۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

سهم زنان در بودجه ۱۴۰۳ چه شد؟

سهم زنان در بودجه ۱۴۰۳ چه شد؟
در لایحه ابتدایی بودجه ۱۴۰۳، بودجه ۱% حوزه زنان در برنامه حذف شده بود. اما در لایحه نهایی بودجه سال آینده تبصره‌ای مشخص‌تر به این حوزه تعلق گرفته است.
کد خبر : ۶۴۷۳۹۲

به گزارش صراط به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۵ روز کاری با برگزاری ۱۰ جلسه علنی به بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور پرداختند.

درباره بخش اول لایحه بودجه که در ابتدای آذرماه به مجلس ارائه شد فاطمه قاسمپور رئیس فراکسیون زنان مجلس در صفحه شخصی خود نوشت: «متاسفانه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، بودجه یک درصد حوزه زنان و خانواده را که سال گذشته لحاظ شده بود، حذف کرده است. در سایر بخش‌ها هم بودجه‌ای در این زمینه دیده نشده است. در مجلس ضمن اصلاح دقیق سایر احکام لایحه، تلاش می‌کنیم بودجه یک درصد را احیا کنیم.»

بعد از ارائه لایحه بودجه انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت: «امسال دولت چند بودجه «یک درصدی» را با هم ادغام کرده است؛ یعنی بودجه یک درصدی برای امور ایثارگران، بودجه یک درصدی برای امور بانوان و بودجه یک درصدی برای امور فرهنگی دستگاه‌ها را با هم ادغام کرده است. البته رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری معتقد هستند که این بودجه باید به صورت مجزا دیده شود؛ امیدواریم که اصلاح شود.»

در اواخر دهه ۸۰ بودجه‌ای که به این حوزه تعلق داشت ۰.۲۵ % بوده است، اما این بودجه اندک هم بعد از چندسال حذف شد و ردیف بودجه‌ای به حوزه زن و خانواده تعلق نگرفت. با این همه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با تلاش‌های فراوان مجلس، این بودجه مجدد به تصویب رسید، اما مردادماه سال جاری بعد از حکم محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور وارد فاز عملیاتی شد.

۱% از درآمد شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و... به حوزه زنان تعلق می‌گیرد

براساس این بند از بودجه، قرار بود که تمام دستگاه‌های اجرایی یک درصد از بودجه خود را به حوزه زن و خانواده اختصاص دهند که این یک تدبیر راهگشا در حوزه زنان بود. اما قاسمپور در ۲۷ دی ماه امسال در نشست نظارتی آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ یادآور شده بود که «این بودجه توسط برخی سازمان‌ها به حوزه زنان تعلق نمی‌گیرد و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری باید این را نکته پیگیری می‌کرد.»

بعد از پیگیری‌ها در لایحه نهایی بودجه ۱۴۰۳ تبصره‌هایی برای بودجه حوزه زنان در نظر گرفته شده است که براساس بند «ب» تبصره ۱۳ این لایحه در بخش درآمدی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند که یک درصد (۱%) از هزینه‌های خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی، هنری و ورزشی از قبیل موضوعات قرآنی، ازدواج و خانواده، جوانی جمعیت، توانمندسازی بانوان و آسیب زدایی از زنان و خانواده، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

اما در بودجه ۱۴۰۲ دربند «ح» تبصره ۹ نیز کلیه دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌های دولتی و مؤسسات یا نهاد‌های عمومی غیردولتی موکلفند تا یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود (به استثنای فصول ۱، ۴ و ۶) را در امور مربوط به زنان، خانواده و جمعیت هزینه کنند.

براساس این گزارش، بودجه ۱۴۰۳ در حوزه زنان متناسب‌تر، حساب مشخص و تا حدودی نزدیک با اهداف برنامه توسعه هفتم است، ولی باید دید در طول این یکسال این بودجه به درستی به این حوزه تعلق خواهد گرفت تا بتواند گره‌گشا باشد یا نه.

انتهای پیام/

برچسب ها: زنان بودجه