۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰

هدفمندی یارانه‌ها توزیع پول نیست

از اهداف قانون هدفمندی یارانه ها باز ماندیم.
کد خبر : ۶۴۵۳۶
به گزارش صراط به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی عصر شنبه با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد و تریبون آزاد این دانشگاه که به همت جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که گفت سازمان بازرسی کل کشور کجا بود وقتی که نزدیک به ۲۸۰۰ میلیارد تومان «ال سی» تقلبی نوشته می‌شد و اختلاس بزرگ روی داد؟ تصریح کرد: در فساد بزرگ بانکی که شما اشاره کردید ما تعبیر اختلاس نمی‌بریم. چون تنها به یک بخش از عملیات تخلفی که انجام گرفت عنوان اختلاس صادق است. بخش بزرگ تخلفی که صورت گرفت، تسهیلات و اعتباراتی بود که خلاف مقررات از بانک‌ها گرفته شده است. اعضای این گروه نمی‌گویند ما این اعتبارات را نگرفتیم. حرف ما هم این است که اعتباراتی که این گروه گرفته است نادرست و بخشی از آن را با اسناد جعلی گرفته شد. بخش بزرگ پاسخ سؤالات عمومی در باره این تخلف در کیفرخواست و جلسات دادگاه مطرح می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: بخش بزرگی از این فساد و پولی که توسط این گروه از بانک خارج شده از اسفند ۱۳۸۹ تا مرداد ۱۳۹۰ صورت گرفته است؛ یعنی نزدیک به ۱۸۰۰ میلیارد تومان طی پنج ماه و نیم از بانک‌ها گرفته و بیرون رفته است. البته مقادیری نیز از یک سال و نیم قبل گرفته شده بود اما عمده این تخلف ظرف پنج ماه و نیم صورت گرفت. مبحثی که بارها من آن را مطرح و الان هم تکرار می‌کنم، نظارت عمومی است. سازمان بازرسی کل کشور نظارت عمومی می‌کند. اگر تک تک شهروندان همراهی نکرده و آب آلوده بخورند، از میکروب‌ها پرهیز نکنند، دارو را مصرف نکنند، شهروندان سالمی خواهیم داشت؟! اگر عده ای مریض شده و مریضی خود را پنهان کنند، عده ای دارو مصرف نکنند، عده ای از آبی که توصیه شده بود نخورید بخورند، مشکلات بهداشتی کم خواهد شد؟! البته این حرف به معنای آن نیست که نظام پزشکی ما کامل است، بله، نظام پزشکی هم نقص دارد.

گزارش‌های متعدد سازمان بازرسی از مشکلات و ضعف های حوزه پولی و بانکی

پورمحمدی گفت: در خصوص نظام بانکی به دو مسئله از قول خود و مدیران ارشد کشور اشاره می‌کنم. از حدود چهار سال پیش که به سازمان بازرسی رفتم، از ماه های اول مشاهده کردم که یکی از مشکلات کشور حوزه پولی و بانکی است. گزارش‌های متعددی از مشکلات و ضعف های این حوزه تهیه کردیم؛ هم کلی و راهبردی و هم جزیی و موضعی. این گزارش ها را به مبادی مربوطه فرستادیم. تذکر و هشدار هم دادیم که اگر به این گزارش ها توجه نشود با نگرانی ها و اتفاقات ناگوار مواجه خواهیم بود. اتفاقا در مورد پرونده فساد بزرگ اخیر، نه این اندازه بلکه زمانی که ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار گرفتند سازمان بازرسی با بررسی هایی که داشت از تخلفات آنان گزارش تهیه کرده و به بانک مرکزی ارسال و اعلام کرد که گروه مذکور گزارش‌های خلاف می دهد و اعتبارات را در جای خود خرج نمی کند. متاسفانه به هشدارهای ما توجه نشد و منجر به این وضع ناگوار شد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که قصد دارم بیان کنم درباره نظر رئیس جمهور است. از وقتی در دولت بودم جناب رئیس جمهور تاکید داشتند که برای اصلاح امور کشور ۷ برنامه داریم که ۵ تا از آن ها اقتصادی از جمله حوزه بانک است. در سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان رضوی نیز شاهد بودیم که ایشان باز تاکید کردند که دولت برای حوزه بانکی و گمرکی برنامه تحول اساسی دارد. بنابراین همه می دانیم که در این حوزه مشکل داریم. وقتی در اقدام تاخیر کرده و عمل نمی کنیم هر لحظه باید منتظر اقدام ناگوار باشیم. سازمان های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور نیز موردی عمل می کنند. پرسنل رسمی سازمان بازرسی کمتر از دو هزار نفر است. این در حالی است که ۲۱ هزار شعبه بانک رسمی در کشور داریم. البته ما خود را سازمان قوی می دانیم ولی اگر شما از ما انتظار داشته باشید که یک نفره کار ده نفر را انجام دهیم غیرمنطقی است. همچنین باید بر تعداد شعب بانک های رسمی، موسسات پولی و اعتباری، صندوق های قرض الحسنه را هم اضافه کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور ستاد بازرسی کشور بوده و توصیه و هشدار می دهد. اگر به هشدارهای ما ترتیب اثر داده نشود کاری از دست ما بر نمی آید. شاید بپرسید که در این شرایط باید چکار کرد؟! بخشی از این مسئله به مجلس شورای اسلامی باز می گردد. مجلس باید به تذکرات و هشدارهای سازمان توجه کند. بخش دیگر، مربوط به قوه قضائیه است. تخلفات دستگاه ها به دادگاه ارجاع می‌شود و باید توسط قوه قضائیه محکم رسیدگی شود. اگر کاری از این دو نهاد بر نیامد به ملت می رسیم؛ ملت باید در انتخاب های آینده خود بیشتر توجه کرده و دیگر این افراد متخلف را به عنوان نماینده خود انتخاب نکنند. البته تمامی این حرف ها به معنای آن نیست که عملکرد سازمان بازرسی دقیق و بدون عیب است. ما از هیچ انتقادی فرار نمی کنیم. هم اکنون نیز شاهد هستید حضور من در دانشگاه ها بیشتر از سایر مسئولان است. در این مجامع نیز تلاش می‌کنم انتقادات و نقطه نظرات مردم را شنیده و آن ها را به کار بگیرم.

فراتر از منبع درآمد یارانه‌ها پول توزیع شده است / از اهداف قانون هدفمندی یارانه ها باز ماندیم

وی در پاسخ به این بخش از سوال این دانشجو که می گفت چرا سازمان بازرسی بر نحوه واریز یارانه ها نظارت ندارد و یارانه ها دیر واریز می‌شود، گفت: شما می گویید یارانه ها یک ماه دیر واریز شده است این در حالی است که ما می گوییم این پول طبق قانون یارانه پرداخت نمی شود. چون درآمدی که در نظر گرفته شد کمتر از پول یارانه ها است. قانون می گوید از درآمد یارانه ها بین شهروندان توزیع شود. ولی دولت فراتر از منبع درآمدش پول یارانه توزیع کرده است و باید پاسخگو باشد که این پول ها را چرا برداشت کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه ها را، قانونی جامع است، گفت: بخشی از قانون هدفمندی یارانه ها افزایش تولید در جامعه است تا در کنارش اشتغال ایجاد و نقدینگی در مسیر انحرافی مانند سکه و طلا نرود. هدفمندی یارانه ها توزیع پول نیست. توزیع پول باعث تورم می‌شود. قرار نبود که مردم را حقوق بگیر کنیم. باید مردم را به خوب مصرف کردن دعوت کنیم. قرار نبود جنس ها مقداری گران شود تا بخشی از هزینه ها را از این قسمت تامین کنیم. قرار بود به یک موازنه و تعادل اقتصادی برسیم. از اهداف قانون هدفمندی یارانه ها باز ماندیم. باید این قانون درست و کامل اجرا می‌شد.

وی در ادامه در خصوص این بخش از سوال دانشجو که می گفت چرا سازمان بازرسی کل کشور جلوی برخی زیاده خواهی ها را نمی گیرد، گفت: جلوی زیاده خواهی را می گیریم. اما نمی توان با دعوا کار را جلو برد. امور کشور باید در یک فضای منطقی و آرام پیش برود. اگر حرف حق را با دعوا پیش ببریم به جایی نمی رسیم. ما انتقادات زیادی داریم که بخشی از آن ها علنی می‌شود. از صدها گزارش تنها چند گزارش علنی می‌شود. سعی می کنیم در یک فضای عقلانی و کم حاشیه در مسیر بهبود وضعیت کشور گام برداریم.

پورمحمدی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا در پرونده فساد اخیر اسامی افراد اعلام نمی شود؟، گفت: قانون می گوید تا زمانی که اتهام فردی قطعی نشده و دادگاه حکم صادر نکرده نباید تصویرو اسمش در رسانه ها منتشر شود. حق انتشار تصویر و نام در قانون وجود ندارد. ما نیز باید ملتزم به قانون باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره تخلف بانکی صد میلیون یورویی در بندرعباس، گفت: این پرونده ، صد میلیون یورو بود که ۸۰ میلیون یوروی آن پرداخت شده و ۷۱ میلیون یورو توقیف و در اختیار دادسرا است و در حال بازگشت به بانک است. پرونده باز است و در حال رسیدگی در دادگاه است.

افراد مرتبط با تخلف بانکی سه هزار میلیاردی احضار و بازجویی شده‌اند

دانشجویی از رئیس سازمان بازرسی کل کشور پرسید چرا در جلسه دادگاه تخلف بانکی، افراد اصلی مانند رئیس سابق سازمان خصوصی سازی حضور پیدا نمی کنند؟ پورمحمدی پاسخ داد: اصلی ترین افراد حضور پیدا کردند. اصلی ترین افراد چه کسانی هستند؟! فردی بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان به ناروا از منابع بانکی کشور برداشت کرده است. آدمی که در دست و بال خود این قدر پول دارد چقدر حاضر است خرج کند؟! طبیعی است حداقل برای این پول بزرگ ده درصد آن را خرج کند. ده درصد این پول، ۲۸۰ میلیارد تومان است. وی می خواهد این قدر پول خرج کند تا پول بزرگی که از راه ناروا به دست آورد را نزد خود نگه دارد. این عددها آنقدر بزرگ است که قابل تصور نیست. این پول کشور را بهم می ریزد و به آدم قدرت می دهد که افراد مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. با این وجود هر کسی با این پرونده در ارتباط بود احضار و بازجویی شده است. فردی که از آن نام بردید نیز احضار و بازجویی شد. همچنین در این پرونده چند معاون وزیر، مدیرکل و ... احضار و بازداشت شده اند. افراد دیگری هم به تدریج احضار و به اتهام شان رسیدگی می‌شود.

دانشجویی با طرح مطالبات رهبر معظم انقلاب از سازمان های نظارتی، خواستار این شد که رئیس سازمان بازرسی درباره اقدامات این سازمان در زمینه تحقق مطا لبات رهبری توضیح دهد. پورمحمدی در این زمینه ضمن تشکر از توجه دانشجوی مذکور به مطالبات مقام معظم رهبری گفت: با پیگیری هایی که در دوره اخیر در سازمان بازرسی کل کشور انجام شد قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد که در جلوگیری از بسیاری تخلفات راهگشا است، به تصویب رسید. این قانون بعد از اختلاف مجلس و شورای نگهبان سال ها بود که به مجمع رفته بود. همچنین بعد از هفت سال از فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری درباره مبارزه با فساد که در آن به هماهنگی دستگاه های نظارتی تاکید شده بود، شورای دستگاه های نظارتی تشکیل و با پیگیری های صورت گرفته در سال گذشته به قانون تبدیل شده است.

وی ادامه داد: همچنین شما اشاره کردید که باید تقدم بازرسی پیشگیرانه باشد و نظارت درستی در کشور نیست. این سخن درست است. ولی می خواهم نکته ای را عرض کنم. می خواهیم اخلاق را در جامعه اصلاح کنیم. شما از وضعیت اخلاقی در کشور راضی هستید؟ مثلا مقام معظم رهبری امسال را به عنوان تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری کردند. رهبری بر فرهنگ سازی و نقش مردم در خصوص تولید ملی تاکید کردند. بنابراین اگر بخواهیم تولید را ارتقا بدهیم باید همه وارد میدان شویم. چنانچه بخواهیم امر تولید ملی را به دستگاه ها بسپاریم قطعا عقیم خواهد بود. باید مشارکت عمومی صورت بگیرد.

نظارت همگانی و درون سازمانی باید تقویت شود

وی با تاکید بر اهمیت نظارت عمومی ادامه داد: درست است که باید سازمان های نظارتی وجود داشته باشند ولی نیازمند نظارت عمومی هستیم. در نظارت، نقش رسانه و نظارت درون سازمانی بسیار مهم است. هزاران دستگاه اداری در کشور است که باید نظارت درون سازمانی آن ها تقویت شود. بحث نظارت نیازمند نظارت همگانی است. وقتی جامعه و آحاد شهروندان و مدیران و رسانه ها همراهی کنند نظارت موثر و فرمایش رهبری محقق می‌شود. باید آحاد شهروندان در این مسیر حرکت کنند. همه باید دل داده و همکاری کنیم. از این جهت نظارت و سلامت اجتماعی یک امر گسترده و فراگیر است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نقش این سازمان در ارتقاء فرهنگ نظارت عمومی گفت: از زمانی که وارد سازمان بازرسی کل کشور شدم تلاش کردم فرهنگ ملی نظارت را تا اندازه بالایی جا بیندازم. حجم عظیم تلاش های من در این جهت بوده و است. می خواهیم فرهنگ نظارت در کشور جا بیافتد. چرا که بدون ارتقاء فرهنگ نظارت نمی توان جلوی فساد را گرفت. کارهای بنیادی و ساختاری زیادی در این زمینه انجام شده تا فرهنگ نظارت عمومی ارتقاء یابد. این که گفته می‌شود که سازمان بازرسی کل کشور نیروی بیشتری جذب کند، حرف درست است ولی جای گله کردن از این مسئله اینجا نیست. اما حقیقت این است که برخی زیاد خوش شان نمی آید که سازمان بازرسی تقویت شود. البته من معتقدم باید توان سازمانی خود را نه با نیرو و پول بلکه با نرم افزار، برنامه و جذب منابع انسانی و فکری توسعه بدهیم. نظارت عمومی و درون سازمانی از این طریق انجام می‌شود. فکر می‌کنیم که در چند سال اخیر جایگاه سازمان بازرسی کل کشور ارتقاء یافته ولی می دانیم که در سطح انتظارات مردم و رهبری نیست و باید تلاش بیشتر کنیم تا این انتظارات را تحقق ببخشیم.

دانشجویی از رئیس سازمان بازرسی کل کشور پرسید آیا ارگانی وجود دارد که خط قرمز شما برای بازرسی باشد. پورمحمدی در پاسخ گفت: طبق اصل ۱۷۴ قانون اساسی سازمان بازرسی کل کشور به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در دستگاه های اداری تاسیس شده است. از این جهت تعریف قانون اساسی تکلیف ما را روشن کرده است. قانون اساسی به ما گفته است شما ناظر دستگاه قضایی نیستید. دوم اینکه ما بر مجلس و مصوبات مجلس و مصوبات نهادهای قانونگذاری نظارت نداریم. اما اگر دولت مصوبه داشته باشد می توانیم بررسی کرده و اگر مشکل داشت تقاضای لغو آن را از دیوان عدالت بخواهیم.

وی ادامه داد: ما بر انتخابات نظارت نداریم. نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان است. ولی اگر در دستگاه های عمومی از منابع و بیت المال در جهت کاندید و یا گروه خاصی استفاده شود به خاطر سوء استفاده حق پیگیری داریم. خط قرمزهای دیگر ما مسایل تخصصی مثل حوزه های سری و به کلی سری است. در دستگاه های امنیتی و نظامی بررسی های ما موردی و با موافقت رئیس قوه قضائیه شکل می گیرد. در جاهای تخصصی مانند حوزه امنیتی و نظامی خود دستگاه ها، سیستم بازرسی دارند. مثلا در نیروهای مسلح که دستگاه نظارتی قوی دارد.

نظارت سازمان بازرسی بر اعضای هیات دولت سوال یکی از دانشجویان بود که پورمحمدی پاسخ داد: سازمان بازرسی بر اعضای هیات دولت هم نظارت دارد. اگر درنظارت بر مدیران فساد مشاهده شود پرونده به دادگاه ارسال می‌شود. این دادگاه برای همه است. اما اگر ضعف و ناکارآمدی وجود داشت فقط مجلس می تواند اقدام کند.

بانک گردشگری و لغو مجوز این بانک سوال دیگر دانشجویان بود که رئیس سازمان بازرسی پاسخ داد: بانک گردشگری قبل از اینکه فعالیت خود را آغاز کند بررسی شده و به بانک مرکزی اعلام کردیم به خاطر انحرافات مانع فعالیت آن شوند. این پرونده همراه با بانک گروه آریا بررسی و تخلفات آن کشف شد. البته هنوز کارهای پرونده بانک گردشگری تمام نشده است ولی به بانک مرکزی اعلام کردیم تا جلوی فعالیت های آن را بگیرند.

وی درباره آن بخش از سوال این دانشجو که به نقش جریان انحرافی در تاسیس بانک گردشگری پرسید، گفت: ما نمی توانیم در فضای مبهم سخن بگوییم. جریان انحرافی مبهم است. در تخلفات اگر فردی دخیل باشد به آن اشاره می کنیم. به هر حال آدم هایی که تخلفات بزرگ دارند از جایی حمایت می شوند و این گفته ما نیست بلکه فرموده مقام معظم رهبری است. اما باید سند آورد. در باره اینکه فردی از مدیران و دستگاه ها در بانک گردشگری نقش داشته باشد سندی نداریم.

بازرس هستم نه مسئول اجرای احکام

انتصاب سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی و نیز نقش سازمان بازرسی در جلوگیری از این انتصاب محور دیگر سوال این دانشجو بود که پورمحمدی درباره آن گفت: در خصوص انتصاب آقای مرتضوی برخی نمایندگان اعتراض کردند و گفتند نصب فردی که منشاء اختلاف و تنازع بوده و خود دارای پرونده قضایی است، در سازمانی مانند تامین اجتماعی با اشکال مواجه است. این ضعف مدیریتی است و جایی برای ورود سازمان بازرسی نیست. اما اگر انتصاب خلاف مقررات باشد ما دخالت می کنیم ولی چون می توان انتصاب مرتضوی را با شرایطی که برای نصب و عزل ها مطرح شد تطبیق داد نمی توان به آن معترض شد.

دانشجوی دیگری درباره عدم اجرای حکم انفصال بقاییِ، داشتن چندین شغل از سوی آقای مشایی و بقایی، پرونده های معاون اول رئیس جمهور و اینکه چرا سازمان درباره آن کاری انجام نمی دهد سوال پرسید که پورمحمدی در پاسخ گفت: ظاهرا شما می خواستید اعلام موضع کنید. این سؤالات به ما بر نمی گشت. من بازرس هستم و تذکر می دهم. من که همه کاره مملکت نیستم. اینکه چرا حکم فلان شخصیت اجرا نمی شود من مسئول آن نیستم. بنده در توسعه فرهنگ سازی مقوله نظارت تلاش زیادی کردم و تا حدی موفق بودیم. حجم برخورد با ما هم زیاد است و نشان دهنده این است که کار خود را خوب انجام دادیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی امروز ما تخلف از قانون است، تصریح کرد: باید تلاش کنیم بی قانونی زشت شود. باید همیشه بی قانونی را محکوم کرده و اعلام کنیم که از آن نفرت داریم. باید فضا برای برخی اموری که ذکر شد مهیا شود ولی نباید با جنجال و درگیری این حرف ها را زد. چرا که دودش چشم مردم می رود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تحت فشار بودن این سازمان گفت: سازمان بازرسی متهم به سیاسی کاری است. حتی با مسئولان قضایی و برخورد کنندگان با فساد نیز برخورد منفی می‌شود. مبارزه با باطل و فساد سخت شده است.

فضای علمی کشور بانشاط و رو به پیشرفت است

همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش نخست سخنان خود گفت: جامعه ای که در آن هستیم جوان، تحصیلکرده و دارای ویژگی های ممتازی است. این وضعیت حکایت از توسعه عمومی کشور است. اما حکایت از فضای پرتحرک و با نشاط اجتماعی و با انگیزه خوب بین نیروهای فعال به خصوص جوانان دارد. با توجه به اینکه حجم دانشجویان دختر هم بیشتر است و از این جهت برای ما مهم است که این عقب ماندگی های تاریخی جبران شود. این نقطه شاخص و قابل توجه است. اما از جهت دیگر حائز اهمیت است چرا که ما متهم هستیم که در نظام اسلامی و فرهنگ انقلابی مان جایگاه مناسبی برای زنان قائل نیستیم و زنان به عنوان جنس درجه پایین مورد توجه قرار گرفته و در حصار بند و محدودیت و حجاب هستند و به نحوی نیمی از جامعه را از حیات پویا و سازنده شان محروم کردیم.

وی ادامه داد: این هم جزو اتهامات ناروایی بود که نسبت به ما مطرح شد. البته نمی توانیم جواب دنیا را با تبلیغات بدهیم بلکه تنها جوابی که می توانیم انجام دهیم رفتار داخل جامعه است. یک نمونه آن حضور خواهران در محیط های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است. حجم دانشجویان دختر در کارشناسی و دکتری نشان دهنده بالندگی ما است. این پاسخ عملی ما به غرب است و نیاز به تبلیغات و شعار نداریم.

رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه نشاط علمی کنونی نشان دهنده فضای مساعد علمی کشور است گفت: حضور جوانان صرفا به خاطر این نیست که تحصیل داشته و تنها در یک مقطع متقوقف شود و برای جذب شغل باشد. این ارتقاء علمی یک پیام ممتاز دارد. شاید برای جذب بازار کار مقطع کارشناسی کافی باشد ولی طی مقاطع بالا ضمن اینکه نشان دهنده نشاط علمی جامعه است از اهمیت خاصی برخوردار است که این جامعه به جد و با باور عمیق احساس دارد که باید مدارج عالی را پشت سر بگذارد و در حوزه فن آوری یا تولید علم یا یافته های علمی و ساختن جامعه بر اساس تحقیقات علمی مجال وسیع دارد. اگر این باور وجود نداشته باشد این حجم حضور علمی غیرمنطقی خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: اگر انقلاب ما متهم بود به یک انقلاب واپسگرا، به یک انقلاب که در گذشته تاریخ سیر می‌کند، انقلابی که هم پای تمدن و پیشرفت و توسعه نمی تواند گام بردارد، به نیازهای نو نمی تواند جواب دهد، بسترهای پیشرفت و توسعه را نمی تواند هموار کند. بیاییند دانشگاه های ما را بببینند. حجم و توسعه دانشگاه های ما خود یک انقلاب است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ما با تعداد دانشمندان جوان با میانگین سی سال هستیم، گفت: این یک شاخص اساسی است. ما در دانشگاه ها می خواهیم بگوییم مسئولین باید در دسترس بوده و در محیط های دانشگاهی سر زده و پاسخگو باشند و نقدها و سؤالات جوانان را شنیده و تا جایی که می توانند پاسخ گو باشند. بنده سعی کردم این رویه ها را در دوره های مختلف خدمتی تعقیب کنم. نکته دیگر این که ما می خواهیم بیشتر شنونده باشیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی باید در فضای امروز جهان باشد، گفت: انقلاب باید برای شهروندان امروز جهان داشته باشند. ما باید برای امروز جامعه حرف داشته باشیم. هنر انقلاب دو مسئله اساسی است. اول آنکه از نیازهای مادی جامعه غافل نیست و به صورت جدی به آن می پردازد. امروزه هم آن را در شهرها و روستاها می بینیم. نباید جوان و شهروند ایرانی به این نتیجه برسد که از نظر مادی کشور عقب مانده است. باید شهروند ایرانی به این نتیجه برسد که حرکت های داخل کشور هم پای تحولات جهانی است. آنچه در دنیا اتفاق می افتد در کشور هم رخ می دهد. ولی نباید انتظار داشته باشیم که این اتفاق یک شبه انجام شود. این طور نیست که یک سال، ده سال و بیست سال این فاصله پر شود. مهم این است که انگیزه وجود دارد.

وی پیام دوم انقلاب را معنوی خواند و گفت: انقلاب به ما آموخت انسان تنها مادی نیست. بلکه باید نیازهای مادی او با نیاز معنوی اش هم پوشانی داشته باشد. ما مدعی هستیم در حال تحقق این هنرمندی مدیریتی هستیم. تلاش داریم نیازهای معنوی را هم پای نیازهای مادی تعقیب کنیم. این پیام بسیار تاثیر گذار است. اگر انقلاب امروز به عنوان یک فرهنگ، تمدن و راه در عرصه جهانی توفیق پیدا کرده است برای این است که دو هدف را تعقیب کرده و در تحقق آن موفق بوده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: چون انقلاب اسلامی یک پیام انسانی تولید کرده است؛ از حوزه مادی و حوزه معنوی؛ ترکیب موزونی ارائه داد برای جهان اسلام جذاب بوده و باعث بیداری اسلامی شد. غرب از بابت تولید پیام نو و جذاب نگران است. او می داند اگر در این میدان نتواند هم آوردی کند تمام ابزار مادی اش زمین گیر خواهد شد. حضور ما در محیط های دانشگاهی این است که الان نوبت شما است که پرده های بعدی این تحول انقلاب را شما رقم بزنید.