۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
همتی‌فر:

پیش‌دبستانی «رایگان» نیست / احیای «مهد روستاها»

پیش‌دبستانی «رایگان» نیست / احیای «مهد روستاها»
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، با بیان اینکه ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک داریم که از این تعداد تنها ۹۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان تعلیم و تربیت کودک هستند.
کد خبر : ۶۳۶۲۹۰

به گزارش صراط به نقل از ایسنا، مجتبی همتی‌فر در نشستی خبری با موضوع آغاز سال تربیتی کودکستان‌ها، اتمام پروژه تطبیق تاسیس، آغاز پروژه تطبیق فعالیت کودکستان‌ها و همچنین فرا رسیدن هفته ملی کودک، اظهار کرد: ۳۲ هزار کودکستان در سامانه سازمان ثبت شده‌اند که از این طریق توانستیم ۹۰۰ هزار کودک را در مراکز کودکستان پوشش دهیم.

پیش‌دبستانی «رایگان» نیست

لزوم حمایت از کودکان برای ورود به کودکستانها در مناطق دو زبانه و محروم


 
همتی‌فر ادامه داد: یکی از تکالیف قانونی سازمان در خصوص مناطق دو زبانه‌ای است که زبان مادری بچه‌ها غیر از فارسی است. یکی از کارکردهای پیش دبستانی آماده کردن زبانی بچه‌ها برای کلاس اول است. در عین حالی که باید زبان مادری را تقویت کرد اما باید زبان فارسی را نیز گسترش داد.
 
رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک تصریح کرد: اما چه بستری برای تقویت زبان فارسی وجود دارد؟. بخشی از این بستر بر عهده رسانه است و بخشی دیگر به خدمات پیش دبستانی معطوف می‌شود. مراکز کودکستان غیردولتی هستند و متاسفانه عمده مناطق دو زبانه ما محرومیت دارند بنابراین این خدمات در دسترس این افراد نیست و سازمان باید از این افراد حمایت کند.
 
وی یادآور شد: سال قبل ۷۰ میلیارد تومان از ۱۲۷ میلیارد تومان بودجه سازمان را به توسعه مراکز پیش دبستانی در مناطق محروم اختصاص دادیم اما فقط ۳۳۰ هزار کودک از این امر بهره مند شدند. در تلاش هستیم این خدمات را به مناطق با ظرفیت محرومیت ۹، ۸، ۷ و بعد ۶ برسانیم و اینها را پوشش دهیم.

کم توجهی به پیش‌دبستانی و تاثیر آن بر نرخ مردودی در کلاس اول 

ارتقای توانمندی مربی‌های کودکستانها در نیمه دوم امسال

همتی فر با تاکید بر اهمیت حمایت از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، عنوان کرد: تاثیر کم توجهی به پیش دبستانی را در کلاس اول می‌بینیم‌. نرخ مردودی کلاس اول از شاخص‌های مهمی است که اثر کم توجهی به پیش دبستانی را در این مورد می‌بینیم.

رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک همچنین عنوان کرد که در نیمه دوم امسال بحث ارتقای توانمندی مربی‌های کودکستانها اجرایی می‌شود.

وی با یادآوری اینکه برای یکپارچه کردن مهد کودک و پیش دبستانی از واژه کودکستان استفاده می‌کنیم و دارای کودکستان دوره اول و دوم هستیم، یادآور شد: قبل از کرونا بهزیستی ۱۴ هزار مهد کودک فعال داشت و در کرونا خیلی از این مراکز تعطیل شدند.

 

«مهد روستاها» احیاء می‌شوند


 همتی فر توضیح داد: نیمی از مهدهای کودک‌ بهزیستی «مهد روستایی» بودند که با قطع بودجه و یک وعده غذای گرم آنها در دوران کرونا، عمده مهد روستاها تعطیل شدند. ما دنبال احیای ردیف بودجه این مهد روستاها هستیم تا این مراکز فرهنگی را در روستاها  احیاء کنیم.

ادامه دارد