۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱

آیا اسرائیل شروط حماس را می‌پذیرد؟

آیا اسرائیل شروط حماس را می‌پذیرد؟
بعد از فشار افکار عمومی و احزاب مخالف دولت، اکنون ارتش اسرائیل هم به جمع کسانی پیوست که قائلند، اسرای اسرائیل نمی‌توانند با جنگ، از غزه آزاد شوند؛ نتانیاهو تنهاتر از گذشته شده و شاید راهی جز پذیرش شروط حماس برایش نمانده باشد.
کد خبر : ۶۴۶۷۴۶


به گزارش صراط به نقل از فارس، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل روز شنبه ۲۰ ژانویه گزارش کرد که در پاسخ به پیشنهاد‌هایی که از جانب تل‌آویو مطرح شده، حماس شروط خود برای تبادل اسرا را اعلام کرده است. حماس در پاسخ خود، از آنچه اسرائیلی‌ها دوست دارند بشنوند، حرفی نزده است؛ یعنی قرار نیست حماس یا سرانش از نوار غزه خارج شوند. 

طبق گزارش‌ها، شروط حماس شامل توقف کامل جنگ، خروج ارتش از نوار غزه با ضمانتِ بدون بازگشت به جنگ، و در نهایت اعطای ضمانت برای هدف قرار ندادن سران حماس است. بهای این هم، آزادی اُسرای اسرائیلی است. البته حماس پیشتر و بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده که آزادی اسرا در مقابل آزادی همه اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است و این نیز یک شرط دیگر است. 

۱۰۷ روز از جنگ می‌گذرد و بنیامین نتانیاهو و شورای سه نفره جنگ (نتانیاهو، گانتز و گالانت) هر شب در مقابل خبرنگاران هنوز اعلام می‌کند که هدفش، بازگرداندن اسرا و نابود کردن حماس است. اما نه تنها در هر دو هدف ناکام مانده بلکه سبب کشته شدن چندین اسیر نیز شده است. 

در چنین وضعیتی، اختلاف در داخل شورای سه نفره جنگ و در میان احزاب اسرائیلی افزایش یافته و این اختلافات کم‌کم در داخل ارتش و حتی در میان فرماندهان تیپ‌های فعال ارتش در غزه هم پدیدار شده است. چون همزمان که بنیامین نتانیاهو مُصرانه بر ادامه جنگ جهت تحقق دستاوردی قابل ذکر، تأکید می‌کند، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چهار مسئول بلندپایه ارتش که نامشان را فاش نکرد، نوشت: تحقیق دو هدف جنگ در آنِ واحد محال است. نمی‌شود هم حماس را نابود کرد هم گروگان‌ها را آزاد...؛ نبرد طولانی مدتی که هدفش نابود کردن حماس باشد، به احتمال زیاد، زندگی گروگان‌ها را خواهد گرفت. بازگشت گروگان‌ها از طرق دیپلماتیک ممکن است، نه از طرق نظامی». 

در مقابل، جبهه سیاسی نتانیاهو که بقای خود در قدرت را در ادامه جنگ می‌بیند، بر استمرار جنگ اصرار دارد. گدعوت ساعر وزیر مشاور دولت در امور سیاسی و امنیتی (عضو کابینه امنیتی) در واکنش به این خبر گفته، «البته که ما با این شروط موافقت نخواهیم کرد، چون می‌خواهیم در این منطقه زندگی کنیم».

مخالفان جبهه نتانیاهو و در رأس همه آنان، «یائیر لاپید» رئیس حزب «یش عاتید» (آینده هست)، با اعلام مخالفت با نتانیاهو، به او گفته «اگر میخواهی حماس را نابود کنی، اول باید ربوده‌شدگان را [از غزه]خارج کنی. من قبلا در کنست [پارلمان]هم گفتم و به شخص نخست وزیر هم گفتم که از هر معامله‌ای [برای آزادی اسرا]هر چقدر هم دردناک باشد، حمایت میکنیم. هر بهایی که داشته باشد، بگذار داشته باشد». 

مسئله در اسرائیل کاملا روشن است. اُسرای اسرائیلی با جنگ و حمله نظامی نه تنها آزاد نمی‌شوند بلکه ممکن است کشته هم شوند. این چیزی است که کتائب القسام و سخنگویش ابوعبیده بار‌ها در طول جنگ اعلام کرده‌اند. با توجه به خبر نیویورک تایمز منقول از چهار مسئول در ارتش اسرائیل نیز معلوم است که ارتش هم این را فهمیده که با حمله نظامی نمی‌تواند اسرا را آزاد کند و تنها میتواند جسد آنان را برای خانواده‌هایشان بازگرداند.

لاپید هم این را فهمیده. زیرا او در تاریخ ۳۰ اکتبر گفته بود، جنگ ادامه خواهد داشت تا اسرائیل شش نفر از سران و فرماندهان حماس را ترور کند. اما اکنون بعد از گذشته ۱۰۷ روز دریافته که اهداف اعلامی، قابلیت تحقق ندارند و اسرای اسرائیلی که خانواده‌هایشان تظاهراتشان در تل‌آویو را شدت بخشیده‌اند، خواهان بازگشت اسیرشان هستند و لازمه آن، متوقف شدن جنگ و تن دادن به خواسته حماس و گروه‌های مقاومت در غزه است. به گفته لاپید، تاوان بازگشت اسرای اسرائیل، هر چند دردناک باشد، اسرائیل دیر یا زود باید آن را بپذیرد. هنوز روشن نیست، نتانیاهو تا روز چندم جنگ می‌تواند مقاومت کند و خود را در قدرت نگاه دارد. نکته روشن این است که او دیر یا زود به تبادل اسرا و توقف جنگ رضایت می‌دهد، اما سوال مهم‌تر این است که چقدر زمان می‌خواهد تا بتواند درد آن را تحمل کند. 


انتهای پیام/