۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

پذیرش روزانه ۱۸۰ متوفی در بهشت زهرا/ پیش بینی ۵۰ هزار قبر برای زمان بحران

پذیرش روزانه ۱۸۰ متوفی در بهشت زهرا/ پیش بینی ۵۰ هزار قبر برای زمان بحران
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با بیان اینکه درحال حاضر به صورت میانگین روزنامه ۱۸۰ متوفی در بهشت زهرا پذیرش می شود، گفت: ظرفیت قطعات جدید بهشت زهرا (س) رو به اتمام است، و برای سال آینده حتما باید آرامستان جدیدی برای تهران در نظر گرفته شود.
کد خبر : ۶۴۸۱۱۸

به گزارش صراط به نقل از شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با بیان اینکه درحال حاضر به صورت میانگین روزنامه ۱۸۰ متوفی در بهشت زهرا پذیرش می‌شود، گفت: ظرفیت قطعات جدید بهشت زهرا (س) رو به اتمام است، و برای سال آینده حتما باید آرامستان جدیدی برای تهران در نظر گرفته شود.

جواد تاجیک درحاشیه برگزاری دویست و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران، گفت: بهشت زهرا (س) از سال ۱۳۴۹ تأسیس شده و ظرفیت آن رو به اتمام است. در طول این سال‌ها حدود دو میلیون نفر در این مکان به خاک سپرده شده اند و به این ترتیب بزرگترین آرامستان کشور است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با بیان اینکه ظرفیت قطعات جدید رو به اتمام است، گفت: ۴۰ درصد از متوفیان سال آینده نمی‌توانند در بهشت زهرا دفن شوند که باید برای این ۴۰ درصد که در سال‌های آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد، فکری کنیم. جمعیت تهران در سال ۱۳۴۹ که بهشت زهرا تأسیس شد سه میلیون نفر بود، اما برای ۵۰ سال آینده ما به ظرفیت دفن هفت میلیون قبر نیاز داریم که لازم است در چند نقطه شهر این پیش بینی احداث آرامستان صورت بگیرد.

تاجیک تاکید کرد: به دلیل گسترش شهر و مسائل دیگری همچون در نظر گرفتن پدافند غیر عامل و ملاحظات شرایط بحران باید آرامستان‌های ما در جغرافیای شهر توزیع شود. این درحالیست که ما ظرفیت عبور از بحران را از حالت عادی جدا کرده‌ایم و ۵۰ هزار قبر برای زمان بحران پیش بینی شده، ولی این قبور نیز به صورت متمرکز در بهشت زهرا قرار گرفته است. این درحالیست که در مدیریت بحران، تهران را به پنج پهنه تقسیم کرده‌اند که نیاز است متناسب با آن توزیع آرامستان در شهر صورت بگیرد.

تاجیک با بیان اینکه برای سال آینده دو آرامستان در شهر تهران به بهره برداری می‌رسد، درخصوص امکان توسعه بهشت زهرا (س) در محل فعلی آن گفت: امکان توسعه بهشت زهرا وجود ندارد. چرا که پیرامون آن ساختمان‌های مسکونی قرار گرفته و اگر حداقل فضا‌هایی هم وجود داشته باشد با توجه به شرایط ترافیکی تصمیمی برای توسعه آن در این محدوده نداریم؛ لذا بهتر است به فکر آرامستان جدید باشیم، تدبیری که اگر ۲۰ سال پیش انجام می‌شد امروز با چنین بحرانی مواجه نمی‌شدیم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در ادامه با اشاره به اینکه در لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده این پیش بینی صورت گرفته و شورا نیز احداث آرامستان‌های جدید را بررسی خواهد کرد افزود: این آمادگی را داریم که چهار آرامستان بزرگ را با هدف تأمین هفت میلیون قبر برای نیاز ۵۰ سال آینده تهران احداث کنیم. به جهت سامانه‌ای بعد از احداث آرامستان‌های جدید تمرکز در بهشت زهرا است؛ اما شست و شو و دفن در آرامستان‌های جدید انجام می‌شود.

وی درباره قیمت قبور در بهشت زهرا نیز گفت: قیمت قبور توسط شورا تصویب می‌شود و ما اجازه نداریم بالاتر از آن را دریافت کنیم، اما قیمت قبر در سه ناحیه بهشت زهرا متفاوت است. بی تردید مشکل کمبود فضای تدفین در اولویت مشکلات بهشت زهرا است که امیدواریم با احداث آرامستان‌های جدید این مشکل حل و فصل شود.

اظهارات مدیرعامل بهشت زهرا (س) درخصوص احداث دو آرامستان جدید تهران در سال آینده درحالی است که معاون خدمات شهری شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفته بود که تمام اقدامات صورت گرفته در ارتباط با احداث آرامستان جدید در قالب مطالعات و مکان یابی است و بعد از اتمام این مطالعات باید زمین یا زمین‌های مورد نظر به تصویب شورای شهر تهران برسد و در ادامه فرآیند احداث آرامستان جدید آغاز شود.

حسین نظری در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه مدیر عامل سازمان بهشت زهرا عنوان کرده که سال آینده ظرفیت دفن اموات در این محل به پایان خواهد رسید و برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای احداث آرامستان‌های جدید چه خواهد بود، افزود: درصورتی که زمین مورد نظر برای آرامستان تأمین شود احداث آن زمانی نخواهد برد و در طول چند ماه آرامستان یا آرامستان‌های جدید احداث خواهند شد.