۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور خبر داد:

پرداخت حقوق ناظران بهداشتی کشتارگاه‌ها توسط وزارت جهاد

پرداخت حقوق ناظران بهداشتی کشتارگاه‌ها توسط وزارت جهاد
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: نگرانی‌هایی وجود داشت که با پرداخت حقوق ناظران بهداشتی در مراکز تولید توسط کارفرما، سلامت غذایی تحت تأثیر قرار گیرد، اما اکنون این ارتباط مالی قطع شده و قرار است از این به بعد حقوق ناظران بهداشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وزارت جهاد پرداخت کند.
کد خبر : ۶۳۶۳۲۰

به گزارش صراط به نقل از فارس، حامد زارعی، امروز در مراسمی به مناسبت روز ملی دامپزشکی در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اهمیت دامپزشکان در امنیت غذایی کشور، اظهار داشت: پیش از این نگرانی‌هایی وجود داشت که با پرداخت حقوق ناظران بهداشتی در کارخانه‌ها و مراکز تولید توسط کارفرما مشکلاتی از نظر پرداخت حقوقی به وجود بیاید و یا اینکه خدای ناکرده سلامت غذایی تحت تأثیر قرار بگیرد، اما اکنون این ارتباط مالی قطع شده و قرار است از این به بعد حقوق ناظران بهداشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود وزارتخانه پرداخت کند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور اظهار داشت: در ماده 34 احکام برنامه هفتم تأکید شده است که هرگونه ارتباط مالی ناظران بهداشتی با کارفرمایان قطع شود و حقوق آنها زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شود.

* دامپزشکان امنیت شغلی ندارند

زارعی‌ با بیان اینکه امروزه ایمنی غذایی در کنار امنیت غذایی در برنامه هفتم توسعه تأکید شده است، گفت: با این وجود بسیاری از مشکلات دامپزشکان همچنان پابرجاست.

وی با بیان اینکه دامپزشکان امنیت شغلی ندارند، گفت: 800 بیماری مشترک انسان و دام وجود دارد که فعالیت در این حوزه نگرانی‌های سلامت برای دامپزشکان درست کرده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور همچنین افزود: در مقایسه با پزشکان، تحصیلات و امکاناتی که برای این بخش داده می‌شود نیز بسیار اندک است؛ مثلا از حضور دامپزشکان در کلینیک‌های دامپزشکی ممانعت می‌شود و همچنین پرداخت‌های مالیاتی برای آنها بیشتر است و نیز ارزش افزوده هم از حقوق دامپزشکان کسر می‌شود.

زراعی ادامه داد: این در حالی است که ما سالانه دامپزشکان زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در راه دفاع از سلامت مردم از دست می‌دهیم. آنها به بیماری‌های لاعلاجی مبتلا شده و جان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست می‌دهند.

وی افزود: مکاتبه‌ای با رئیس جمهور انجام داده‌ایم که دامپزشکانی که در راه ایمنی غذا و سلامت مردم جان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست می‌دهند در فهرست شهدای سلامت قرار بگیرند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در ادامه به صدور 70 هزار پروانه اماکن صنعتی و نیمه صنعتی و عشایری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته، این در حالی است که همه این اقدامات با 100 نفر نیرو انجام شده است.

زارعی تأکید کرد: صدور همه این مجوزها و پروانه‌ها در سامانه یکپارچه درگاه مجوزها انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، در این مراسم نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس هم همکاری خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تحقق این قانون اعلام‌ و تأکید کرد که پرداخت حقوق ناظران بهداشتی توسط کارفرمایان مشکلات و دغدغه‌هایی در باره سلامت تولیدات غذایی ایجاد کرده بود.

در حاشیه این مراسم مجری برنامه به درخواست دامپزشکان حاضر در این جمع از نمایندگان مجلس تقاضا کرد که قانون همسان‌سازی حقوق برای دامپزشکان کشور اجرا شود تا حقوق دریافتی آنها نسبت به قبل افزایش یابد.

پیش از این نیز وزارت جهاد کشاورزی به درخواست کارمندان خود چنین درخواستی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کرده بود، اما تاکنون اقدامی از سوی مجلس انجام نشده است.

مراسم روز ملی دامپزشکی امروز با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مجلس، اساتید دانشگاه‌ها و دامپزشکان کشور در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد که در آن مشکلات بخش دامپزشکی و سلامت غذایی مردم واکاوی می‌شود.

کارشناسان حاضر در این جلسه تأکید داشتند که سلامت دام مقدمه سلامت تولیدات غذایی و همچنین سلامت جامعه است و باید دولت در این مسیر از هر گونه حمایتی دریغ نکند.