۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

آشنایی با انواع بازی های خلاقانه برای کودکان

آشنایی با انواع بازی های خلاقانه برای کودکان
کد خبر : ۶۴۰۸۷۷

آشنایی با انواع بازی‌های خلاقانه برای کودکان فرصت خوبی به والدین می‌دهد، تا با انتخاب‌های مناسب بتوانند توانمندی‌های فرزندان خود را کشف و تقویت کنند. به خصوص اگر این بازی‌های خلاقانه در فضاهای باز و محیط‌های پارک وجود داشته باشد، امکان همکاری بین کودکان هم بیشتر می‌شود که نتیجه آن افزایش تعاملات اجتماعی است. مجموعه تفریح سازان با داشتن اطلاعات کامل در زمینه طراحی و ساخت لوازم بازی خلاقانه، وسایل پارکی را به گونه‌ای طراحی می‌کند که تاثیر مستقیم بر رشد جسمی و ذهنی کودکان می‌گذارد.

اهمیت آشنایی با بازی‌های خلاقانه برای کودکان

با توجه به استفاده بیش از حد کودکان از گوشی و فضای مجازی، لازم است که والدین با انواع بازی‌های خلاقانه برای کودکان آشنا شوند، تا با انتخاب هر کدام از این بازی‌ها، بتوانند قدم‌های مثبتی برای رشد و پرورش خلاقیت کودکان خود بردارند. 

بازی برای کودکان در هر سنی لازم و ضروری است، تا بتوانند مهارت‌های فیزیکی و قوه تخیل خود را تقویت کنند. به همین سبب بردن کودکان به پارک، به دلیل داشتن فضای مناسب جهت تخلیه انرژی و ایجاد ارتباط با سایر همسالان، راه حل خوبی است.

بطور کلی اهمیت آشنایی با بازی‌های خلاقانه برای کودکان که می‌توان در فضای پارک از آنها استفاده کرد، بسیار زیاد است، در ادامه به چند مورد آن می‌پردازیم:

تاثیر بازی‌های خلاقانه بر رشد جسمی کودک

بازی‌های خلاقانه بهترین فرصت را برای کودکان فراهم می‌کنند، تا به فعالیت‌های بدنی بپردازند، در این بازی‌ها انعطاف پذیری کودکان و استقامت آنها افزایش پیدا می‌کند. معمولاً این بازی‌ها شامل بازی‌های حرکتی و بدنی است تا کودک بتواند مهارت‌های خود را تقویت کند و با استفاده صحیح از وسایل پارکی هیجان درونی خود را تخلیه کرده و آماده همکاری با دیگر کودکان و رقابت سالم شوند.

تاثیر بازی‌های خلاقانه بر رشد ذهنی کودک

بازی خلاقانه به رشد ذهنی کودک کمک می‌کند، تا مسائل را با تمرکز حل کرده و مهارت‌های یادگیری آنها پرورش پیدا می‌کند. از بهترین بازی‌های خلاقانه می‌توان به انواع پازل و برخی از بازی‌های آموزشی دیگر اشاره کرد. معمولاً در پارک‌ها هم در سال‌های اخیر، پازل با قطعات بزرگ قرار گرفته که بازی با آنها هیجان انگیزتر است.

تاثیر بازی‌های خلاقانه بر رشد اجتماعی کودکان

یک بازی خلاقانه به رشد اجتماعی کودکان کمک زیادی می‌کند و به آنها مهارت همدلی، همکاری و احترام به دیگران را می‌آموزد. معمولاً اغلب بازی‌هایی که در محیط پارک وجود دارد، از جمله بازی ایرهاکی موجب افزایش همکاری و همدلی کودکان با یکدیگر می‌شود. زیرا برای انجام این بازی باید چند کودک همزمان و به شکل هماهنگ بازی کنند.

بررسی انواع بازی‌های خلاقانه 

کودکان ذاتاً کنجکاو و خلاق هستند. و از کشف دنیای اطراف خود لذت می‌برند. به همین دلیل والدین تنها با ایجاد مسیر برای پرورش این خلاقیت، می توانند فرزندانی توانمند پرورش دهند. پس آشنایی با انواع بازی‌های خلاقانه برای کودکان یک راه خوب و کاربردی برای والدین است.

انواع بازی‌های خلاقانه برای کودکان وجود دارد که به طور کلی به دو دسته‌بندی تقسیم می‌شوند:

بازی‌های فردی خلاقانه

بازی‌های فردی که کودک به تنهایی انجام می‌دهد، سبب پرورش مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی می‌گردد. از مهم‌ترین بازی‌های فردی خلاقانه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بازی های ساخت و ساز مانند بازی‌های لگو و بلوک

  • بازی‌های هنری مانند نقاشی، موسیقی و رقص

  • بازی‌های فکری مانند حل پازل، جدول و معما

 

بازی‌های گروهی خلاقانه

بازی‌های گروهی خلاقانه که معمولاً توسط چند کودک به صورت مشترک انجام می‌شود، اغلب در محیط پارک و فضای باز قابل انجام است مانند:

  1. بازی گروهی مانند ایرهاکی یا سایر بازی‌های دیگر مثل فوتبال و بسکتبال مهارت‌های حرکتی و اجتماعی را بهبود می‌دهند و در فضای پارک‌ها به راحتی قابل انجام است.

  2. بازیهای گروهی فکری مانند بازی‌های کلامی یا پازل و جدول‌های مهارت که در تمامی فضاها قابل اجرا می‌باشد.


آشنایی با انواع بازی های خلاقانه برای کودکان

معرفی انواع بازی‌های خلاقانه برای کودکان در فضای پارک

بازی‌های خلاقانه به عنوان ابزار قدرتمند برای رشد و پرورش کودکان شناخته می‌شوند. این ابزار قدرتمند در همه فضاها یافت می‌گردد، فقط باید با دقت بیشتری به آنها توجه کرد. در صورت آشنایی با انواع بازی‌های خلاقانه برای کودکان در فضای پارک، می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد به پرورش مهارت‌های مختلف در کودکان خود بپردازید.

با توجه به اینکه پارک یک مکان عالی برای بازی و تفریح است، کودکان در حین بازی می‌توانند مطالب بیشتری را بیاموزند. به همین جهت مراکز تخصصی مانند تفریح سازان، با تمرکز بیشتر بر روی لوازم پارکی شرایط انجام بازی‌های خلاقانه را فراهم کرده‌اند.

برای آشنایی بیشتر خانواده‌ها در ادامه به معرفی انواع بازی‌های خلاقانه برای کودکان که در فضای پارک وجود دارد می‌پردازیم: 

بازی ترامپولین 

ترامپولین یکی از ایده‌های جذاب و سرگرم کننده برای کودکان است که کودک با پرش بر روی یک سطح ارتجاعی و تغییر جهت در هوا می‌تواند مهارت تعادل و هماهنگی بین اعضای بدن را به دست آورد.

استفاده از سرسره پارکی

سرسره‌ها در پارک یک فرصت عالی برای سرگرم کردن کودکان است، به خصوص زمانی که سرسره پارکی توسط یک مجموعه تخصصی مانند تفریح سازان طراحی می‌شود، نحوه بالا رفتن از سرسره و همچنین پایین آمدن از آن نیز با خلاقیت همراه می‌گردد.

بازی گذر از مانع

در محیط پارک وسایل بازی خاصی قرار گرفته که برای طی کردن یک مسیر باید از موانع و تونل ها عبور کنند. نحوه عبور کودکان و برخورد با چالش‌هایی که در طی مسیر برای آنها به وجود می‌آید، تأثیر زیادی در تقویت خلاقیت کودک دارد.

استفاده از سبدهای بسکتبال

در اغلب پارک‌ها یک سبد بسکتبال قرار گرفته، تا کودکان به روش‌های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند. از این سبدها می‌توان به صورت فردی برای تقویت مهارت‌ها استفاده کرد یا با جمعی از کودکان دیگر به بازی پرداخت. 

فوتبال دستی

یکی از بازی‌های روی میز پرطرفدار، فوتبال دستی است که معمولاً دو یا چهار نفر بر روی یک میز بازی می‌کنند، نحوه محافظت از گل خوردن یا گل زدن، باعث افزایش خلاقیت کودکان می‎گردد.

آشنایی با انواع بازی های خلاقانه برای کودکان

سفارش بازی‌های خلاقانه و ایمن برای کودکان با تفریح سازان 

تجربه حضور در هوای تازه و بازی در طبیعت برای رشد بهتر کودکان لازم و ضروری است. بنابراین در تمام مناطق وجود فضاهای سبز قابل استفاده بچه‌ها و خانواده‌ها ضروری می‌باشد. به همین دلیل در اغلب پارک‌ها، زمین‌های بازی قرار می‌دهند، تا خانواده‌ها بتوانند در آن به شادی، اوقات خود را سپری کنند.

مجموعه تفریح سازان که در زمینه تولید وسایل پارکی و تجهیز پارک‌ها فعالیت دارند، با تمرکز بر روی نیاز کودکان و خانواده‌ها سعی کرده‌اند فضای بهتری را به وجود بیاورند.

مجموعه تفریح سازان به دلیل آشنایی با انواع بازی‌های خلاقانه برای کودکان، لوازمی را طراحی می‌کند که کودکان را تشویق به انجام بازی می‌کنند. البته در روند تولیدات خود استانداردها را در نظر گرفته تا هیچ گونه آسیبی در طی بازی کودکان به وجود نیاید.

برای اینکه به طرح‌هایی فراتر از تاب و سرسره‌های ساده دست پیدا کنید، کافیست با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید، تا بتوانید طرح‌های شگفت انگیز و ایده‌های خاص پارکی آنها را از نزدیک ملاحظه کرده و با قیمت مناسب برای فضاهای مختلف سفارش بدهید.

جمع‌بندی

بازی‌های خلاقانه راهکار مناسبی برای رشد ذهنی، جسمی و روابط اجتماعی کودکان است. انتخاب صحیح هر کدام از بازی‌ها می‌توانید بخش خاصی از توانمندی‌های کودک را تقویت کنید. در صورت انتخاب چندین بازی مناسب سریعتر می‌توانید به اهداف مد نظر خود برسید. مجموعه تفریح سازان یکی از مراکز تخصصی در این حوزه است که لوازم مناسب و کاربردی برای تجهیز فضای پارک، مهد کودک‌ها و شهربازی‌ها و سایر فضاهایی که به این لوازم نیاز دارند، را تولید می‌کند.

سوالات متداول 

مزایای شناخت بازی‌های خلاقانه در فضای پارک چیست؟

با استفاده به جا از این وسایل و بازی‌ها، می‌توانید مهارت حل مسئله، تفکر و نوآوری را در کودکان پرورش دهید. 

بهترین بازی‌های خلاقانه در فضای باز چیست؟

بازی‌های خلاقانه در فضای باز بسیار متنوع بوده و از بهترین آنها می‌توان به سرسره پارکی، الاکلنگ، تاب، بازی‌های جمعی مانند والیبال، فوتبال و بسکتبال اشاره کرد.

برچسب ها: بازی کودک تفریح