۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹

آیا حضور در دفتر وکیل الزامی است؟

آیا حضور در دفتر وکیل الزامی است؟
کد خبر : ۶۵۳۵۹۹

 

موضوعات حقوقی شکل و شمایل متفاوتی از موضوعات عادی و روزمره زندگی هستند و به همین خاطر است که تنوع و گستردگی آنها را نمی‌توانیم دست کم بگیریم، البته که توسعه روزافزون این موضوعات نیز بر اهمیت و تنوع آن‌ها افزوده است.

اما باید بدانیم که خدمات مشاوره حقوقی به طرق و روش‌های مختلفی همچون مشاوره حقوقی حضوری، مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین توسط موسسات و دفاتر حقوقی عرضه می‌شود، حال از بین تنوع و گزینه‌هایی که در دسترس داریم، کدام گزینه با نیازهای ما مطابقت بیشتری دارد؟ و دلیل این تنوع در انواع روش‌های مشاوره حقوقی چیست؟

تنوع در انواع روش‌های مشاوره حقوقی با وکیل

تنوع در موضوعاتی که می‌تواند نیاز به خدمات مشاوره حقوقی داشته باشد را قابل توجه می‌سازد، به نحوی که برای مثال می‌توانیم به گروه‌های حقوق کیفری که انواع جرایم و مجازات‌ها را تشکیل می‌دهد، گروه حقوق خانواده که موضوعات ازدواج، طلاق، حضانت و نفقه را شامل می‌شود، گروه حقوق قراردادها، حقوق شرکت‌ها و انواع حقوق ثبتی و مالکیتی اشاره کرد که در نهایت تنوع و تعدد موضوعات حقوقی و در نتیجه نیاز به مشاوره حقوقی را برای موضوعات روزمره ارتقا می‌بخشد.

مشاوره حقوقی که از کارشناسان حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری دریافت می‌کنیم، اولا باید مطابق با نیاز و پرسش‌های ما باشد و ثانیا باید در زمان مناسب دریافت شده باشد، به نحوی که از ورود ضررهای آتی جلوگیری کرده و همچنین در مقابله با شرایط فعلی، بهترین خدمات را به ما ارائه دهد.

در نظر داشته باشیم که در مشاوره حقوقی، آنچه که اتفاق می‌افتد تنها پرسش و پاسخ حقوقی نیست بلکه انواع راهکارها و پاسخ‌هایی که در خصوص نحوه طرح دعوا و اصلا امکان طرح دعوا، تشکیل پرونده‌های قضایی، دفاع از دعاوی و دیگر موارد مشابه نیز در حوزه مشاوره حقوقی می‌گنجد.

این سوال را از طریق معرفی مهم‌ترین نکات در انواع رو‌ش‌های مشاوره حقوقی توضیح خواهیم داد.

مزایای مشاوره حقوقی حضوری

مشاوره حقوقی که به صورت حضوری ارائه می‌گردد، به وضعیتی گفته می‌شود که هر دو طرف یعنی کاربر و مشاور، با حضور داشتن در یک مکان مشترک، جلسه مشاوره خود را برگزار می‌نمایند. این نوع از خدمات مشاوره که معمولا برای موضوعات پیچیده‌تر حقوقی و یا در جریان پرونده‌های قضایی بیشتر مورد توجه و عنایت قرار دارد، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داراست که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. امکان بررسی موضوعات و مشکلات پیچیده حقوقی: آنچه که در خدمات مشاوره حقوقی حضوری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، معمولا موضوعاتی را پوشش می‌دهد که یا بسیار پیچیده هستند و یا بسیار تخصصی. در واقع در این سبک از مشاوره، ما می‌توانیم ضمن ارائه اسناد و مدارکی که در اختیار داریم، راجع به موضوعات مختلف و به ویژه پرونده‌های قضایی صحبت کنیم.

در نظر داشته باشیم که اولا مشاوران حقوقی که به صورت آنلاین و تلفنی خدمات ارائه می‌دهند، معمولا وکیل دادگستری نبوده و دانش ایشان برای خدمات مشاوره است که در نتیجه امکان پوشش دادن موضوعات پیچیده و یا دعاوی را نباید از ایشان داشت. بلکه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را باید به عنوان گزینه مقدماتی و یا پرسش‌های روشن‌کننده در نظر گرفت. حال آن که خدمات مشاوره حقوقی حضوری، توسط وکلا و کارشناسان خبره بیشتر عرضه می‌شود.

  1. جلسه رو در رو و ارتباطات موثرتر چشمی: برای درک بهتر مقصود مخاطب و ایجاد ارتباط مناسب و موثر با یکدیگر، بدیهی می‌نماید که به ارتباطات چشمی نیاز داشته باشیم. در واقع در ارتباطات حضوری می‌توانیم با درک زبان بدن مخاطب و نیز ایجاد ارتباط چشمی، نه تنها مقصود خود را بهتر منتقل سازیم، بلکه مقصود طرف مقابل را نیز بهتر درک نماییم.

با وجود محاسنی که برای مشاوره حقوقی حضوری می‌توان برشمرد، اما نباید فراموش کنیم که در خدمات مشاوره حقوقی حضوری، باید در محل دفتر مشاور یا وکیل دادگستری حضور پیدا کنیم. پس اولا ناگزیر هستیم که از بین مشاوران و یا وکلایی که در محل اقامت ما فعالیت دارند گزینه مناسب خود را انتخاب نماییم، ثانیا احتمالا باید از قبل زمان مشاوره را با وکیل یا مشاور خود هماهنگ نماییم، و مهم‌ترین نکته آن که مدت زمان مشخصی را برای طی کردن مسیر و حضور در دفتر مشاور یا وکیل اختصاص دهیم.

پس گزینه مشاوره حقوقی حضوری را باید با سنجیدن نکات مثبت و منفی که به همراه دارد، انتخاب نماییم. به نحوی که به نیازهای ما به نحو مطلوبی پاسخ داده و متناسب با خواسته ما باشد.

مزایا و چالش‌های مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی تلفنی که از طریق ارتباطات از راه دور و به کمک انواع اپلیکشن‌ها یا وبسایت‌ها انجام می‌گیرد، امتیازات خاص خود را به همراه دارد. در واقع این نوع از مشاوره به دلیل سهولت دوجانبه‌ای که هم برای مشاور و هم برای کاربر دارد، توسط بسیاری از موسسات و دفاتر حقوقی عرضه می‌شود.

از مهم‌ترین مزایای مشاوره حقوقی تلفنی باید به موارد ذیل اشاره کرد:

  • در دسترس بودن: در مشاوره حقوقی تلفنی، برخلاف مشاوره‌های حضوری، در هر زمان و مکانی که بخواهیم می‌توانیم به خدمات مشاوره دسترسی پیدا کنیم. پس نه تنها مجبور نیستیم از مشاورانی که در شهر محل اقامت ما حاضر هستند کمک بگیریم، بلکه نیازی به هماهنگی از پیش و طی کردن مسیر برای رسیدن به محل دفتر یا موسسه حقوقی را نداریم. اتفاقا بسیاری از موسسات و دفاتر حقوقی مشاوره‌های خود را به صورت شبانه روزی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که در نتیجه نه تنها از نظر مکانی، بلکه از نظر زمانی نیز محدودیتی نخواهیم داشت.
  • هزینه کم مشاوره حقوقی تلفنی: مشاوره‌های حقوقی تلفنی معمولا به عنوان اولین گزینه که می‌تواند به صورت موقت نیازهای حقوقی کاربران را مرتفع ساخته و یا مسیری که باید در پیش بگیرند را مشخص سازد، در نظر گرفته می‌شود. به همین سبب نیز برای خدمات مشاوره تلفنی، بسیاری از دفاتر حقوقی و موسسات حقوقی هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و یا اگر هزینه‌ای دریافت شود هم نسبت به وضعیت مشاوره حقوقی حضوری، بسیار به صرفه‌تر خواهد بود.
  • تنوع در دریافت خدمات: همانطور که اشاره کردیم مشاوره‌های تلفنی که از راه دور انجام می‌گیرد، محدود به زمان و مکان نیست. در نتیجه طبیعی است که گزینه‌های متعددتری در نقاط مختلف از کشور را در اختیار داشته باشیم. پس حتی اگر در خارج از کشور حضور داشته باشیم یا در شهر محل اقامت ما موسسات حقوقی متنوعی تاسیس نشده باشد، همواره می‌توانیم از خدمات مشاوره حقوقی که در دیگر شهرها عرضه می‌شود استفاده نماییم.

اما با وجود همه مزایایی که برای مشاوره‌های حقوقی تلفنی بیان شد، باید بدانید که خدمات مشاوره‌ای که به صورت تلفنی ارائه می‌گردد، معمولا توان پوشش موضوعات پیچیدگی و سنگین را نداشته و به عنوان یک راهکار موقت و گزینهی اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ارتباطات تلفنی از دست میرود، امکان مشاهده مخاطب و درک زبان بدن وی است که در نتیجه شناخت و درک منظور را آسان می‌سازد، وضعیتی که در ارتباطات تلفنی معمولا متصور نیست.

در نهایت آن که هر یک از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری را باید با توجه به نکات مثبت و منفی که هر کدام از آن‌ها به همراه دارد و نیز نیازها و اولویتهای خود سنجیده و گزینه‌ای را انتخاب نماییم که برای ما مناسب‌تر باشد. به عبارت ساده‌تر نمی‌توان یک گزینه را بهتر از دیگری اعلام کرد، بلکه باید در هر مورد، با توجه به شرایط انتخاب نماییم.