۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴

لاریجانی:ولعی برای ریاست مجلس ندارم

باید در مذاکرات بغداد به دنبال نشانه‌هایی بود و ایران گام درستی در این خصوص برداشته است‌ اما باید دید که پس از مذاکرات چه می‌شود و اکنون نمی‌توان صددرصد در این خصوص نظر داد.
کد خبر : ۶۴۸۷۳
فارس: رئیس مجلس با بیان اینکه ولعی برای ریاست مجلس ندارم، گفت‌: اگر به عنوان رئیس مجلس انتخاب نشوم، ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری عصر امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا ایران برای دور دوم مذاکرات کشور عراق را انتخاب کرد؟ اظهار داشت: عراق کشور مهمی در منطقه است و آرام آرام نقش خود در صحنه بین‌الملل را پیدا خواهد کرد، همچنین ما به این توجه داریم که عراق به عنوان بازیگر مهم منطقه حضور دارد و از این جهت این انتخاب درستی بود.

وی در پاسخ به این سؤال که فکر می‌‌کنید در این دوره مذاکرات چقدر پیش می‌روید؟ گفت: تحلیل‌ها در این خصوص متفاوت است اما تردیدی وجود ندارد که آمریکا و غرب زمان تنفسی برای خود نیاز دارند ولی باید بدانند که این فرصت زمانی زیاد نیست و رفتارهای آنها نیز تحلیل می‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: باید در مذاکرات بغداد به دنبال نشانه‌هایی بود و ایران گام درستی در این خصوص برداشته است‌ اما باید دید که پس از مذاکرات چه می‌شود و اکنون نمی‌توان صددرصد در این خصوص نظر داد.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه شرق که به بحث انتخاب رئیس مجلس اشاره کرد و آن را کشمکشی در دایره اصولگرایی برشمرد‌ و مدعی شد که انتخاب رئیس مجلس رودررویی جدی بین طرفداران دو فرد کاندیدا شده است و آیا توصیه ویژه ارشادی شده است که رئیس مجلس علی باشد یا غلامعلی؟ گفت: این بحث‌ها بیشتر جنبه بیرونی دارد تا داخلی و از بیرون مجلس به پارلمان کشیده شده است.

وی ادامه داد: پارلمان هیچ وقت نمی توند جای حزب را بگیرد چراکه یک نهاد حکومتی است و وظیفه‌ای برعهده دارد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه این بحث‌ها وادراتی است، تصریح کرد: مطمئن باشید که حرکت ملت این سنخ کارهای تخریبی را نمی‌پسندد و مطمئنا در درون پارلمان به طور طبیعی چنین بحث‌هایی وجود ندارد، از این دست صحبت‌ها در هر مجلسی وجود داشته گاهی بین اصلاح‌طلبان و گاهی بین اصولگرایان اما اینکه شما می‌گویید اکنون مجلس یک دست است، باید بگویم که اینگونه نیست چرا‌که‌ یکدست بودن به این صورت نیست که چپ و راست باشند، بلکه اصوگلرایان نیز در درون خود بحث‌های مختلفی دارند و نظراتشان متفاوت است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: نباید در مجلس قالبی عمل کنیم و باید این تنوعی که وجود دارد را بپذیریم چراکه این تنوع یک حسن برای کشور است که پارلمان تنوع افکار داشته باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه پارلمان نه حزب است و نه دبستان که همه یک دست لباس بپوشند، گفت: در پارلمان عده‌ای از نخبگان سیاسی جمع هستند که باید مجال گفت‌وگو داشته باشند و نباید پارلمانی را که در آن نظرات گوناگون وجود دارد، قالبی کرد.

وی افزود: در درون پارلمان اختلاف‌نظر در جهات مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی، و ... وجود دارد و این اختلاف‌نظر نیز برای کشور وجود دارد البته فشارها در این خصوص غیرطبیعی است و اینقدر غوغا به پا کردن برای انتخاب رئیس مجلس به نفع کشور نیست.

رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: مسئله اصلی کشور این است که پارلمان در جای خود قرار گیرد، دارای استراتژی باشد و به مسائل مهم کشور بپردازد؛ انتخاب رئیس مجلس مسیر عادی خود را طی می‌کند و به زودی نیز نتیجه‌اش مشخص می‌شود.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر رئیس مجلس نهم شوید، خط مشی و استراتژی مجلس را در چه می‌دانید؟ گفت: باید مجموع شرایط کشور در صحنه منطقه‌ای را در نظر گرفت و مسائل اقتصادی کشور را آسیب‌شناسی کرد و بر این اساس پس از تحلیل این مسائل روشن می‌شود که باید در چه بخشی حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به نظر من مهمترین مسئله کشور بحث اقتصادی و تولید در کشور است، تصریح کرد: فکر می‌کنم این مسائل باید محور قرار گیرد چراکه توجه به این مسائل مشکل تورم، بیکاری و گرانی را حل می‌کند اما اگر به حاشیه‌ها بپردازیم، در واقع از مسئله اصلی فرار کرده‌ایم.

رئیس مجلس بر همین اساس تاکید کرد: البته من به عنوان یک نماینده از مجلس نهم نظر خود را گفتم و تشخیصم نیز این است که این مسیر مهمترین مسئله کشور است و اکثر نمایندگان نیز آن را مهمترین مسئله مجلس نهم می‌دانند.

علی لاریجانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که پرسید بودجه قوه مقننه چه میزان مصوب شده است و چه تغییری نسبت به سنوات گذشته داشته است؟ گفت: مقداری بودجه به بحث عمرانی مجلس اضافه شده است که البته این میزان متعارف است و مبلغ آن از نظر بودجه جاری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که این میزان بابت بودجه جاری مجلس، کارکنان و حقوق و مزایای کارکنان و نمایندگان است.

وی اضافه کرد: بودجه قوه مقننه نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری که پرسید برخی معتقدند ریاست ۲ برادر بر ۲ قوه به صلاح کشور نیست، نظر شما در این باره چگونه است؟ تاکید کرد: من بارها نیز گفته‌ام که به دنبال این مسئله نیستم و الان هم بنایی بر آن ندارم اما یک مقدوراتی وجود دارد اما من ولع ریاست را ندارم.

وی اضافه کرد: اگر نمایندگان بخواهند، من انتخاب می‌شوم و اگر به عنوان رئیس مجلس نیز انتخاب نشدم، ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر رئیس مجلس نهم شوید، آیا شیوه قبلی ریاست در مجلس هشتم را ادامه داده یا اینکه شیوه را تغییر می‌دهید؟ گفت: من در مجلس هشتم به دنبال این بودم که قانون در کشور اجرا شود چرا‌که قانون تصویب نمی‌شود که در کمد و تاقچه بماند بلکه قانون برای اجرا شدن است و اصرار مجلس نیز بر این است.

لاریجانی ادامه داد: شاید نظرات بین قوا متفاوت باشد که می‌توان در فضای گفت‌وگو این اختلاف‌نظرات را برطرف کرد چرا که ما مشکل شخصی با کسی نداریم و برای حل مسائل یک رفتار دیوانی معقول را مدنظر داریم.

لاریجانی تاکید کرد: مشی من اینگونه است و هیچگاه از استقلال مجلس کوتاه نمی‌آیم و بر آن مصر هستم و اگر رئیس مجلس نهم نیز شوم، باز روش من همین است چراکه اجرای قانون رکنی برای مردم‌سالاری دینی است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه ما ستیزی با کسی نداریم، گفت: من اصرارم بر اجرای قانون است و قبول ندارم که قوه مقننه فرو دست باشد چراکه طبق فرموده امام خمینی (ره) مجلس در راس امور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه ماده 233 آئین‌نامه داخلی مجلس را جزو افتخارات آن می‌دانیم اما تاکنون هیچ گزارشی از پرونده‌هایی که طبق این ماده به قوه قضائیه فرستاده شد، ارائه نداده‌اید؛ پیگیری‌های مجلس در خصوص این پرونده‌ها چه بوده و آیا قوه قضائیه به نتیجه‌ای رسیده است؟ گفت: از آنجا که این ماده ساز و کار جدیدی است، باید مجالی داده شود تا قوه قضائیه نیز ساز و کار خود را در این جهت تغییر دهد.

وی بر همین اساس تاکید کرد: قوه قضائیه در حال تدوین یک ساز و کار برای این امر است و در خصوص پرونده‌ها نیز تاکنون حکمی صادر نکرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما در انتخابات دوره دوم مجلس نهم اعلام کردید که قیمت بنزین قرار است 2هزار تومان شود اما دولت این موضوع را تکذیب کرد و شما هیچ واکنشی به این تکذیب دولت نشان ندادید، سؤال این است که آن گفته شما خبر بود یا تحلیل و چرا به تکذبیه دولت واکنش نشان ندادید؟ اظهار داشت: دلیلش این است که ما علاقه‌ای نداریم به بگو و مگوها اضافه کنیم، البته این که گفته بودم قرار است قیمت بنزین 2هزارتومان شود در پاسخ به سؤال خبرنگاری بود که پرسید چرا با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی‌یارانه‌ها مخالفت می‌کنید و من گفتم طبق درخواست دولت که به کمیسیون تلفیق داده است، می‌خواهد از محل اجرای فاز دوم 134هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

رئیس مجلس بر همین اساس تأکید کرد: من هم بر اساس این گزارش و این سطح درآمد گفتم که بر اساس این 134هزار میلیارد تومان قیمت بزنین و گاز این میزان می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: مذاکرات در کمیسیون تلفیق ضبط شده است که نماینده دولت دو درخواست از ما داشت؛ یکی کسب درآمد 134هزارمیلیاردی و دیگری 100هزارمیلیارد تومانی که ما این دو را نپذیفرتیم و برای آن هم دلیل داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کشور در این زمان اقتضا نمی‌کند که قیمت‌ها چنین جهشی داشته باشند و اکنون نباید به دولت اجازه داد تا چنین درآمدی کسب کند لذا باید ابتدا بخش تولید تقویت شود که این موضوع نیز زمان‌بر است بنابراین نباید با عجله فاز دوم اجرا می‌شد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: در نتیجه گفته من در پاسخ به آن سؤال خبرنگار بود، حتی در جلسه کمیسیون تلفیق نماینده دولت اعلام کرد که می‌توان قیمت بنزین و گاز را بالاتر از فوب خلیج‌فارس به مردم بفروشیم که ما با آن مخالفت کردیم چراکه چطور می‌شود بالاتر از قیمت صادرات به مردم کشور خودمان بنزین و گاز را عرضه کنیم البته این صحبت نماینده دولت نیز به دلیل برداشت اشتباه آنها از قانون بود.

لاریجانی همچنین تأکید کرد: دولت حداکثر می‌تواند قیمت بنزین و گاز را برای فروش در داخل به قیمت فوب برساند و اجازه نمی‌دهیم بیشتر از این مبلغ برسد البته اگر دولت بخواهد پایین‌تر از این قیمت عرضه کند، ما مخالفتی نداریم و اگر دولت در سقف درآمدی که مجلس در بودجه 91 مصوب کرد حرکت کند، ما موافقیم اما اجازه ندادیم که قیمت گاز وبنزین بیشتر از قیمت فوب خلیج‌فارس شود.
نظرات بینندگان
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۱
۱
۱
خدا بهتر می داند .
حالا با توجه باینکه خودت و خدا از این موضوع اطلاع دارید . راست بگو صادقی یا .......
اگر صادقی شکر خدا را کن اما اگر صادق نیستی ........................................