۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
احسان خاندوزی:

شفافیت تا قبل از دولت سیزدهم، حرکتی نمادین بود

شفافیت تا قبل از دولت سیزدهم، حرکتی نمادین بود
وزیر امور اقتصاد‌ی و دارایی در جمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نگاه دولت سیزدهم این است که بسیاری از راه‌حل‌ها در نهاد علم و بیرون از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها شکل می‌گیرد و ما در ۲ سال گذشته، ۲ مسیر را برای افزایش سهم نهاد دانش در امر سیاست‌گذاری پیگیری کردیم.
کد خبر : ۶۳۷۳۰۸

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در مسیر اول با حس استغنای غلط دستگاه‌ها در بی نیازی از فضای دانشگاه مقابله کردیم. بسیاری از دستگاه‌ها حس غلطی داشتند که ما نسبت به نهاد علمی و دانشگاهی بی نیاز هستیم و با کارمندان خود می‌توانیم مسائل را حل و فصل کنیم.

خاندوزی با اشاره اینکه مسیر دوم، تربیت سیاست‌گذاران جوان است، گفت:در مدرسه سیاست‌گذاری اقتصادی، بنا داریم هر سال با دعوت تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از تهران و سایر شهرستان‌ها و تربیت برای سیاست گذاری، آن‌ها را وارد بدنه اجرایی کنیم که این اقدام سال گذشته و امسال انجام شد. در واقع می‌خواهیم  مناسبات را به گونه‌ای ترتیب دهیم  که مسائل کشور، بصورت درونی شده حل شود.


 شفافیت تا قبل از دولت سیزدهم، حرکتی نمادین بود

وی بازگردندان اعتماد از دست رفته مردم به ساختار‌های اقتصادی را یکی از محور‌های مهم ایجاد امنیت اقتصادی در دولت سیزدهم دانست وافزود: یکی از مسیر‌ها ایجاد شفافیت بود.

وزیر اقتصاد به بی اعتمادی جامعه نسبت به حرف‌های مسئولان در برنامه  مناظره‌های انتخابات در باب شفافیت و فساد ستیزی و ارائه  لیست‌های نمادین آن‌ها اشاره کرد و گفت: ما در دولت سیزدهم اسامی ابر بدهکاران بانکی را  به صورت نظامند در  وب سایت رسمی بانک مرکزی منتشر کردیم به گونه‌ای که مردم می‌توانند بصورت شفاف اطلاعات مالی تمام شرکت‌های دولتی را مشاهده، درباره رویداد‌های مالی آن‌ها اظهار نظر و برآن‌ها نظارت کنند.

رویکرد دولت سیزدهم مقابله با فرار‌های مالیاتی است

خاندوزی در جمع دانشجویان دانشگاه علامه افزود: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا تابستان امسال ۲ میلیون مودی مالیاتی جدید در اقتصاد ایران شناسایی شدند. یعنی برای مقابله با فرار‌های مالیاتی فقط به دنبال افرادی که کم مالیات پرداخت می‌کردند نبودیم بلکه افرادی را شناسایی کردیم که پرونده مالیاتی نداشتند.

وی همچنین سرعت ساختن را بسیار اهسته‌تر از سرعت تخریب کردن دانست و گفت: ساختن نیازمند اقدامات پیچیده‌تر و مدون‌تر است و بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، ریشه در خرابی‌های گذشته دارد که، برخی از مصادیق آن در نظام بانکی دیده می‌شود.

وزیر اقتصاد افزود: ما در دولت سیزدهم برای اصلاح بنگاه‌داری بانک‌ها برنامه ریزی گام به گامی انجام دادیم تا مدیران بانک‌ها با عناوین مختلف از تکالیف اصلاحی فرار نکنند. همچنین آن‌ها را  مامور کردیم که در سال اول برنامه ابلاغی، به میزان ۲ برابر دوره‌های گذشته برای فروش اموال مازاد و دارائی‌های نامولد خود اقدام کنند و این برنامه‌های ابلاغی را به صورت دائم رصد می‌کنیم. ان شاء الله در پایان امسال مانند سال گذشته که رکورد فروش اموال مازاد را شکستیم، رکورد ادوار گذشته را ارتقا خواهیم داد.

نتایج اصلاح سیاست مولدسازی را در آمار سال اینده مشاهده خواهیم کرد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه  مولد سازی پیش از دولت سیزدهم هم تکلیف قانون بود گفت: در واقع یک حکم چندساله برای دولت در بودجه‌ریزی ادواری بود و موضوع جدیدی نبود که ما آنرا   کشف کرده باشیم. در برخی سالها، مولد سازی دارائی‌های دولت در ارقام بسیار کم و اندک محقق می‌شد. چون مدیران دولتی نمی‌خواستند از اموال و دارائی‌های تحت مدیریت خود دست بکشند.

وی افزود:دولت در مولد سازی، نه اموال مردم، بلکه اموال مازاد خود را به نفع بهره مندی عموم جامعه به اقتصاد باز می‌گرداند. ان شاء الله در نیمه دوم امسال و نیمه اول سال آینده با استفاده از اعداد و ارقام محقق شده، نتیجه اقدام دولت در ایجاد یک مسیر اصلاحی در مولد سازی را به مردم اعلام خواهم کرد.

از اصلاحات اقتصادی و شفافیت عقب نخواهیم نشست

خاندوزى در جمع دانشجویان دانشگاه علامه گفت:  درگذشته مردم و رسانه‌ها از موجودی انبار‌های سازمان اموال تملیکی و افرادی که از این مواهب استفاده می‌کردند، اطلاع نداشتند. اما در دولت سیزدهم تلاش کردیم تا با شفاف کردن فرایند‌ها به عموم اطلاع رسانی کنیم  وان شاء الله تا پایان این دولت، نه از تداوم اصلاحات خسته می‌شویم و نه از اینکه شفافیت را پیگیری کنیم، عقب می‌نشینیم.

 دولت سیزدهم اعتماد و امنیت را به فعالیت‌های اقتصادی بازگرداند

وزیر اقتصاد همچنین به دلایل صفر شدن سرمایه گذاری کشور در دهه ۹۰ اشاره کرد و افزود:،   چون سرمایه گذاران شرایط را برای سرمایه گذاری جدید، امن و پایدار نمی‌دیدند. چشم انداز اقتصاد کشور برایشان قابل پیش بینی نبود، اما دولت سیزدهم تلاش کرد شرایطی فراهم کند که فعالان اقتصادی بتوانند اینده پیش بینی پذیر یمقابل خود داشته باشند.

خاندوزی گفت: علت اینکه سرمایه گذاری، در ماه‌های اول شروع به کار دولت سیزدهم با سرعت کم و در سال ۱۴۰۱ با سرعت زیاد افزایش پیدا کرد و اعداد صفر دهه ۹۰ به ۶.۷ درصد رشد مثبت ۱۴۰۱ و رشد ۲ درصدی سه ماهه امسال تبدیل شد، اطمینان سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نسبت به اینده اقتصاد کشور د و چشم انداز مثبت بود.

️ اقتصاد کشور در مسیر اصلاح قرار گرفته است

وزیر اقتصاد در جمع دانشجویان دانشگاه علامه افزود: تا پیش از دولت سیزدهم در اقتصاد ایران شرایطیبه وجود آمده بود که  سال‌ها درآمد ملی و درآمد سرانه با شیب منفی در حال کاهش بود و بسیاری از شرکت‌ها با بحران‌های اقتصادی مواجه بودند.

وی گفت :سیاست دولت سیزدهم اینست که جلوی این فرایند‌ها را بگیرد.امروز شاهد آن هستیم که مردم راحت‌تر از گذشته مجوز کسب و کار خود را دریافت می‌کنند و یا رشد‌های اقتصادی این ۲ ساله فرایند کاهش درآمد سرانه را متوقف کرده است. این تلاش‌ها نتایج مفیدی داشته، اما برای اثربخشی کامل این نتایج بر زندگی مردم مداومت لازم است و قطعا با توجه به بازگشت اقتصاد به ریل خود، دست یافتنی است.