۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰

پرتاب ۲ ماهواره بخش خصوص ایرانی در پایگاه فضایی روسیه در خرداد سال آینده

پرتاب ۲ ماهواره بخش خصوص ایرانی در پایگاه فضایی روسیه در خرداد سال آینده
دو ماهواره ایرانی ساخته شده از سوی محققان یکی از شرکت‌ها قرار بود در آذر ماه سال جاری از ایستگاه فضایی روسیه پرتاب شوند که با تاخیر ۶ ماهه در سال آینده پرتاب خواهند شد.
کد خبر : ۶۴۷۸۸۵

به گزارش صراط به نقل از ایسنا، ماهواره «کوثر» از دستاوردهای فضایی این شرکت فضایی است که با وزن ۳۰ کیلوگرم و عمر مداری ۳.۶ سال طراحی و ساخته شده است. ارتفاع مداری «کوثر» ۵۰۰ کیلومتر است که برای ماموریت‌هایی چون کشاورزی و نقشه‌برداری با محدوده تصویر رنگی ۱۵ کیلومتر قرار است به مدار تزریق شود. نرخ تصویربرداری آن ۶ فریم ثانیه تعیین شده است.

ماهواره «هدهد» دومین دستاورد فضایی این شرکت است. «هدهد» در وزن  ۴ کیلوگرم و عمر مداری ۴ سال طراحی و ساخته شده است. ارتفاع مداری آن ۵۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است و با قرار گرفتن در مدار قرار است ماموریت‌هایی چون اینترنت اشیاء را اجرایی کند. 

این دو ماهواره قرار بود در آذرماه سال جاری از طریق پایگاه فضایی «وستوچنی» روسیه پرتاب شوند. این پایگاه پرتاب در منتهی الیه کشور روسیه واقع شده است. با تاخیر ۶ ماهه قرار است این دو ماهواره در خرداد سال آینده به مدار تزریق شوند.

مصطفی عقیلی، مدیر اجرایی کنسرسیوم فضایی در جمع خبرنگاران گفت: شرکت امید فضا بعد از اینکه دکتر شهرابی که مدیریت پروژه ماهواره امید را در کارنامه خود به ثبت رساند، تصمیم گرفت تا ماهواره‌سازی را به صورت خصوصی ادامه دهد.

وی افزود: از این رو ما بدون اینکه سفارشی از نهاد خاصی داشته باشیم، طراحی و ساخت ماهواره «کوثر» را آغاز کردیم.

عقیلی با بیان اینکه برای طراحی این ماهواره از معاونت علمی ریاست‌جمهوری تسهیلاتی دریافت کردیم، اظهار کرد: ما برای اجرایی کردن این پروژه توانستیم با تعامل با برخی از نهادها تصاویر ماهواره «کوثر» را پیش فروش کنیم و در نهایت توانستیم با سرمایه‌گذاری جمعی آن را طراحی کرده و بسازیم.

مدیر اجرایی این شرکت خاطر نشان کرد: اخیرا سازمان فضایی با انعقاد قراردادی تصاویر ماهواره «کوثر» را پیش خرید کرد. این سازمان از ما ضمانت کارکرد درست ماهواره را اخذ کرده است، ولی این سازمان در فضایی که کسی از ما حمایت نکرد، گام نهاد و همکاری با شرکت‌های خصوصی فضایی را آغاز کرد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر زمانی که ما موفق به ساخت ماهواره «کوثر» شدیم، برخی از مجموعه‌ها به دلیل این‌که تصور می‌کردند ما توانمندی ساخت ماهواره را نداریم، به ما توجهی نکرده بودند، توانمندی‌های ما را مشاهده کردند و به تدریج به ما اعتماد کردند.

عقیلی گفت: بر این اساس یکی از مجموعه‌ها طراحی و ساخت ماهواره «هدهد» را به ما شفارش داد و از این طریق ماهواره «هدهد» دارای کارفرما دارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که پروژه «هدهد» به سرانجام برسد، مسیر برای منظومه کردن این ماهواره‌ها باز خواهد شد.

عقیلی با اشاره به پرتاب این دو ماهواره بخش خصوصی، توضیح داد: قرار است دو ماهواره «هدهد» و «کوثر» توسط یک پرتابگر خارجی در مدار قرار گیرند.

مدیر اجرایی این شرکت اضافه کرد: ساخت ماهواره «کوثر» ۴ سال به طول انجامید و با تجاربی که از این ماهواره به دست آوردیم، توانستیم ماهواره «هدهد» را در یک سال بسازیم.

وی گفت: این دو ماهواره در حال حاضر در مرحله تست‌های تجمیعی قراردارند.

عقیلی در خصوص زمان پرتاب، یادآور شد: این دو ماهواره قرار بود در آذرماه سال جاری پرتاب شوند، ولی زمان آنها ۶ ماه به تاخیر افتاد.

وی افزود: ما یک مرحله تست را در روسیه انجام دادیم، به امید اینکه این ماهواره‌ها در آذرماه سال جاری پرتاب می‌شوند، ولی باز تاخیر صورت گرفت و اگر قرار باشد در خرداد ماه سال آینده این پرتاب‌ها صورت گیرند، مجددا یک بار دیگر در اردیبهشت ماه سال آینده ماهواره را در روسیه تجمیع و تست‌های لازم را اجرایی می‌کنیم.

برچسب ها: ماهواره روسیه فضا