۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱

نگهداری از توپ فوتبال

کد خبر : ۶۴۱۱۲۵

داشتن یک توپ با کیفیت و استاندارد برای هر فوتبالیست میتونه فوق العاده و لذت بخش باشد اما با توجه به قیمت بالای توپ حرفه ای، حتما لازم هست که در حفظ و نگهداری از آن دقت کنیم تا نخواسته به توپ آسیب وارد نکنیم. نگهداری از توپ فوتبال یکی از موارد بسیار مهم در افزایش عمر توپ و باقی ماندن شرایط ایده آل برای آن است. هرچقدر که برای یک توپ هزینه کنید و حتی اگر نوع اصلی آن را هم تهیه کنید، بدون در نظر گرفتن روش های نگهداری، قطعا عمر بالایی نخواهد کرد و بزودی از حالت استاندارد خارج شده و چه بسا دچار پارگی و خرابی هم بشود. لازم به ذکر است که اگر نیاز به همچین توپی داشتید حتما از راهنمای خرید توپ فوتبال استفاده کنید.

نگهداری از توپ فوتبال

مواردی مهمی که باید در جهت حفظ و نگهداری از توپ فوتبال رعایت کنید به شرح زیر است.

جداکردن آلودگی ها از توپ

بعد از هر بازی بسته به زمین بازی مقداری آلودگی به توپ باقی میماند که بهتر است همان روز جدا شوند تا آثار مخرب و ماندگار روی توپ نگذارند. اما این تمیز کردن حتما باید با روش صحیح انجام بشود. برای این منظور از یک دستمال مرطوب فقط با آب تمیز استفاده کنید. و بعد از تمیز کردن در صورت نیاز با دستمال خشک رطوبت باقی مانده روی توپ را از بین ببرید.

پاک کننده های قوی و رطوبت بالا قطعا به اتصالات توپ و خود رویه آسیب وارد میکنه. اگر مجبور شدید در زمین خیس و یا بارانی با توپ بازی کنید بلافاصله بعد از بازی اول آن را تمیز و سپس با دستمال کاملا خشک کنید.

باد کردن توپ

توپ های فوتبال هنگام بازی حتما باید به مقدار مناسب باد داشته باشند تا عملکرد مناسبی در مقابل ضربات از خود داشته باشند. پس حتما با استفاده از راهنمای روی توپ عدد مناسب رو چک کنید و با استفاده از پمپ های دارای فشار سنج، باد توپ را تنظیم کنید. قبل از باد کردن توپ حتما سوزن و نازل هوای توپ را روان یا چرب کنید تا موقع ورود سوزن به نازل آسیب وارد نشود.

جلوگیری از فشار زیاد

حتما به دفعات مشاهده کردید که افراد روی توپ فوتبال به مدت طولانی مینشینند که این کار قطعا ساختار توپ را دچار مشکل میکند. زیرا توپ برای ضربه طراحی شده و نه فشار مداوم در سطح بالا. این مورد هم میتونه نازل هوا را خراب کند و هم اصل کروی بودن توپ را پس حتما از این مورد جلوگیری کنید.

استفاده تخصصی از توپ

هر توپی برای یک نوع فوتبال طراحی و تولید میشه که نادیده گرفتن همین مطلب میتونه باعث آسیب جدی به توپ بشود. برای مثال توپ سالنی رو روی چمن طبیعی نباید استفاده کنید و یا برعکس. همچنین در مورد توپ های چمن مصنوعی، فوتبال خیابانی و فوتبال ساحلی این مطلب بسیار مهم است.

تفکیک توپ مسابقه از تمرین

این مورد قطعا میتونه کمک زیادی در افزایش عمر توپ داشته باشد. روش های تمرینی یکی از عوامل تاثیرگذار در آسیب دیدن توپ میتونه باشه که بهتره از توپ های لول پایین تر برای آنها استفاده بشه. شوت های زیاد، شوت به دیوار ها و یا موارد دیگه همه عواملی در کاهش عمر توپ هست.