۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
حمله بلا حدید به بن گویر؛

دعوای سوپرمدل آمریکایی با مقام اسرائیلی بر سر حقوق فلسطینیان

دعوای سوپرمدل آمریکایی با مقام اسرائیلی بر سر حقوق فلسطینیان
بلا حدید، سوپر مدل آمریکایی که پدرش فلسطینی و از طرفداران حقوق فلسطینیان است، از اظهار نظر بن گویر در اینستاگرام که نزدیک به ۶۰ میلیون دنبال کننده دارد، انتقاد کرد.
کد خبر : ۶۳۸۳۵۰

به گزارش پایگاه خبری صراط  به نقل از الجزیره، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت راست افراطی اسرائیل با بلا حدید، سوپرمدل آمریکایی، بر سر اظهارات این هفته که فلسطینیان آن را نژادپرستانه دانستند، بگو و مگوی لفظی پیدا کرده است.

ایتامار بن گویر روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفته بود که حق من، حق همسر و فرزندانم برای تردد در یهودیه و سامره، مهمتر از آزادی رفت و آمد اعراب است... حق زندگی، مقدم بر آزادی حرکت است. فلسطینی‌ها مدت‌هاست که از محدودیت‌های مسافرتی، از جمله پست‌های بازرسی که توسط اسرائیل در کرانه باختری اشغالی تحمیل می‌شود انتقاد می‌کنند.

بن گویر که در شهرک یهودی نشین کریات اربا در نزدیکی شهر الخلیل در کرانه باختری زندگی می‌کند، در این مصاحبه گفت که محدودیت‌ها برای محافظت از امنیت خانواده او مورد نیاز است.

بلا حدید، سوپر مدل آمریکایی که پدرش فلسطینی و از طرفداران حقوق فلسطینیان است، از اظهار نظر بن گویر در اینستاگرام که نزدیک به ۶۰ میلیون دنبال کننده دارد، انتقاد کرد. او در حساب اینستاگرامی خود نوشت: در هیچ مکان و زمانی، به خصوص در سال ٢٠٢٣، نباید یک زندگی، از جان و زندگی دیگری ارزشمندتر باشد. به خصوص صرفاً به دلیل قومیت و فرهنگ و یا نفرت خالص.

وی همچنین با انتشار ویدئویی از گروه حقوق بشر اسرائیلی بتسلم (B'Tselem) که نشان می‌دهد سربازان اسرائیلی در شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری به یکی از ساکنان می‌گویند که فلسطینی‌ها اجازه عبور از یک خیابان خاص را ندارند چرا که این خیابان مختص یهودیان است، ضمن اشاره به سیاست آپارتاید اسرائیل، نوشت «آیا این چیزی را به یاد کسی می‌اندازد؟» بن‌گویر در بیانیه‌ای روز جمعه در پاسخ به حدید، او را «متنفر از اسرائیل» خواند و گفت که او تنها بخشی از مصاحبه را در حساب رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک گذاشته است تا او را نژادپرست نشان دهد.

وزارت امور خارجه فلسطین روز پنجشنبه اظهارات بن گویر را «نژادپرستانه و شنیع» خوانده و محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: این سخنان تنها تایید کننده ماهیت رژیم اسرائیل است که یک رژیم آپارتاید است.

جامعه جهانی به همراه فلسطینی‌ها شهرک سازی را غیرقانونی می‌دانند. بیش از ۷۰۰۰۰۰ اسرائیلی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی زندگی می‌کنند؛ سرزمین‌هایی که در سال ۱۹۶۷ به تصرف رژیم اسغالگر درآمد و رهبران فلسطینی به دنبال تشکیل کشور آینده خود در این مناطق هستند.

فلسطینیان در الخلیل، جایی که شهرک‌های یهودی بخش قابل توجهی از مرکز شهر را اشغال کرده‌اند از خشونت‌های شهرک‌نشینان تحت حمایت دولت اسرائیل رنج می‌برند. در این مناطق، حملات شهرک نشینان علیه فلسطینی‌ها و غارت اموال آن‌ها نیز یک اتفاق عادی است. اسرائیل هرگونه آپارتاید علیه فلسطینی‌ها را رد می‌کند و این در حالی است که گزارش‌های سازمان‌های برجسته حقوق بشری از جمله دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل بر وقوع این آپارتاید صحه می‌گذارد.

کرانه باختری از اوایل سال گذشته به ویژه با حملات مرگبار مکرر ارتش اسرائیل با خشونت بی حد و حصر نیرو‌های اسرائیلی دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۲۰۰ فلسطینی در سال جاری به شهادت رسیدند که بالاترین میزان تلفات از سال ۲۰۰۵ است. بن گویر، یکی از اعضای ائتلاف راست افراطی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، در گذشته نیز به نژادپرستی و تشویق آن و حمایت از یک سازمان تروریستی محکوم شده بود.