۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸

تشدید چالش دانشگاه‌های آمریکا با بازداشت صدها دانشجوی حامی فلسطین

تشدید چالش دانشگاه‌های آمریکا با بازداشت صدها دانشجوی حامی فلسطین
شامگاه دوشنبه در دانشگاه نیویورک، پلیس آمریکا دانشجویان مخالف رژیم صهیونیستی و حامی فلسطین را بازداشت کرد تا بلکه بتواند به اعتراضات پایان دهد. در دانشگاه ییل و کلمبیا هم تنش‌ها بالاست و کلاس‌های حضوری تا اطلاع ثانوی منحل شده است.
کد خبر : ۶۵۵۳۱۵

به گزارش صراط به نقل ازایسنا، دانشجویان آمریکایی مخالف جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، مدتی است که در فضاهای دانشگاهی دست به اعتراض می‌زنند تا بلکه سیاستمداران صدای آنها را بشنوند و به این جنگ خونین که تاکنون جان بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را گرفته است، خاتمه دهند. با این حال، دولت بایدن با زدن برچسب‌هایی به این اعتراضات، به ظن خود تلاش دارد تا اعتراضات را در آستانه انتخابات خاموش کند؛ تلاشی که تاکنون راه به جایی نبرده است.   

براساس گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، پلیس نیویورک اعلام کرد دانشجویان و اعضای هیئت علمی «دانشگاه نیویورک» در جریان تظاهرات حامی فلسطین در این دانشگاه دستگیر شده‌اند.

 

طبق گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز»، در دانشگاه «ییل» پلیس صبح دوشنبه با خشونت دست برخی از دانشجویان معترض را بست و آنها را به خارج از محوطه دانشگاهی همراهی کرد و گفت احضاریه‌هایی بابت اقدامات آنها صادر می‌کند.

در دانشگاه کلمبیا، کلاس‌های درس همچنان به صورت غیرحضوری است و از دانشجویان خواسته شده تا در خانه بمانند. دوشنبه صدها تن از دانشجویان کلمبیا در نیویورک بازداشت شدند و بعد از آن اساتید به نشانه همبستگی بیرون آمده و به در اعتراض به تصمیم مدیریت دانشگاه که به پلیس اجازه بازداشت داد، تجمع کردند.  

اعتراض همبستگی در حالی برگزار شد که دانشجویان چادرهای اعتراضی را دوباره در محوطه دانشگاه نصب کردند. چادرهای قبلی طی روزهای گذشته که اداره پلیس نیویورک بیش از ۱۰۰ دانشجو را دستگیر کرد، تخریب شده بودند. دانشگاه آن تعداد دانشجوی بازداشتی را تعلیق کرد.

شب ناآرام دانشگاه‌های آمریکا با بازداشت صدها دانشجوی حامی فلسطین

یکی از دانشجویان معترض گفت: «به نظر نمی‌رسد که هیچ گونه اقدامی برای کاهش تنش انجام شود. همچنین کاملا غیر ضروری به نظر می‌رسد. به هر حال این یک اعتراض غیرخشونت‌آمیز بود. گروهی از دانشجویان بودند که روی چمن وسط محوطه دانشگاه کمپ زدند و این هیچ تفاوتی با زندگی روزمره در دانشگاه ندارد.»

گرچه دانشگاه کلمبیا محدودیت‌هایی را برای کلاس‌های درس به اجرا گذاشته اما این جلودار دانشجویان نبوده و دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده اعتراضات خود را آغاز کرده‌اند. به گزارش روزنامه دانشجویی «ییل دیلی نیوز»، در دانشگاه ییل در کنتیکت، پلیس بیش از ۴۰ معترض طرفدار فلسطین را دستگیر کرد.

دانشجویان از دانشگاه‌های خود خواسته‌اند از آتش‌بس در غزه حمایت کنند و از شرکت‌هایی که با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند، صرف‌نظر کنند. بسیاری از دانشجویان حامی فلسطین، یهودی هستند و در آستانه یکی از اعیاد، تجمعی در همان هیاهو برای خودشان برگزار کردند.

عصر دوشنبه در دانشگاه کلمبیا، حدود ۱۰۰ دانشجو و استاد به صورت دایره‌ای دور یک برزنت آبی‌رنگ پر از موادغذایی جمع شدند و برخی از دانشجویان چفیه فلسطینی به سر داشتند. اما تغییرات دیگری هم وجود داشت، مانند هندوانه‌ای در بشقاب که برای نشان دادن پرچم فلسطین روی سر گذاشته شده بود و علاوه بر این، بارها و بارها به درد و رنج مردم فلسطین و لزوم تضمین آزادی آنها اشاره شد.

برچسب ها: امریکا فلسطین