۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵

سخنگوی شورای نگهبان: صلاحیت برخی از داوطلبان انتخاباتی معترض تائید شد

سخنگوی شورای نگهبان: صلاحیت برخی از داوطلبان انتخاباتی معترض تائید شد
کد خبر : ۶۴۶۸۵۵

به گزارش پایگاه خبری صراط، سخنگوی شورای نگهبان گفت: تا امروز بیش از هزار نفر از کسانی که اعتراض خود را ثبت کرده بودند، صلاحیت‌شان مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفته است.

روزنامه خراسان نوشت: «پس از ارزیابی اولیه هیئت های اجرایی درباره تایید یا احراز نشدن صلاحیت داوطلبان که البته با جنجال و حواشی زیادی نیز همراه شده بود؛ در مرحله دوم و طبق زمان بندی انجام شده، نوبت به شورای نگهبان رسید تا فهرست تائید صلاحیت‌ها را اعلام کند. فهرست اسامی که البته فهرست نهایی نبود و طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در همان زمان اعلام کرد که نامزدهایی که صلاحیتشان احراز نشده است، این فرصت به آن ها داده شده که یک بار دیگر به نتیجه بررسی صلاحیت ها از 17 دی ماه به مدت سه روز اعتراض کنند تا بار دیگر صلاحیتشان در شورای نگهبان بررسی شود.

حالا اما هادی طحان نظیف، حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشستی خبری که در محوطه ساختمان این شورا برگزار شد، گفت: چند روزی است که از مهلت رسیدگی شورای نگهبان به شکایات داوطلبانی که به تایید نشدن صلاحیت‌شان اعتراض داشتند سپری شده است.وی افزود: تا امروز بیش از هزار نفر از کسانی که اعتراض خود را ثبت کرده بودند، صلاحیت‌شان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

با توجه به جدول زمان بندی اما هنوز دو هفته ای تا اعلام رای نهایی شورای نگهبان درباره کاندیدا ها باقی مانده و اعلام شده است که در مدت زمان ۲۰ دی تا ۱۹ بهمن: «بررسی شکایات و اعلام نظر قطعی شورای نگهبان توسط هیئت نظارت استان به ستاد انتخابات کشور یا فرماندار» انجام خواهد شد.

در همین باره بعضی رسانه ها نام برخی از نامزدهایی را که صلاحیتشان احراز نشده بود، منتشر کردند و مدعی شدند که در ارزیابی مجدد شورای نگهبان صلاحیت آن ها تایید شده است. در همین باره برخی رسانه‌ها از تأیید صلاحیت کمال‌الدین پیرموذن و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی که پیش از این صلاحیت آن ها توسط هیئت نظارت رد شده بود، خبر دادند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و از چهره های نزدیک به علی لاریجانی در واکنش به خبر تأیید صلاحیت اش اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این موارد را شورای نگهبان باید اعلام کند و هنوز خبر رسمی از طرف شورای نگهبان دریافت نکرده است. از دیگر کسانی که پس از اعلام رد صلاحیت خود اعلام کرده بود که به روند بررسی صلاحیتش توسط شورای نگهبان اعتراض خواهد کرد، «جلال رشیدی کوچی» بود. او که از منتقدان جدی دولت شناخته شده و صلاحیتش توسط هیئت اجرایی تایید شده بود، از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد و صلاحیتش احراز نشد. اما یکی از بحث برانگیزترین رد صلاحیت ها، بی تردید رد صلاحیت سید محمود علوی (وزیر سابق اطلاعات) بود.

صلاحیت وی برای مجلس نهم (سال۹۰) نیز تایید نشد و دو سال بعد وزیر اطلاعات شد. این درحالی است که او به همراه «علی فلاحیان» با سابقه ۸ سال حضور در راس وزارت اطلاعات، پرسابقه‌ترین وزرای اطلاعات کشور هستند! با وجود این اما برخی ها عنوان کردند که او اگر در فرصت مقتضی به روند احراز صلاحیتش اعتراض کند، احتمال حضورش در فهرست نهایی تایید صلاحیت ها هست. حال اما همان طور که اشاره شد زمان زیادی تا اعلام نتایج نهایی فهرست صلاحیت ها مانده و باید منتظر ماند و دید که نتیجه نهایی شورای نگهبان درباره صلاحیت ها چه خواهد بود.»