و به نیت متشنج کردن دانشگاه‌ها از طرف جریان خاصی القا می‌شود. حتی در فراهم کردن زمینه‌ها و عدد و رقم هم با مشکل مواجه شده‌اند، چراکه پدیده به اندازه‌ای جدی نیست که با بزرگنمایی هم بتوان از آن جریانی تولید کرد.

وی درباره زمینه‌سازی برای مهاجرت نخبگان از سوی رقبای سیاسی گفت: مهاجرت نخبگان پدیده‌ای است که در جای خود حائز اهمیت است و باید بررسی شود ولیکن دولت و مجلس هم باید مراقبت کنند که با برخی از تصمیمات مقطعی و گذرایی که اتخاذ می‌شود، خودشان زمینه این کار را فراهم نکنند.

جریان خاص دنبال ایجاد تقابل میان نخبگان با دولت و مجلس انقلابی است

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس خاطرنشان کرد: قطعا جریان سیاسی خاصی در صدد است که تقابلی میان نخبگان با دولت و مجلس انقلابی ایجاد کند در حالی که واقعیت چیز دیگری است. شما می‌توانید آمار مدارک تحصیلی مدیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم و دولت‌های قبلی را تهیه و با هم مقایسه کنید.

ویس‌کرمی اضافه کرد: مدارک تحصیلی، مدارج علمی، جوان بودن و نخبه بودن وزرایی را که در زمان دولت‌هایی که مدعی هستند را با مدارک تحصیلی، مدارج علمی و جوان بودن و نخبه بودن وزرای دولت سیزدهم مقایسه کنید. به عنوان مثال وزیر ارتباطات دولت سیزدهم از نخبگان رشته خود است و یا وزیر آموزش و پرورش، استاد تمام دانشگاه است و همه مدارج علمی دانشگاهی را طی کرده است و در مورد سایر وزرا نیز وضعیت به همین شکل است همه آنها تحصیلات عالیه دارند و جوانگرایی در میان آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: معتقدم که مجلس و دولت کنونی در مقاطعی با پلکانی کردن مالیات بر اساتید دانشگاه مرتکب اشتباه شدند، این نکته را همان زمان هم مطرح کردیم و این اشتباهی بود که انجام گرفت هرچند که سال بعد اصلاح شد اما باید مراقب بود که چنین اقداماتی انجام نشود که بهانه دست دیگران داده نشود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس اظهار کرد: به معنای خاص کلمه، مجلس انقلابی یازدهم بود که اصلاح قانون پارک‌های علم و فناوری و همسان‌سازی حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت را تصویب کرد و رتبه‌بندی معلمان را نیز مجلس یازدهم و دولت سیزدهم تصویب کردند.

ویس‌کرمی بیان کرد: مصوبه پزشکان مناطق محروم را گذراندیم. سقف کارانه پزشکان سهمیه مناطق محروم مصوب شده در مجالس قبلی که غیر واقعی بود را برداشتیم و دوره تعهد آنها را کوتاه‌تر کردیم که ماندگاری آنها در مناطق محروم بیشتر شود.

نخبگان در دولت سیزدهم به کابینه راه یافتند

وی عنوان کرد: معنای حمایت از نخبگان چیست؟ نخبگان دقیقاً چه کسانی هستند که آقایان دم از نخبگان می‌زنند؟ آیا غیر از اساتید و پزشکان هستند؟ چه تعداد نخبه در کابینه‌ دولت‌های قبلی وجود داشته است؟ این همه نخبه جوان در کدام دولت‌ها بوده است؟

جریان خاص شرط نخبگی را غربگرا بودن می‌داند

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس ادامه داد: گویا برخی تعریفشان از نخبگی بیشتر غربگرا بودن است و از آنجایی که یکی از شاخص‌های اصلی نخبگی را در غرب‌گرایی می‌دانند، تصور می‌کنند تا زمانی که فردی غربگرا نباشد نمی‌تواند نخبه باشد این نوع نگاه به نخبگی و پیوند زدن آن با تقابل با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی خود جای آسیب‌شناسی جدی دارد و باید به وسیله جهاد تبیین ضعف‌های آن را به جامعه معرفی کنیم.

ویس‌کرمی خاطرنشان کرد: ما بارها در کمیسیون آموزش به این افراد و جریانات سیاسی گفته‌ایم که چرا شما طوری از نخبه سخن می‌گویید که انگار ما نمی‌دانیم نخبه چیست؟ گویا این جریان از قدیم هم علاقه‌مند هستند که پیوندی میان نخبگی و تقابل با ارزش‌ها را القا و حفظ کرده و تقویت کنند.

وی یادآور شد: اتفاقاً نخبه واقعی کسی است که قبل از اینکه هر چیزی را بشناسد جایگاه خود را در عالم هستی می‌شناسد. یعنی یک نخبه نمی‌تواند ارزشی نباشد. ما رتبه‌های برتر کنکور را داشتیم که به جبهه رفتند و شهید شدند یا مانند شهید چمران به آمریکا می‌رود و به وی پست استادی پیشنهاد می‌کنند اما به لبنان و فلسطین می‌رود و بعد به کشور خودش بازمی‌گردد و با شهادتش نخبگی خود را تکمیل می‌کند به اعتقاد من این موضوعات جای آسیب‌شناسی و بحث جدی دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس درخصوص بررسی موضوع لیست‌های جعلی اخراجی اساتید گفت: مجلس فعلا دو هفته‌ در تعطیلات است، هفته آینده صحن علنی و کمیسیون‌ها برگزار می‌شود. تاکنون چیزی به کمیسیون آموزش واصل نشده و اگر موضوع بررسی شود، کمیسیون بنابر وظیفه ذاتی خود از دستگاه‌های ذیربط دعوت می‌کند و نظرات آنها را می‌خواهد و بررسی می‌کند اگر هم نیاز به گزارش باشد گزارش را به صحن ارائه و در قالب وظایف نظارتی خود اقدام می‌کند.

ویس‌کرمی افزود: اگر مواردی غیرقانونی یا سلیقه‌ای باشند می‌توانند از دستگاه اجرایی مربوطه به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کنند. البته به نظر می‌رسد خیلی‌ها اینگونه نیستند بلکه اگر طبق قانون برخورد شده باشد باید جانب قانون را گرفت. قانون بد بهتر از بی‌قانونی است گرچه باید به فکر اصلاح همان قانون بد هم باشیم.

با جوسازی رسانه‌ای دنبال تضعیف قانون هستند

وی خاطرنشان کرد: بدترین موضوع برای یک جامعه این است که هر کسی به هر بهانه‌ای از روی قانون عبور کند و یا قانون را نادیده بگیرد و یا با جوسازی قانون را تضعیف کند قانون برای همه است و هیچ کسی نباید از قانون استثنا باشد و یا خود را به هیچ دلیلی به عنوان سابقه، مدرک، تحصیلات و حسب و نسب و جایگاه خود را فراتر از قانون بداند و همه باید به قانون مقید باشند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس یادآور شد: معتقدم همه باید تلاش کنیم که قانون در جامعه حاکم شود چراکه این یک ارزش است اما اینکه به هر بهانه‌ای در جایی که برای موضوعی قانونی اقدام می‌شود مجریان قانون را زیر سوال ببریم موجب آسیب به نظم جامعه می‌شود حتی اگر مشکلی هم در قانون است باید قانونی حل شود و ما راهی جز پایبندی احترام و تقویت قانون نداریم.

ویس‌کرمی درباره القای نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها از طرف رقبای سیاسی دولت گفت: از سابقه برخی جریان‌ها و خبرگزاری‌هایی که همیشه مسائل را منفی منتقل می‌کنند و یا علیه دولت و مجلس حتی اگر شده با یک جمله ساختگی نیز جوسازی می‌کنند می‌توان چنین موضوعی را برداشت کرد که هدف آنها التهاب رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم حق، حق است و حق هر انسانی حتی اگر یک نفر هم باشد قابل احترام است اما راه پیگیری حق، قانون است. کسی حق ندارد هم قانون را دور بزند و هم بگوید من دوست دارم قانون را دور بزنم و در عین حال می‌خواهم در این حاکمیت و کشور جایگاهی داشته باشم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: کسی که وارد دانشگاه می‌شود باید ضوابط و شرایط دانشگاه را داشته باشد و این موارد را در طول زمان رعایت کند. حتی اگر کسی از طریق قانونی جذب شود و شرایط قانونی را از دست بدهد در همه جای دنیا با توجه به با ارزش‌ها و قوانینی که وجود دارند برخورد خاصی با وی انجام می‌شود.

ویس‌کرمی بیان کرد: به عنوان مثال در برخی کشورها بحث ممنوعیت پژوهش در مورد هولوکاست مطرح است و یا در کل کشورهای اروپایی، آمریکا و سایر کشورها، کسی حتی حق ندارد درباره هولوکاست پژوهشی انجام دهد. متفکر بزرگ فرانسوی «رژه گارودی» صرفاً به دلیل اینکه درباره هولوکاست تحقیق کرد برخورد بسیار ناشایست و زننده‌ای در دانشگاه‌های فرانسه با او انجام دادند. در حالی که وی استاد دانشگاه بود و به عنوان پژوهشگر حق داشت در مورد هولوکاست تحقیق کند.

وی عنوان کرد: هر جامعه‌ای با توجه به شرایط حاکم بر خود و ایمان، اعتقاد و ارزش‌هایی که دارد قوانینی دارد و کسانی که می‌خواهند در این جامعه زندگی کنند باید این قوانین را به رسمیت بشناسند. این یک قاعده پذیرفته شده است اما برخی از رسانه‌ها گویی قانون‌شکنی را فقط در ایران ارزش می‌دانند و تصورشان بر این است که فقط در ایران باید قانون را زیر پا گذاشت اما کوچک‌ترین مطلبی را که در کشورهای دیگر به عنوان پایبندی به قانون است به عنوان مقدس‌ترین موضوعات مطرح می‌کنند.