۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵

دعوت روسیه از تمام کشورها برای توسعه کریدور شمال و جنوب

دعوت روسیه از تمام کشورها برای توسعه کریدور شمال و جنوب
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز دوشنبه در اظهاراتی از همه کشورها برای توسعه کریدور حمل و نقل شمال و جنوب دعوت کرد.
کد خبر : ۶۵۵۲۶۷

به گزارش صراط به نقل از مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با «الهام علی‌اف» همتای آذربایجانی خود در مسکو گفت: کریدور حمل و نقل شمال-جنوب باید به نمونه‌ای از گسترده‌ترین همکاری بین المللی تبدیل شود، ما از همه کشور‌های علاقه‌مند دعوت می‌کنیم در این پروژه مشارکت کنند.

پوتین گفت که این کریدور در واقع مسیر "دریای شمال را به خلیج فارس" متصل می‌کند

وی افزود، این مسیر «به منظور تسریع توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور‌های اوراسیا و جنوب» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال‌های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشور‌ها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشور‌ها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیر‌های متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد، اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد.

پیش از این مقامات دو کشور اعلام کرده اند که تفاهم قبلی ایران و روسیه برای خط ریلی رشت- آستارا با استاندارد بین‌المللی در حال اجرا است. اخیرا سفیر ایران در روسیه، شایعه‌ها درباره عقب نشینی روس‌ها از اجرای قرارداد رشت – آستارا را رد کرده است.

این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشور‌های روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

برچسب ها: و پوتین روسیه