۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲

مجلس هشتم حجم قوانين‌راکاهش‌داد

بخش کشاورزي 10 درصد از منابع صندوق توسعه را به خود اختصاص مي دهد. پرداخت بيمه شدگان کشاورزي معادل 3 هزار ميليارد تومان و حوزه آموزش عالي نيز 3 تا 5 درصد براي پژوهش اجازه برداشت دارد.
کد خبر : ۶۴۹۱۷

به گزارش صراط به نقل از خبرگزاري موج، علي لاريجاني گفت: با توجه به حجم قوانين مصوب در کشور، مجلس هشتم با تلاش خود قوانين را تنظيم و ادغام کرد تا روانسازي در استفاده از قوانين صورت پذيرد.

 علي لاريجاني رئيس مجلس هشتم در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران در خصوص تسهيلات اختصاص يافته به اقشار و نهادهاي گوناگون در قانون هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: دو هزار ميلياردتومان به صندوق بيکاري اختصاص يافت همچنين تحصيل ايثارگران رايگان و تسهيلاتي براي ساخت مسکن براي آنان معادل 100 هزار ميلياردتومان در نظر گرفته شد. اين مبلغ وام معادل 15 تا 45 ميليون تومان با نرخ بهره 4 درصد است.

وي با اشاره به مصوبات بخش کشاورزي گفت: بخش کشاورزي 10 درصد از منابع صندوق توسعه را به خود اختصاص مي دهد. پرداخت بيمه شدگان کشاورزي معادل 3 هزار ميليارد تومان و حوزه آموزش عالي نيز 3 تا 5 درصد براي پژوهش اجازه برداشت دارد.

در بخش ورزش نيز يک درصد از هزينه هاي کل بودجه کشور به اين حوزه اختصاص داده شد.
وي ادامه داد: براي گازرساني به شهرها و روستاها حدود 500 ميليون دلار را از در آمد هدفمندي يارانه ها و نيز منابع صندوق توسعه ملي اختصاص داده شد.

رئيس مجلس هشتم با تاکيد بر اجراي اصل 44 قانون اساسي اظهار داشت: اجاره فروش سهام و اموال شرکت هاي دولتي و نيروگاه ها تا سقف 33 هزار ميلياردتومان به دولت داده شد و مجلس اجازه فروش اوراق مشارکت براي اتمام طرح هاي نيمه تمام را تا مبلغ 5 هزار ميلياردتومان به دولت داد.

لاريجاني افزود: 5 درصد از منابع صندوق توسعه ملي براي خريد هواپيما به بخش خصوصي اختصاص يافت و حدود يک درصد از درآمد مناطق آزاد به کميته امداد و بهزيستي اختصاص داده مي شود.

وي در پاسخ يکي از خبرنگاران در خصوص عملکرد مجلس هشتم نيز گفت: مجلس هشتم نقاط برجسته اي دارد. اين مجلس داراي استراتژي بوده و اين طور نيست که مجلس معطل بماند . 679 طرح در آن مطرح شده که 300 طرح براي اين دوره از مجلس بوده است. در مجلس هشتم سياست بر اين بود که توجه به مسائلي باشد که مردم درگير آن هستند و مرکز آن مسائل ، مسائل اقتصادي است.

وي ادامه داد: قوانيني مثل معدن و نفت که مربوط به حوزه هاي اقتصادي است مهم قلمداد شد و اين نشان از رويکرد اقتصادي مجلس دارد.

لاريجاني گفت: قوانيني در مسائل يارانه ها تصويب شد که موثر بوده است و براي اولين بار قوانيني مانند حمايت از مشاغل خانگي تصويب گرديد. قانون حمايت از مصرف کنندگان، قانون ارتقاي کيفيت توليد خودرو در مجلس هشتم تصويب شد که اين نشان مي دهد رويکرد اين نهاد استراتژي مثبت بوده و مناسب است.

لاريجاني خاطر نشان کرد: اصلاحاتي در مجلس هشتم به جهت روان سازي کارها در حوزه نظارت انجام گرديد. سيستم نظارت و روشهاي آن ساماندهي شد. روشهاي جديدي تنظيم شد که نظارت قوي باشد و برخي از کمسيون ها از اين نظارت به خوبي استفاده کردند.

رئيس مجلس هشتم به شيوه قانون گذاري در مجلس اشاره کرد و گفت: حجم قوانين در کشور زياد بوده است و استفاده از اين قوانين بسيار سخت است. بحث ادغام قوانين و کار تنظيم آنها توسط مجلس هشتم صورت پذيرفت.50 سال قانون گذاري توسط مجلس هشتم متقن شد و حجم قوانين براي اولين بار در کل عمر مجلس کاهش يافت.