۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴

پیش‌بینی سالی سخت برای سینمای آمریکا در گیشه

پیش‌بینی سالی سخت برای سینمای آمریکا در گیشه
به دنبال اعتصابات تاریخی اتحادیه‌های نویسندگان و بازیگران هالیوود، نه تنها استودیوها از فهرست جذابی از فیلم‌های پرفروش خالی ماندند، بلکه حالا پیش‌بینی‌ها از کاهش یک میلیارد دلاری فروش سالن‌داران در سال ٢٠٢۴ خبر می‌دهند.
کد خبر : ۶۴۴۹۵۳

به گزارش صراط به نقل از فارس ، یکی از استودیوداران با بیان اینکه هیچ راهی وجود ندارد که دود عواقب هرج و مرج ایجادشده در روند تولیدات هالیوود بر چشمشان نرود به ددلاین گفت: «ما باید نگران نیمه اول سال ٢٠٢۴ باشیم.» 

او افزود: «وقتی آتش شعله‌ور شود یک شهر و جنگل را می‌سوزاند. اما حتی زمانی که آتش فروکش‌می‌کند، عواقب آن کماکان ادامه دارد؛ تل خاکستر وجود دارد و  زیرساخت‌های تخریب‌شده.»

صنعت سینمای آمریکا پس از تاثیر طولانی همه‌گیری کووید ۱۹ آماده می‌شد تا دوباره بر روی پا خود بایستد که در نتیجه اعتصاب پنج‌ماهه در هالیوود، تولید بسیاری از آثار به تاخیر افتاد و انتشار شماری دیگر نیز به تعویق افتاد.

حال با شروع سال ٢٠٢۴، پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش یازده درصدی فروش فیلم‌ها در سال جدید نسبت به سال گذشته هستند و به گفته این صاحب استودیو، «آتش‌سوزی تمام شده و حالا باید شهر را بازسازی کنند.»

بر اساس گزارش ددلاین، با وجود اینکه چند عنوان چشمگیر مانند «تلماسه: بخش ٢» و «دد پول ٣» در صف اکران هستند، اما انتظار می‌رود فروش داخلی هالیوود در سال ٢٠٢۴ با سقوط ١١ درصدی روبرو شود.

پیش‌بینی کاهش یک میلیارد دلاری گیشه در سال جدید، نسبت به سال ٢٠٢٣ که فروش ناخالص آن حدود ٩ میلیارد دلار بود، جای خالی عناوین مطرحی مانند «کاپیتان آمریکا: دنیای شگفت‌انگیز نو» و «مأموریت غیرممکن ۸» را بیش از پیش نمایان می‌کند.

در حالیکه در سال ٢٠٢٣، اکران فیلم «برادران سوپر ماریو» توانست با فروش نزدیک به ٥۷٥ میلیون دلار تکانی به گیشه سینماها در آمریکا دهد، اما تا زمان اکران دو فیلم «باربی» و «اوپنهایمر» که در مجموع نزدیک ٩٦٣ میلیون دلار فروختند، گیشه نتوانست لبخندی بر لب سالن‌داران آمریکایی بیاورد.

بر اساس گزارش ورایتی از عملکرد گیشه جهانی هالیوود در سال ٢٠٢٣، مجموع کل فروش فیلم‌ها ۳۳.۴ میلیارد دلار بود و هنوز با وضعیت قبل از کرونا اختلاف ۲۶ درصدی دارد.

«برادران سوپر ماریو» و «اوپنهایمر» که هر دو از محصولات کمپانی یونیورسال هستند، توانستند به ترتیب ۱.۳۶ میلیارد دلار و ۹۵۱ میلیون دلار در سطح جهانی بفروشند و «باربی»، محصول کمپانی وارنر، که پرفروش‌ترین فیلم سال بود نیز ١.٤٤میلیارد دلار فروخت.

یکی از معیار‌های اصلی پیش‌بینی‌ها درباره کاهش فروش در سال جدید، مربوط به این واقعیت است که در سال ٢٠٢۴ تنها ۱٠٧ فیلم در تقویم اکران قرار دارند و تعداد عناوینی که اکران گسترده می‌شوند، آنقدر کم است که پرده سینما‌ها در شش آخر هفته از سال هنوز خالی هستند.

اما در سال گذشته، ١٢٤ فیلم اکران شد و همچنین گیشه در پی یک خوش‌شانسی با کارزار سرگرم‌کننده‌ «باربنهایمر»، در پی هم‌زمانی اکران فیلم «باربی» و «اوپنهایمر»، در رسانه‌های اجتماعی روبرو شد و مخاطبان را به سالن‌های سینما کشاند.

شرکت گاور استریت آنالیتیکز با پیش‌بینی فروش ٣۱.۵ میلیارد دلاری در سال ٢٠٢۴، وضعیت فروش جهانی فیلم‌های آمریکایی را نیز در سال آینده نزولی تقریب زد؛ امری که ممکن است سبب شود هالیوود اولین کاهش سالانه خود را در دوران پس از همه‌گیری تجربه کند.