۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶

موضوعی‌که‌‌جای‌تیتراصلی‌‌روزنامه‌هاراگرفت

هرچند این سفرها موجب نزدیکی میان مسئولان و مردم می‌شود، از همان زمان آغاز سفرها، از بسیاری از خطرات آن نیز سخن گفته بودند که برگزاری پرهزینه این نمایشگاه‌ها، یکی از نمونه‌های آن است و در پایان به دولت توصیه کرده است که ای کاش به جای تعریف طرح‌های نسنجیده اقتصادی که از مطالعات کارشناسی هم بهره‌مند نبوده‌اند، به بازتعریف سازوکار ارائه خدمات درمانی، تحصیلی و اشتغالزایی همت می‌گماشت.
کد خبر : ۶۳۳۸۳

به گزارش صراط به نقل از تابناک، هرچند به نظر می‌رسید اظهارات جنجالی عصر دیروز سعید مرتضوی و دهن کجی دوباره او به مجلس، سوژه داغ روزنامه‌های صبح امروز کشور باشد یا حتی بازتاب مذاکرات هسته‌ای در وین، صفحه نخست روزنامه‌ها را بپوشاند؛ موضوعی که به تیتر یک بسیاری از روزنامه‌ها تبدیل شد، ماجرای نشست روز گذشته شورای همکاری خلیج فارس و شائبه‌های پیوستن بحرین به عربستان بود.

شاید شگفت‌ترین تیتر، مربوط به کیهان بود که زیر گزارش خبری‌ ـ تحلیلی از طرح آمریکایی الحاق بحرین به عربستان نوشته بود: «بحرین پاره تن ایران است!»

روزنامه ملت ما نیز با گزارشی با نام «اتحاد پوشالی منامه و ریاض» از ایران هراسی اعراب گفته است و در جای دیگر سخنان لاریجانی را بازتاب داده بود که روز گذشته گفته بود: «بحرین لقمه‌ای نیست که از حلقوم عربستان پایین برود». افزون بر کیهان و ملت ما، بیشتر روزنامه‌های صبح امروز در صفحه نخست خود به این موضوع پرداخته بودند.

اما روزنامه جمهوری اسلامی در آخرین روزهای صدمین سفر استانی دولت، سرمقاله‌ای با نام «نمایشگاه خدمت و چند سؤال بی جواب» نوشته و برگزاری گسترده و پرهزینه نمایشگاه خدمات دولت همزمان با صدمین سفر استانی را به نقد کشیده و برگزاری پر طمطراق این نمایشگاه‌ها را که بیشتر شبیه چشم و هم‌چشمی میان مدیران است ـ در حالی که هنوز مصوبات سفرهای استانی روی زمین است و طرح‌های نیمه کاره رها شده بسیاری در استان‌ها هست ـ نادرست دانسته است.

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود نوشته است، هرچند این سفرها موجب نزدیکی میان مسئولان و مردم می‌شود، از همان زمان آغاز سفرها، از بسیاری از خطرات آن نیز سخن گفته بودند که برگزاری پرهزینه این نمایشگاه‌ها، یکی از نمونه‌های آن است و در پایان به دولت توصیه کرده است که ای کاش به جای تعریف طرح‌های نسنجیده اقتصادی که از مطالعات کارشناسی هم بهره‌مند نبوده‌اند، به بازتعریف سازوکار ارائه خدمات درمانی، تحصیلی و اشتغالزایی همت می‌گماشت.

روزنامه آرمان در یکی از شماره‌های هفته گذشته خود در صفحه آخر و در ستون عکس، تصویری از یک جوان موتورسوار منتشر کرده بود که با دست شکسته و گچ گرفته، در حال تلاشِ برای زندگی بود.

گویا انتشار این عکس بازتاب‌های فراوانی داشته و بسیاری با دفتر روزنامه تماس گرفته اند و پیشنهاد کمک به آن جوان را داده‌اند که همه این‌ها به همراه تلاش دو خواهر برای کمک مالی به این جوان سختکوش در گزارشی با نام «تقدیر به خاطر تلاش صادقانه» در شماره امروز این روزنامه منتشر شده است.

اما تیتر یک آرمان به سعید مرتضوی برمی‌گردد که روز گذشته گفت: «قول شرف ندادم». روزنامه ایران هم نوشته که سعید مرتضوی از احمد توکلی به دلیل نشر اکاذیب شکایت کرده است.

این ماجرا در صفحات روزنامه‌های ملت ما، شرق، آفتاب یزد و تهران امروز دیده می‌شد.
روزنامه اعتماد اما عکس یک خود را به سروش حبیبی، مترجم نام آشنای کشورمان اختصاص داده و در گفت‌وگو با حبیبی درباره وضعیت ترجمه در ایران سخن گفته است.

علاقه وافر حبیبی به ترجمه رمان‌های کلاسیک در این مصاجبه مانند گفت‌وگوهای قدیمی حبیبی موج می‌زند. حبیبی در این مصاحبه از کارهای جدیدش گفته و از ترجمه دکتر ژیواگو که در آینده راهی بازار خواهد شد.

اما اعتماد صفحه اقتصادی خود را به اعلام رسمی بانک مرکزی از نرخ تورم فروردین ماه امسال اختصاص داده است؛ موضوعی که در چند روز گذشته، محل اختلاف دولت و مجلس بود و در گزارش اختلاف نظر دولت و مجلس در نرخ تورم: تنها 50 درصد ناقابل! هم به آن پرداخته شده بود.

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه‌اي كه ديروز روي سايت اين بانك قرار داد، اعلام كرد، بر پایه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران، نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به فروردين ‌ماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهي به فروردين، 1390 معادل 8/21 درصد است؛ افزون بر این آمار، رئیس مرکز امار ایران هم روز گذشته، از بیکاری 8/2 میلیون نفر در ایران یعنی نرخ 3/12 درصدی بیکاری خبر می‌ده؛ افزون بر این‌ها، سخنان عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم روز گذشته تعداد بیکاران لیسانس کشور را ده برابر تعداد بیکاران زیر دیپلم خواند.

اما این تنها بحث آماری روز گذشته نبود. گویا، هرازگاهی که دعوایی چنین رخ می‌دهد، به یکباره هر یک از طرفین، توپخانه‌های آماری خود را اتش می‌کنند و مردم را در معرض آمار و ارقام متفاوت قرار می‌دهند.

روزنامه تهران امروز، سه آمار رئیس مرکز آمار را با یک میلیون و 375 هزار شغل و رئیس جمهور را با یک میلیون و ششصد هزار شغل و مرکز پژوهش‌های مجلس را به تنها 209 هزار شغل کنار یکدیگر قرار داده است. تازه اگر تیتر «آمارهای متناقض دولت درباره اشتغال 90» تهران امروز را کنار تیتر «پاسخ آمارها به ادعاهای رکود تورمی» روزنامه ایران بگذارید، دیگر هیچ نتیجه مشخصی از این ارقام نخواهید گرفت؛ چیزی که مسلم است، این دعواها حالا حالاها ادامه دارد.

هرچند برگزاری نشست هسته‌ای ایران در وین در سکوت خبری، باعث شد دست روزنامه‌های صبح امروز از بازتاب آن کوتاه بماند، کشف یک اختلاس دو میلیاردی در استان مرکزی، سه ماهه شدن 28 هزار تومان یارانه‌ها و افزایش یارانه هر ماهه به 55 هزار تومان، جایگاه لغزان مرکل در آینده سیاسی آلمان، موضوعات دیگری بود که روزنامه‌های صبح امروز به آن پرداخته بودند.

نظرات بینندگان
میرمحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
هرخبری رو از هرجایی کپی پیست نکنین! سایت تابناک نشون داده وفادار کدوم جریان و وامدار چه اشخاصیه ...
لابد توقع داشته جنایت و خیانت بزرگ آل خلیفه در الحاق پاره تن ایران اسلامی رو نادیده بگیرن و به مسائل بی اهمیتی که از نظر عقلای قوم، جز دعوای بیحاصل و گذاشتن چوب لای چرخ پیشرفت مملکت حاصلی نداره بپردازن ...
نون تابناک از آب گل آلود اختلافات مسئولین درمیاد، نون تو چی صراط ...؟؟؟