۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
طحان نظیف مطرح کرد:

ایرادات شورای نگهبان به طرح کنکور جدی است/ تایید لایحه شورا‌های حل اختلاف

ایرادات شورای نگهبان به طرح کنکور جدی است/ تایید لایحه شورا‌های حل اختلاف
سخنگوی شورای نگهبان از تأیید لایحه شورای حل اختلاف در این شورا خبر داد و گفت: ایرادات شورای نگهبان به طرح کنکور جدی است.
کد خبر : ۶۳۶۲۹۳

به گزارش صراط به نقل از آنا، نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه (۱۵ مهر ۱۴۰۲) با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.

 طحان نظیف ضمن اعلام آخرین نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات دولت و مجلس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی شورای نگهبان در این نشست اظهار کرد: لایحه شورای حل اختلاف خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و می‌تواند برای اجرا ابلاغ شود.

وی بیان کرد: لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان در شورای نگهبان بررسی و ابهام و اشکالاتی به آن وارد شد که باید مجلس آن را رفع کند.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: لایحه موافقت‌نامه بین ایران و بلاروس در زمینه همکاری‌های امنیتی به علت استفاده از واژگان غیرفارسی با ایراد مواجه و طرح دوفوریتی تمدید قانون برنامه ششم توسعه هم مغایر قانون اساسی شناخته شد.

طحان نظیف بیان کرد: ایرادات شورای نگهبان به طرح حمایت از گزارشگران فساد همچنان به قوت خود باقی است.

وی درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه، تصریح کرد: مصوبات باید مراحل قانونی خود را طی کنند. مجلس یا باید ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این مصوبه را رفع کند یا آنکه بر مصوبه خود اصرار کند و مصوبه شفافیت برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار در قانون آمده است. مرحله پیش ثبت نام، مرحله صحت‌سنجی مدارک متقاضیان انتخابات مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان در این مرحله ورود ندارد. برای مثال، وزارت علوم درباره مدرک تحصیلی افراد نظر می‌دهد.

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول، گفت: آخرین نظر شورای نگهبان نسبت به این مصوبه آذر ماه سال گذشته بود. با اصرار مجلس، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و مجمع باید درباره این مصوبه اعلام نظر کند.

وی اظهار کرد: قطعاً فهرست‌های سیاسی و گروه‌های مستقل در انتخابات پیش‌رو حضور خواهند داشت. ما بار‌ها گفتیم که در شورای نگهبان و در بررسی‌های خود نگاه حزبی و جناحی نداریم و از حضور همه جناح‌ها و سلایق سیاسی در چارچوب قانون استقبال می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در مورد اینکه برخی از نمایندگان بیان می‌کنند که مجدداً طرح کنکور را در دستور کار قرار می‌دهند، آیا ایراداتی که شورای نگهبان نسبت به این طرح مطرح کرده قابل رفع شدن است یا خیر؟ گفت: ایرادات شورای نگهبان به طرح کنکور جدی است؛ چراکه اصل و زمان اجرای این طرح دارای ایراد است.

این مسئول  بیان کرد: این ایرادات مسبوق به سابقه است و در همین قانون، شواری نگهبان ایراداتی نسبت به طرح داشته و اینکه مجلس با چه تدبیری می‌خواهد ایرادات را رفع کند، نکته‌ای است که باید در جلسات تخصصی به آن پرداخته شود که آیا این ایرادات قابل رفع شدن هستند یا خیر.

برچسب ها: طحان نظیف کنکور