۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
پدرپیوند مغز و استخوان ایران مطرح کرد؛

ضرورت راه اندازی سلول درمانی صنعتی در کشور

ضرورت راه اندازی سلول درمانی صنعتی در کشور
پدرپیوند مغز واستخوان ایران با اشاره به ضرورت راه اندازی سلول درمانی صنعتی در کشور گفت: برای درمان بسیاری از بیماری‌ها حتی کووید از این روش درمانی استفاده کردیم.
کد خبر : ۶۴۹۴۷۸

به گزارش صراط به نقل از ایسنا، پرفسور اردشیر قوام زاده امروز در حاشیه سیزدهمین کنگره بین‌المللی پیوند سلول‌های خون‌ساز بنیادی در بابل در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در هر کاری عشق و علاقه و تلاش مستمر داشته باشید حتما موفق می‌شوید، اظهار کرد: پیوند مغز و استخوان در حالی به مدت ۳۴ سال در ایران انجام می‌شود که خاورمیانه حتی در آن زمان از این صنعت اطلاعی نداشت.

وی با اشاره به اینکه از اسفندماه سال ۱۳۶۹ عمل پیوند در ایران شروع شد و بسیار موفقیت آمیز هم بوده است، تصریح کرد: برای نخستین بار در دنیا روش پیوند بدون رادیوتراپی را انتخاب کردیم که بسیار موفقیت آمیز بود.

وی افزود: دو مرکز کرمانشاه و تبریز از بهترین مراکز پیوند کشور هستند هرچند در شهر‌های دیگر نیز مراکز موفقی داریم.

ضرورت راه اندازی سلول درمانی صنعتی در کشور

قوام زاده با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های که محققان کشور توانسته‌اند در آن پیشرفت کنند سلول بنیادی و پزشکی بازساختی است خاطر نشان کرد: کشور بر اساس تولید علم در این حوزه رتبه ۱۳ جهان و همچنین رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: در این حوزه حمایت‌هایی در زمینه افزایش تعداد مراکز سلول درمانی، پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است که جایگاه کشور در زمینه تولید محصولات ژن درمانی، سلول درمانی و مهندسی بافت رتبه ۶ و در سطح جهانی بالاتر از چین، هند و استرالیا است.

قوام زاده یادآور شد: ۲۰ مرکز سلول درمانی فعال در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در کشور فعالیت می‌کنند ضمن اینکه تعداد پیوند سلول‌های بنیادی خونساز به بیش از هزار و ۳۰۰ مورد در سال رسیده است.

رییس انجمن پیوند مغز استخوان ایران با بیان اینکه ایران از نظر تعداد تخت و عمل پیوند سلول‌های بنیادی جزء کشور‌های برتر دنیا است، افزود: تاکنون توانسته‌ایم با انجام این عمل پیوند در کشور از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

ضرورت راه اندازی سلول درمانی صنعتی در کشور

وی از انجام سالیانه بیش از ۷۰۰ پیوند سلول بنیادی از بازه سنی نوزادی تا ۷۵ سالگی در سراسر کشور خبر داد و گفت: ما در کشور به دو برابر این رقم، یعنی هزار و ۴۰۰ پیوند نیاز داریم.

برچسب ها: مغز استخوان