۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
در دیدار با دیپلمات‌های ارشد ایران و عربستان مطرح شد؛

۳ پیشنهاد وزیر خارجه چین برای گسترش روابط تهران و ریاض

۳ پیشنهاد وزیر خارجه چین برای گسترش روابط تهران و ریاض
وزیر امور خارجه چین امروز (شنبه) گفت: پکن از گفتگو‌های فعال عربستان و ایران برای همکاری و گسترش تبادلات انسانی در زمینه‌های اقتصادی و تجارت، امنیت، مبادلات مردمی و فرهنگی و ... استقبال می‌کند و به‌منظور کمک به بهبود روابط طرفین، مایل است تبادلات خود با ریاض و تهران تقویت کند.
کد خبر : ۶۴۳۱۸۷

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از ایسنا، «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین و رئیس دفتر امور خارجی حزب در پکن با «ولید بن عبدالکریم الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان و «علی باقری» معاون وزیر خارجه ایران که به منظور شرکت در اولین نشست کمیته سه‌جانبه چین، عربستان و ایران به چین سفر کرده بودند، به صورت گروهی دیدار کرد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین ضمن تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز اولین نشست کمیته مشترک سه‌جانبه، گفت: چین همواره از مردم خاورمیانه در جستجوی مستقل مسیر توسعه خود حمایت کرده و از همبستگی و هماهنگی کشور‌های خاورمیانه برای حل و فصل مسائل امنیتی منطقه حمایت کرده است. همچنین از عربستان سعودی و ایران در پیشبرد مستمر روند بهبود روابط حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: چین مایل است با استفاده از فرصت نشست سه‌جانبه و به منظور تحقق دوستی و حسن همجواری بین عربستان و ایران، نیروی محرکه جدیدی تزریق نماید و برای پیشبرد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه کمک‌های جدیدی را ارائه دهد.

این دیپلمات ارشد چینی برای پیشبرد مستمر روند بهبود روابط عربستان و ایران، سه پیشنهاد ارائه داد.

وی پیشنهاد اول را پایبندی به انتخاب استراتژیک آشتی دو کشور و عدم تزلزل آن عنوان کرد و گفت: بهبود روابط عربستان و ایران به نفع منافع دو طرف بوده و مطابق انتظارات جامعه جهانی است.

وزیر امور خارجه چین با بیان این که این موضوع همچنین موجب افزایش نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور خواهد شد، افزود: امیدواریم که هر دو طرف به خودمختاری استراتژیک پایبند باشند، تمرکز استراتژیک را حفظ کرده و از طریق گفتگو و مشورت، اعتماد متقابل را افزایش دهند تا به دوستی و حسن همجواری پایدار و همه‌جانبه دست یابند.

این دیپلمات ارشد چینی پیشنهاد دوم را ارتقای بیش از پیش روند بهبود روابط عنوان کرد و گفت: طرف چینی از گفتگو‌های فعال عربستان سعودی و ایران برای همکاری و گسترش تبادلات انسانی در زمینه‌های اقتصادی و تجارت، امنیت، مبادلات مردمی و فرهنگی و ... استقبال می‌کند و به منظور کمک به بهبود روابط طرفین، مایل است تبادلات خود با عربستان سعودی و ایران را تقویت کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم طرفین بیشتر با هم ارتباط برقرار کرده و مشورت کنند تا سوء تفاهم‌ها را به‌موقع برطرف سازند و از قضاوت‌های نادرست جلوگیری نمایند. در طی این روند، چین مایل است به ایفای نقش مثبت و سازنده خود ادامه دهد.

عربستان سعودی و ایران با بهبود روابط در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند

وزیر امور خارجه چین پیشنهاد سوم را حذف مداخلات خارجی عنوان کرد و افزود: عربستان سعودی و ایران با بهبود روابط در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند. خاورمیانه دیگر به عرصه منازعات ژئوپلیتیک قدرت‌های بزرگ بدل نخواهد شد، سرنوشت خاورمیانه باید در دستان مردم کشور‌های منطقه خاورمیانه باشد.

وی با تاکید بر این که باور داریم عربستان سعودی و ایران، از توان و خرد کاملی (کافی) برای از بین بردن به موقع مداخلات خارجی و پیشبرد پیوسته و بلندمدت روند آشتی و حفظ صلح و ثبات بلندمدت در منطقه برخوردار هستند، تصریح کرد: چین از تلاش مشترک عربستان سعودی و ایران در شکل‌گیری موضع واحد و قدرتمندتر در میان کشور‌های اسلامی در موضوع تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل، حمایت می‌کند.

وانگ یی با بیان این که چین همواره در کنار اکثریت کشور‌های عربی و مسلمان ایستاده و از احیای حقوق مشروع مردم فلسطین حمایت می‌کند، گفت: اولویت اصلی، ترویج آتش‌بس و توقف جنگ در منطقه غزه، پیشبرد کمک‌های بشردوستانه و از سرگیری مذاکرات فلسطین و اسرائیل است.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه چین، وی در این دیدار ادامه داد: هرگونه راه‌حلی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل، باید به خواست مردم فلسطین و نگرانی‌های مشروع کشور‌های منطقه احترام گذاشته و راه‌حل مذکور نمی‌تواند به دور از «راه‌حل دو دولتی» باشد. باید به جهت‌گیری کلی تحت عنوان «تحت مالکیت فلسطینی‌ها، به رهبری فلسطینی‌ها و تحت حکومت فلسطینی‌ها» پایبند باشیم.

این دیپلمات ارشد چینی گفت: پکن مایل است همراه با دو کشور عربستان سعودی و ایران و کشور‌های عربی و مسلمان برای پیشبرد هرچه سریعتر و تحقق «راه‌حل دو دولتی» جدول زمانی و نقشه راه ارائه دهد و از حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه حفاظت کند.

همچنین الخریجی و باقری نیز در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی چین، از اثرگذاری این نشست در اجرای توافق پکن و پیشبرد بهبود روابط عربستان و ایران تشکر و اظهار کردند: روابط عربستان و ایران در مسیر مثبتی به پیش می‌رود.

آن‌ها همچنین تصریح کردند: دو طرف به تقویت همکاری‌ها در زمینه اقتصادی، تجاری، امنیتی، مبادلات مردمی و فرهنگی و ... ادامه خواهند داد و برای رسیدن به نتایج آشتی بیشتر و پیشبرد مشترک امنیت، ثبات و توسعه منطقه ادامه خواهند داد. توافق پکن، صفحه جدیدی را برای نقش‌آفرینی فعال چین در خاورمیانه باز کرده است. عربستان سعودی و ایران از چین برای ایفای نقش بیشتر در توسعه منطقه خاورمیانه استقبال و حمایت می‌کند و مایل هستند با طرف چینی برای حفظ چندجانبه‌گرایی، ارتقای توسعه و پیشرفت منطقه و جهان و نوشتن فصل جدیدی در همکاری‌های سه‌جانبه همکاری کند.

الخریجی و علی باقری همچنین ضمن تشکر از ابتکارات و تلاش‌های چین برای تنش‌زدایی از اوضاع غزه، تمایل خود را برای تقویت همکاری‌ها با چین در زمینه‌های دوجانبه و چندجانبه و نیز پیشبرد مساله فلسطین و رسیدن به راه‌حل عادلانه و پایدار در اسرع وقت اعلام کردند.