۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲

VOA:سلاح بازدارنده برای ایران لازم است

غربی ها هنوز استراتژی دوگانه خود را در مورد ایران دنبال کرده و از طرفی سعی می کنند ببینند آیا دیپلماسی با ایران به نتیجه خواهد رسید یا نه؟
کد خبر : ۶۴۲۹۹
به گزارش صراط به نقل از جام نیوز، "نازیلا فتحی" خبرنگار سابق روزنامه نیویورک تایمز، جمعه ۲۹اردیبهشت (May.۱۸) با شرکت در برنامه "تفسیرخبر" تلویزیون فارسی "صدای آمریکا" (VOA) به سؤالات این شبکه در مورد چالش های ایران و غرب پاسخ داد.

نامبرده در واکنش به اظهارات سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی که ادعا کرده بود "طرح های حمله احتمالی به ایران آماده است و این گزینه به طور کامل قابلیت اجرا دارد" گفت: «سخنان سفیر آمریکا در اسرائیل نشان می دهد حداقل تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، اوباما از همین روش دیپلماسی استفاده خواهد کرد تا اینکه احتمال استفاده از حمله نظامی را کمتر کند. منتهی احتمالش را هرگز از روی میز برنداشتند و ما شاهد هستیم که دیپلماسی دوگانه در مورد ایران همچنان ادامه دارد.»

وی اضافه کرد: «این سخنان نشان دهنده آن است که غربی ها هنوز استراتژی دوگانه خود را در مورد ایران دنبال کرده و از طرفی سعی می کنند ببینند آیا دیپلماسی با ایران به نتیجه خواهد رسید یا نه؟ البته آن ها به این دیپلماسی زمان کافی هم خواهند داد تا مطمئن شوند که توانسته اند یک بسته پیشنهادی به ایران بدهند و با ایرانی ها وارد گفتگو شوند.»

کارشناس صدای آمریکا در خصوص منافع احتمالی که غرب در حمله نظامی به ایران دنبال می کند، تصریح کرد: «حمله به ایران نه تنها سودی نخواهد داشت، بلکه یک دیوانگی مطلق خواهد بود که می تواند در تمام خاورمیانه بحران بزرگی را به وجود بیاورد. این حرفی است که از طرف مخالفان جنگ با ایران تکرار می شود.»

خبرنگار پیشین روزنامه نیویورک تایمز در انتها آمادگی نظامی جمهوری اسلامی را با توجه به تهدیدات منطقه ای که ایران با آن مواجه است، امری طبیعی و لازم برشمرد و گفت: «ایران به لحاظ سوق الجیشی در منطقه ای قرار گرفته که دور تا دورش را کشورهای غیردوست فراگرفته اند.

ایران در سال ۱۹۹۹ تا مرز جنگ با طالبان پیش رفت، ۸ سال جنگ با عراق داشته، پاکستان یکی از همسایگان ایران مسلح به سلاح اتمی است، در جنوب هم داستان جدیدی نیست و تمام کشورهای سنی خلیج فارس را داریم و عربستان سعودی که هیچ وقت از دشمنی با ایران فروگذار نکرده است؛ بنابراین صرف نظر از جمهوری اسلامی، هر حکومت دیگری هم که روی کار بیاید مایل است که یک نیروی بازدارنده داشته باشد و اگر این سلاح بازدارنده بمب اتم نباشد، یک سلاح بازدارنده خواهد بود که توانایی نظامی آن بتواند در برابر تهدید های احتمالی کارآیی داشته باشد.»