۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

ورود یک انیمیشن به کانال ۵۰ میلیاردی‌ها

ورود یک انیمیشن به کانال ۵۰ میلیاردی‌ها
بررسی آمار‌های رسمی از عملکرد سینما‌های سراسر کشور نشان می‌دهد پاییز امسال نسبت به سال قبل شاهد رشد ۴۸.۴ درصدی تعداد مخاطبان هنر هفتم کشورمان بوده‌ایم و ۷ میلیون نفر نسبت به سال قبل بیشتر سینما رفتند.
کد خبر : ۶۴۳۸۱۰

به‌گزارش صراط به نقل تسنیم، اخیراً وزیر ارشاد با اشاره به رشد فروش سینما‌ها در سراسر کشور سخن از رونق هنر هفتم ایران و بازگشت مخاطبان به سینما‌ها سخن گفت که در یک نگاه گذرا به عملکرد گیشه‌ها در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به یک سال قبل این واقعیت کاملا مشهود است.

آنطور که آمار‌های رسمی ثبت شده در سامانه سمفا به عنوان مرجع رسمی مخاطبان سینما‌های سراسر کشور نشان می‌دهد سال گذشته در سه ماهه پاییز مجموعاً ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۵۹۶ نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در ۱۳۴ هزار و ۱۱ سانس اکران بلیت تهیه کردند که این تعداد بلیت براساس قیمت سال گذشته رقمی معادل ۵۹۵ میلیارد و ۷۳۶ میلیون و ۱۴۷ هزار ریال برای ۳۴ فیلم روی پرده واریز گیشه‌ها کرد.

 

این درحالی است که همین سامانه میزان عملکرد سینما‌ها در پاییز ۱۴۰۲ را ۹ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۵۳۵ مخاطب برای ۲۰۷ هزار ۳۰۷ سانس اکران نشان می‌دهد که این تعداد مخاطب مجموعاً ۳۸۵۰ میلیارد و ۱۳۵ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۴۸۵ ریال به دخل گیشه‌ها برای اکران ۳۹ فیلم روی پرده واریز کردند.

 

به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی اگر به میزان افزایش قیمت بلیت سینما بی‌توجه باشیم و صرفاً به تعداد مخاطبان هنر هفتم کشورمان بنگریم می‌بینیم پاییز امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد بیش از ۳.۲ برابری تعداد مخاطبان سینما یعنی چیزی معادل ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار ۹۳۹ نفر بوده‌ایم که نشان دهنده رونق در گیشه‌هاست.

 

سینما، اخبار اکران، سینمای ایران، فیلم، فیلم‌های سینمایی ایران. 

 

بیشتر بخوانید

رکورد جدید گیشه‌ها نشانه بازگشت مردم به سینما /خوشحالیم سینماگران قوانین را می‌دانند.

 

اما بررسی پرمخاطب‌های این دوره نشان می‌دهد دوازده فیلم صدر جدول براساس تعداد مخاطبی که به خود دیده‌اند سهمی معادل ۹۶.۶۵ درصد از کل مخاطبان را در اختیار دارند و ۲۷ فیلم باقی مانده روی پرده تا آخرین روز پاییز ۱۴۰۲ توانسته‌اند تنها سهمی معادل ۳.۳۵ درصد را در کارنامه خود ثبت کنند، هرچند برخی از این ۲۷ فیلم که سهم کمی از تعداد مخاطبان پاییزی را به خود دیده‌اند تازه ابتدای راه اکران در سینما‌ها هستند و احتمالا در آینده جایگاه بالاتری در جدول مخاطبان هنر هفتم کشورمان به خود می‌بینند.

 

از سوی دیگر بررسی سه فیلم پرمخاطب صدر جدول پاییزی نشان می‌دهد که احتمالاً برخی رکورد‌های ثبت شده در تعداد مخاطبان نیز تغییر خواهد داشت به صورتی که اگر با نگاه دقیق‌تری به این سه فیلم نگاه کنیم می‌بینیم نام فسیل، هتل و بچه‌زرنگ به ترتیب در این زمینه مطرح است.

 

منتقدان سینما براین باورند که با در نظر گرفتن دوره اکران فسیل در مقایسه با دو فیلم دیگر احتمالاً در میانه زمستان ۱۴۰۲ رکورد‌های ثبت شده فسیل توسط فیلم هتل شکسته شده و جابه‌جایی‌هایی در جدول رکورد مخاطبان فیلم‌های پس از انقلاب را تجربه می‌کنیم.

 

این درحالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد از بیست و پنجمین روز اسفند سال گذشته تا آخرین روز پاییز یعنی ۲۸۱ روز کران برای فیلم فسیل این فیلم توانسته مجموعاً نظر ۶ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۱۵۵ نفر را به خود جلب کند و هتل و بچه‌زرنگ که هر دو از پنجمین روز پاییز امسال کارشان را آغاز کرده‌اند تاکنون یعنی ۸۵ روز اکران به ترتیب ۴ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۱۶ نفر سهم هتل بوده و بچه‌زرنگ هم در این دوره توانسته نظر یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۸۷ نفر را به خود جلب کند.

 

از این رو اگر دو فیلم فسیل و هتل را به عنوان رقیب اصلی مدنظر داشته باشیم و تعداد روز‌های اکران و میزان مخاطبان روزانه این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم این احتمال پررنگ‌تر می‌شود، چون محاسبات روی کاغذ نشان می‌هد هم اکنون هتل تنها چیزی کمتر از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر تا رسیدن به رکورد فعلی فسیل فاصله دارد.

 

سینما، اخبار اکران، سینمای ایران، فیلم، فیلم‌های سینمایی ایران. 

 

از طرف دیگر محاسبات نشان می‌دهد تعداد مخاطبان روزانه هتل چیزی حدود ۵۳ هزار نفر است و به این ترتیب ۵۰ روز آینده احتمالا این فیلم برخی از رکورد‌های فسیل را به نام خود خواهد کرد، هرچند ظاهرا اکران فسیل تا پایان سال ادامه خواهد داشت و آمار‌ها نشان می‌دهد پاییز امسال اگرچه تعداد مخاطبان فسیل کمتر از گذشته شده، اما همچنان هستند افرادی که برای دیدن فسیل بلیت سینما تهیه می‌کنند و روی صندلی‌های سالن می‌نشینند.

 

عملکرد انفرادی فیلم‌ها در پاییز ۱۴۰۲

 

در همین حال اگر از مقایسه عملکرد سینما‌ها در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته بگذریم بررسی عملکرد انفرادی فیلم‌ها در پاییز امسال روایت‌های جالبی از رونق گیشه‌ها به نمایش می‌گذارد، چون آنطور که در نگاه اول می‌بینیم، دوازده فیلم پر مخاطب پاییزی سینما‌های ایران امسال توانسته‌اند ۹۶.۶۵ درصد از کل ۹ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۵۳۵ نفر را به خود اختصاص دهند و ۲۷ فیلم باقی مانده تنها ۳.۳۵ درصد از کل مخاطبان را به خود جلب کرده‌اند.

 

به‌هرحال بررسی آمار‌ها به صورت انفرادی برای فیلم‌های اکران شده یا درحال اکران ۹۰ روز پاییز ۱۴۰۲ نشان می‌دهد هتل با ۴ میلیون و ۵۹ هزار و ۱۶ مخاطب که معادل ۴۸.۴۰ درصد از کل مخاطبان دوره برای ۶۴۹۵۷ سانس اکران درآمدی معادل ۱۹۵۰ میلیارد و ۳۰۱ میلیون و ۱۳ هزار و ۳۱۰ ریال در کارنامه ثبت کرده تا به این ترتیب صدرنشین جدول پرمخاطب‌های پاییز امسال باشد.

 

بچه‌زرنگ هم با سهم ۱۶.۴۰ درصدی از کل مخاطبان که معادل یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۸۷ نفر برای ۳۱۷۷۹ سانس اکران بوده درآمدی معادل ۴۹۷ میلیارد و ۳۲۳ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۹۵۰ ریال در کارنامه ثبت کرده تا در جایگاه دوم قرار گیرد و پس از آن سومین جایگاه با سهم ۹.۶۲ درصدی که معادل ۸۹۶ هزار و ۳۰۹ مخاطب برای ۲۱۶۷۶ سانس اکران و درآمدی معادل ۳۷۹ میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۲۰۰ ریال نیز به نام فسیل شد.

اما ویلای ساحلی در این دوره تنها توانست سهم ۴.۲۰ درصدی یعنی ۳۸۴ هزار و ۳۶۷ نفر مخاطب را به خود جلب کند تا در ۶۲۰۹ سانس اکران شده درآمدی معادل ۱۶۹ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۳۴۵ هزار ریال را در کارنامه ثبت کرده باشد و به جایگاه چهارم پرمخاطب‌های دوره مورد نظر ما برسد تا گیج‌گاه با سهم ۳.۷ دردی از کل مخاطبان معادل ۳۴۸ هزار و ۲۰۵ بلیت فروخته شده برای ۱۴۳۴۲ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۴۷ میلیارد و ۵۶۵ میلیون و ۹۲۰ هزار ریال در جایگاه پنجم قرار گیرد.

 

شهرهرت نیز با فروش ۳۲۳ هزار و ۴۶۷ بلیت برای ۱۲۳۷۳ سانس اکران از کل مخاطبان سهمی معادل ۳.۴۷ درصد را در کارنامه داشت تا با درآمد ۱۴۲ میلیارد و ۸۳ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۵۲۵ ریالی در جایگاه ششم قرار گرفت و پس از آن نارگیل ۲ با سهم ۳.۶۰ دردی از کل مخاطبان یعنی ۳۳۶ هزار و ۱۶۷ بلیت فروخته شده برای ۱۲۰۲۰ سانس اکران و درآمد ۱۲۵ میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۳۸۵ هزار ریالی به رتبه هفتم بسنده کرد.

 

جوجه‌تیغی هم در این دوره توانست نظر ۲۲۰ هزار ۳۷۵ مخاطب یعنی ۲.۳۶ درصد از کل مخاطبان را برای ۶۳۶۵ سانس اکران به خود جلب کند تا با درآمد ۹۷ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۷۳۵ هزار ریالی به جایگاه هشتم برسد و ورود و خروج ممنوع هم با فروش ۱۳۱ هزار و ۳۴۷ بلیت که معادل ۱.۴۰ درصد از کل مخاطبان پاییزی سینما‌های سراسر ایران برای ۲۶۲۱ سانس اکران بود درآمدی معادل ۵۷ میلیارد و ۴۰۷ میلیون و ۱۹۰ هزار ریال را تجربه کرد تا به جایگاه نهم این جدول بسنده کرده باشد.

 

اما دهمین جایگاه به فیلم عامه پسند با سهم ۱.۲۴ درصدی از کل مخاطبان با ۱۱۵ هزار و ۹۲۱ مخاطب برای ۴۴۷۸ سانس اکران و درآمدی معادل ۵۵ میلیارد و ۶۷۹ میلیون و ۷۰ هزار ریال رسید تا حدود ۸ صبح با سهم ۱.۱۵ درصدی که معادل ۱۰۷ هزار و ۳۹۴ بلیت فروخته شده برای ۴۴۴۱ سانس اکران و درآمد ۵۰ میلیارد و ۵۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به جایگاه یازدهم برسد و پس از آن محصول مشترک ایران ترکیه یعنی فیلم هولیا با ۱۰۳ هزار و ۴۱۱ مخاطب معادل سهم ۱.۱۱ درصدی از کل مخاطبان دوره یاد شده برای ۵۵۴۸ سانس اکران و درآمد ۴۵ میلیارد و ۲۰۵ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۰۰ ریالی در رتبه دوازدهم قرار گرفت.

 

سیزدهمین جایگاه نیز با فروش ۵۴۲۷۶ بلیت برای ۲۹۳۴ سانس اکران و درآمد ۲۵ میلیارد و ۳۱۱ میلیون و ۶۲۰ هزار ریالی به جنگل پرتقال رسید و سرهنگ ثریا نیز با جلب نظر ۴۲۵۹۵ مخاطب برای ۹۰ روز پاییزی اکران سینما‌های سراسر کشور در ۳۲۱۴ سانس اکران توانست با درآمد ۱۶ میلیارد و ۶۲۷ میلیون و ۱۶۰ هزار ریالی به جایگاه چهاردهم دستیابد تا به این ترتیب اخت‌الرضا با فروش ۴۹۲۷۸ بلیت برای ۱۶۰۳ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۴ میلیارد و ۱۳۶ میلیون و ۶۲۵ هزار ریال به جایگاه پانزدهم بسنده کند.

 

مسافری از گانورا هم در این مدت توانست ۳۸۴۳۴ بلیت برای ۱۷۸۲ سانس اکران بفروشد تا با درآمد ۱۳ میلیارد و ۸ میلون و ۷۷۵ هزار ریالی جایگاه شانزدهم را به نام خود کرده باشد و سلفی با رستم هم پس از آن با فروش ۲۷۴۸۸ بلیت برای ۱۳۳۰ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ۷۲۰ هزار ریال به جایگاه هفدهم رسید تا محصول مشترک ایران و آمریکا یا همان فیلم ستاره بازی با فروش ۲۰۴۲۰ بلیت برای ۱۰۲۲ سانس اکران و درامد ۱۰ میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ریالی جایگاه هجدهم را به نام خود کرده باشد.

 

بی‌مادر هم در سه ماه پاییز ۱۴۰۲ توانست با فروش ۱۹۶۲۴ بلیت برای ۱۸۳۰ سانس اکران و درآمد ۸ میلیارد و ۴۱۵ میلیون و ۳۹۵ هزار ریالی جایگاه نوزدهم پرمخاطب‌های این دوره را در کارنامه خود ثبت کند تا به این ترتیب زنبور کارگر پس از آن با فروش ۱۴۸۷۵ بلیت برای ۱۳۹۷ سانس اکران و درآمد ۶ میلیارد و ۸۹۳ میلیون و ۵۳۵ هزار ریالی در جایگاه بیستم جدول قرار گیرد.

 

جایگاه بیست و یکم جدول پاییزی اکران سینما‌های کشور با فروش ۱۷۷۷۷ بلیت برای ۱۲۵۲ سانس اکران و درآمد ۶ میلیارد و ۷۰۸ میلیون و ۴۴۵ هزار ریالی به فیلم ضد رسید تا شماره ۱۰ با فروش ۱۰۹۸۶ بلیت برای ۸۹۵ سانس اکران و فروش ۴ میلیارد و ۳۲۸ میلیون و ۱۲۵ هزار ریالی جایگاه بیست و دوم را در اختیار گیرد و چرا گریه نمی‌کنی هم جایگاه بیست و سوم را با فروش ۷۲۹۷ بلیت برای ۶۰۵ سانس اکران و درآمد ۳ میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۱۶۰ هزار ریالی به نام خود کرد.

 

اما آخرین تولد با ۶۸۸۰ بلیت برای ۷۰۸ سانس اکران و درآمد ۲ میلیارد و ۹۹۰ میلیون و ۵۸۵ هزار ریالی جایگاه بیست و چهارم را در اختیار گرفت تا آهو با فروش ۵۰۷۵ بلیت برای ۶۰۸ سانس اکران درآمدی معادل ۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۹۵۰ هزار ریال داشته باشد و در جایگاه بیست و پنجم قرار گیرد. البته مصلحت هم که به عنوان یکی از فیلم‌های جنجالی شناخته می‌شد در ۹۰ روز پاییز ۱۴۰۲ توانست نظر ۵۴۸۱ مخاطب را به خود جلب کند تا ۲۴۲ سانس اکران درآمدی معادل یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون و ۶۷۵ هزار ریالی داشته باشد و درجایگاه بیست و ششم قرار گیرد.

بیست و هفتمین جایگاه هم به آهنگ دونفره با فروش ۳۶۲۴ بلیت برای ۲۳۲ سانس اکران و درآمد یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون و ۵۲۵ هزار ریالی رسید تا عروسی مردم با فروش ۲۵۹۶ بلیت فروخته شده برای ۲۲۸ سانس اکران و درآمد یک میلیارد و ۱۳۸ میلیونی و ۹۶۰ هزار ریالی به جایگاه بیست و هشتم دستیابد و پس از آن فروش ۲۰۲۷ بلیت برای ۱۱۱ سانس اکران و درآمد یک میلیارد و ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار ریالی کت چرمی را به جایگاه بیست و نهم رساند.

 

سی‌امین جایگاه فیلم‌های پرمخاطب پاییز امسال نیز به بعد از رفتن با فروش ۱۹۷۴ بلیت برای ۱۶۸ سانس اکران و درآمد ۹۹۷ میلیون و ۷۷۵ هزار ریالی رسید و خورشید آن ماه هم با جلب نظر ۱۴۱۲ مخاطب در ۹۹ سانس اکران توانست درآمدی معادل ۵۰۸ میلیون و ۲۷۵ هزار ریالی را در کارنامه خود ثبت کند تا به این ترتیب به کارنامه پاییزی خود را با جایگاه سی و یکم پر مخاطب‌های این فصل ببندد.

 

بابا سیبیلو هم با فروش ۱۴۶۱ بلیت برای ۱۰ سانس اکران در ۹۰ روز پاییزی گذشته درآمدی معادل ۲۵۳ میلیون و ۵۷۵ هزار ریالی جایگاه سی و دوم را به نام خود کرد و دست‌انداز هم با فروش ۶۰۱ بلیت برای ۸۹ سانس اکران و درآمد ۲۳۰ میلیون و ۸۵۰ هزار ریالی به جایگاه سی و سوم رسید و نگهبان شب نماینده ایران در جشنواره اسکار در این دوره توانست نظر ۴۳۴ مخاطب برای ۲۶ سانس اکران توانست درآمدی معادل ۱۶۹ میلیون و ۴۲۵ هزارریالی جایگاه سی و چهارم را در اختیار گیرد.

 

ارثیه فامیلی هم با فروش ۶۹۳ بلیت برای ۱۹ سانس اکران در پاییز ۱۴۰۲ توانست درآمد ۱۵۴ میلیون ریالی را در کارنامه داشته باشد تا این فصل در جایگاه سی و پنجم پرمخاطب‌های سینما ایران قرار گیرد و پس از آن هم رتبه سی و ششم به ستون ۱۴ با ۳۸۰ مخاطب برای ۵۸ سانس اکران و درامد ۱۴۵ میلیون و ۵۵۰ هزار ریالی رسید و شهرک هم با فروش ۱۳۵ بلیت برای ۲۷ سانس اکران و درآمد ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار ریالی جایگاه سی و هفتم را در اختیار گرفت.

 

اما پالایشگاه تنها توانست تا آخر پاییز ۴۰ مخاطب را برای ۷ سانس اکران به خود جلب کند و درآمد ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار ریالی داشته باشد تا به این ترتیب جایگاه سی و هشتم را به نام خود کرده باشد و نهایتاً رتبه آخر جدول پرمخاطب‌های پاییزی یا رتبه سی و نهم به پرونده باز است آخرین ساخته کیومرث پوراحمد با ۶ مخاطب برای یک سانس اکران و درآمد ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ریالی رسید.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: فیلم اکران فیلم