۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:

در آبان ۱۴۰۲ تحولاتی در حمل و نقل عمومی پایتخت خواهیم داشت

در آبان ۱۴۰۲ تحولاتی در حمل و نقل عمومی پایتخت خواهیم داشت
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در سفر چین، موضوع قرارداد واردات واگن مترو از جمهوری خلق چین به ارزش یک میلیارد دلار بعد از ۶ سال با حمایت مالی دولت محترم نهایی شد.
کد خبر : ۶۳۹۲۳۰

به گزارش صراط به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هرمزی با اعلام اینکه دولت قبل، سهم خود بابت قرارداد واردات ۶۳۰ دستگاه واگن مترو را پرداخت نکرد اما با پیگیری مدیریت شهری ششم، دولت سیزدهم این مهم را متعهد شد، افزود: با توجه به اینکه امکان افزایش ۲۵ درصدی تعداد واگن‌ها را داشتیم با موافقت طرف چینی، شمار واگن‌ها را به ۷۹۱ دستگاه رساندیم. 

وی با اشاره به اینکه متروی تهران در حال حاضر در مجموع ۱۵۰۷ دستگاه واگن مترو در اختیار دارد که برخی از آنها از رده خارج شده‌اند و از این رو، نیازمند نوسازی ناوگان ریلی هستیم، اظهار کرد: بر اساس قرارداد اولیه، بنا بود این واگن‌ها بعد از ۲۳ ماه از زمان نهایی شدن قرارداد به ایران برسند اما با پیگیری‌های انجام شده، توافق شد که اولین واگن تا ۱۲ ماه آینده وارد خطوط متروی تهران شود. 

هرمزی با بیان اینکه بر اساس توافقات صورت گرفته، برخی از واگن‌ها به‌صورت کامل و بعضی در قالب قطعات، وارد کشور شده و در تهران سرهم‌بندی خواهند شد، تصریح کرد: تعداد ۷۲ رام قطار نیز با کمک طرف چینی به‌ طور کامل در داخل کشور ساخته خواهد شد و در واقع، در کنار واردات واگن‌ها، انتقال دانش و تکنولوژی نیز انجام خواهد شد. 

معاون شهردار تهران با اعلام اینکه در داخل کشور برای کامل کردن فرآیند تولید واگن ملی، نیاز به بومی‌سازی اصلی‌ترین قطعه واگن‌ها یعنی «بوژی» داریم، تأکید کرد: مقرر شد دانش و تکنولوژی تولید بوژی به ایران منتقل شود و بر این اساس، چینی‌ها تعداد ۴۲۰ بوژی برای ما خواهند ساخت و حدود دو برابر این تعداد نیز در تهران تولید خواهد شد، ضمن اینکه مقرر شد طرف چینی نسبت به توسعه ظرفیت و تکنولوژی شرکت واگن‌سازی تهران نیز کمک کند. 

وی با اشاره به اینکه قصد داریم واردات ۷۹۱ دستگاه واگن را به ۱۰۵۰ دستگاه برسانیم و توافق لازم را نیز در این خصوص انجام داده‌ایم، اظهار کرد: خط ۱۱ مترو را با مشارکت شرکت‌های داخلی و همچنین شرکت چینی خواهیم ساخت و برای تجهیز کارگاه این خط، ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که مقرر شد پس از انجام ۵ درصد کار، پیش‌پرداخت انجام شود.

هرمزی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ ساخت خط ۸ مترو امضا شده است و تلاش می‌کنیم تا خط ۷ مترو را در سال جاری تکمیل کنیم، تصریح کرد: علاوه بر این، ساخت خطوط ۸، ۱۰ و ۱۱ مترو را نیز برای سال جاری و سال‌های آینده در دستور کار داریم.

وی با اعلام اینکه علاوه بر قراردادهای مربوط به مترو، قراردادهای دیگری نیز به منظور تأمین اتوبوس، وَن، تاکسی و موتورسیلکت برقی در چین منعقد کردیم، تأکید کرد: قراردادهای تأمین هزار دستگاه اتوبوس دوکابین ۱۸ متری گازسوز، هزار دستگاه اتوبوس تک‌کابین ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار دستگاه وَن برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی از جمله توافقات انجام شده در این سفر است.

معاون شهردار تهران در خاتمه با تأکید بر حمایت حداکثری مدیریت شهری از تولید داخلی، خاطرنشان کرد: برای تأمین سه هزار دستگاه اتوبوس با شرکت‌های داخلی قرارداد بسته‌ایم و همچنین، تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن مترو با همکاری جهاد دانشگاهی، بخش خصوصی و مپنا با سهم ۸۵ درصدی داخلی‌سازی را نیز در دست پیگیری داریم.