۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸

سند راهبردی ۱۰ ساله افق سازمان ثبت احوال کشور تدوین شد

سند راهبردی ۱۰ ساله افق سازمان ثبت احوال کشور تدوین شد
روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: سند راهبردی ۱۰ ساله افق سازمان ثبت احوال کشور تهیه و تدوین شد.
کد خبر : ۶۳۴۰۵۷

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساختار حکمرانی داده و سیستم ثبت احوال و آثار حیاتی، ابزار‌هایی مهم برای تشخیص مسائل خط مشی، تدوین سیاست‌های مناسب و ارزیابی آثار آن‌ها هستند. این سیستم به کشور‌ها کمک می‌کنند تا آرمان‌های توسعه پایدار را رصد کرده و شاخص‌های مرتبط با آن‌ها را سنجیده و بهبود بخشند.

در حال حاضر، سیستم ثبت احوال و آمار حیاتی کشور نیازمند تحول بوده و برای رسیدن به این تحولات، سه عامل اساسی حمایت و ایجاد ظرفیت‌های قانونی مطابق با استاندارد‌های بین المللی، اصلاح و بازتعریف ظرفیت‌های مدیریتی از جمله نمودار سازمانی، شایستگی‌های نیروی انسانی و برنامه جامع تغییرات، ایجاد زیرساخت‌های فنی و بازمهندسی فرآیند‌ها از جنبه‌های فناورانه باید مورد توجه قرار گیرد.

هم اکنون برنامه ریزی و مدیریت راهبردی در سازمان ثبت احوال کشور به گونه‌ای است که با خلاقیت و نوآوری، آینده خود را ساخته و فعالیت‌های سازمان را به طوری هدایت و راهبری می‌کند که در دستیابی به اهداف مشخص خود موثر باشد.

هدف از تدوین این سند این است که سازمان قادر گردد با استفاده از مزیت‌ها و قابلیت‌های محوری داخلی و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی محیط بیرونی، به چشم انداز، ماموریت‌ها و اهداف بلندمدت خود جامه عمل بپوشاند.

مطالعه تطبیقی عناصر راهبردی سازمان‌های مشابه در دنیا و واکاوی روند‌های آتی سیستم ثبت احوال در جهان، بررسی محیط بیرونی "سازمان ثبت احوال کشور" (تعیین فرصت ها، تهدید‌ها و چالش‌های بیرونی)، بررسی محیط داخلی (تعیین نقاط قوت- مزیت‌ها و قابلیت‌های محوری و ضعف‌های درونی)، تعیین مسائل راهبردی، تدوین چشم انداز و بازتعریف ماموریتها، تدوین اهداف بلندمدت، تدوین راهبرد‌های سطح کلان و وظیفه‌ای و تدوین برنامه‌های عملیاتی از جمله مراحل انجام این طرح است.