۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
نه به اعدام‌های گزینشی؛

سکوت معنادار سلبریتی‌ها در پی صدور حکم قصاص قاتل مهرجویی

سکوت معنادار سلبریتی‌ها در پی صدور حکم قصاص قاتل مهرجویی
سکوت سلبریتی‌ها پس از صدور حکم اعدام قاتل داریوش مهرجویی و همسرش در حالی است که این افراد در موارد مشابه که پیش از این اتفاق افتاده واکنش‌های متفاوتی نشان داده اند.
کد خبر : ۶۴۹۰۳۵

به گزارش صراط به نقل از رجا، متهم ردیف اول پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش به قصاص محکوم شد. از این خبر پنچ روز می‌گذرد و عجیب آن که بسیاری از هنرمندان و سلبریتی‌هایی که در موارد مشابه و چه بسا فجیع‌تر، فریاد «نه به اعدام» سر می‌دادند و قصاص را مصداق خشونت می‌دانستند، حال اما در پی صدور حکم قصاص قاتل هم صنف خود، سکوت کرده‌اند! این سکوت معنادار از سوی این جماعت متظاهر، خود به خوبی نشان می‌دهد که در پس ظاهر انسان‌دوستانه و دغدغه‌مند آنان، اهداف دیگری نهفته است. 

آبان ۱۴۰۱، روح‌الله عجمیان به فجیع‌ترین شکل ممکن توسط اغتشاشگران به شهادت رسید. پیکر نیمه‌جان او غرق در خون شد، در کف خیابان کشیده شد، برهنه شد و سرانجام مظلومانه به شهادت رسید. سلبریتی‌ها، همین جماعتی که امروز سکوت کرده‌اند، آن روزها برای جلب رضایت خانواده عجمیان همه‌کار کردند! برای شکستن حکم اعدام قاتلین او سنگ تمام گذاشتند! باید از آنان پرسید آیا پدر و مادر روح‌الله داغدار نبودند؟ تنها برای قاتلین پسر جوان آنان، قصاص حکمی وحشیانه و متحجرانه بود؟

مجیدرضا رهنورد در خیابان حرّ عاملی مشهد با سلاح سرد به نیروهای حافظ امنیت حمله کرد و حسین زینال‌زاده را با چندین ضربه متوالی چاقو به سر و گردن و بدن و سپس دانیال رضازاده را با ضربه چاقو به گردن به شهادت رساند. این آشوبگر در جریان حمله وحشیانه خود، چهار فرد دیگر را نیز که در مسیرش بودند مجروح کرد و نهایتا مدتی پس از دستگیری وی، حکم اعدام او صادر شد. این‌بار نیز سلبریتی‌ها ترجیح دادند کنار قاتل ایستاده و برای نجات او فضای مجازی را با هشتگ‌های «نه به اعدام» و «اعدام نکنید» پر کنند. 

از دیگر موارد قابل ذکر می‌توان به «نوید افکاری سنگری» اشاره کرد که در نیمه شب یازده مرداد ۹۷، حسن ترکمان، کارمند حراست اداره آب و فاضلاب شیراز، را با ضربات متعدد چاقو به قتل رساند. افکاری پس از طی یک فرایند طولانی دادرسی نهایتا با تأیید دیوان عالی کشور به قصاص نفس محکوم شد و سرانجام پس از گذشت دوسال از قتل مرحوم ترکمان در ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ حکم قصاص وی به اجرا درآمد. پرونده نوید افکاری اما تبدیل به محور اصلی یک حمله همه‌جانبه از سوی شبکه‌های معاند و سلبریتی‌ها علیه نظام قضایی کشور شد؛ تا آن‌ جایی که از یک قاتل، قهرمان سیاسی ساختند و فشار همه‌جانبه‌ای برای شکستن حکم وی، از سوی رسانه‌های خارجی و سلبریتی‌ها ایجاد شد.

همچنین ماجرای آرمان و غزاله و تحت فشار قرار دان خانواده غزاله برای رضایت و گذشتن از قصاص آرمان، مخالفت با اعدام سه تن از اراذل و اوباش و از عناصر  نا‌امنی‌ها در آبان ۹۸ که ورود به خانه‌ای به بهانه خرید و ضرب و شتم خانم خانه و تعرض به وی را نیز در پرونده خود داشتند و موارد بسیاری از این قبیل وجود دارد که نشان می‌دهد سلبریتی‌ها از سر جهل یا عداوت و اغراض سیاسی، همواره در موارد این‌چنینی ترجیح داده‌اند سمت متجاوز بایستند، جای مظلوم و ظالم را عوض کنند و به مخالفت با قصاص به عنوان حکم الهی و قانون رسمی کشور بپردازند. در نظام فکری این جماعت، جان بسیجی حافظ امنیت یا یک کارمند ساده اداره آب و ... به اندازه جان یک کارگردان هم صنف خود ارزش ندارد که اگر جز این بود برای قاتل داریوش مهرجویی و همسرش نیز طلب عفو می‌کردند. قصاص در مواردی که مخالفت با آن همسو با اهداف سیاسی آنان است تبدیل به یک حکم متحجرانه و وحشیانه می‌شود و در مواردی که به نفع آنان است، سکوت را ترجیح می‌دهند.

در پایان پیشنهاد می‌شود همان‌هایی که برای طلب رضایت و گذشتن از قصاص، به دیدار خانواده داغ‌دار شهید عجمیان رفتند، این‌بار برای شکستن حکم قصاص قاتل مهرجویی، با فرزندان او دیدار کنند!

نه به اعدام‌های گزینشی/ سکوت معنادار سلبریتی‌ها در پی صدور حکم قصاص قاتل مهرجویی