۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴

نکات حقوقی خرید و فروش خودرو

کد خبر : ۶۵۵۷۵۳

هنگام شرکت در معاملات بازار خودروهای صفر و کارکرده، باید حتما نکات حقوقی خرید و فروش خودرو را بدانید. همچنین توجه داشته باشید که خرید و فروش خودرو بدون توجه به مسائل حقوقی امکان پذیر نیست. در واقع شما باید هنگام خرید خودرو از حقوق خود آگاه باشید.

نکات حقوقی خرید و فروش خودرو

همچنین توجه کنید که حتی در صورت اطلاع داشتن از نکات فروش خودرو یا خرید آن، انجام معامله در مراکز معتبر و خرید و فروش خودرو به واسطه مراجع مطمئن اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع به دلیل تبادل حجم بالایی از پول برای خرید و فروش خودرو، هر گونه خطای حقوقی یا از سر ناآگاهی باعث ضرر هنگفتی خواهد شد. به همین منظور کارشناسان اتولایف در ادامه نکات خرید و فروش خودرو را مورد بررسی قرار داده‌اند.

نحوه فروش و خرید خودرو برای شخص حقوقی

همانطور که پیش از این هم توضیح دادیم؛ برای خرید و فروش خودرو باید حتما به نکات حقوقی مهم توجه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نحوه فروش و خرید خودرو برای شخص حقوقی را قانون تعیین کرده است. در نتیجه همین مسائل، باید حتما هنگام انجام معاملات در بازار خودرو به مفاد قانونی و احکام خرید و فروش ماشین که در ادامه ارائه کرده‌ایم هم توجه کنید.

نکات حقوقی خرید و فروش خودرو

نکات مهم برای احراز هویت طرفین معامله

از جمله مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید و فروش خودرو باید به آن توجه کنید؛ احراز هویت طرفین معامله به عنوان خریدار یا فروشنده است. در واقع شما باید از مراجع قانونی استعلام بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که خودرو به خود طرفین تعلق دارد.

یا اینکه به صورت قانونی در این معامله شرکت می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که گاهی اوقات حضور واسطه‌ها مانع از ارتباط با فروشنده یا خریدار واقعی می‌شود. بنابراین سعی کنید خودرو خود را از فروشگاه‌های بدون واسطه همانند اتو لایف تهیه کنید‌.

نکات مهم هنگام انتخاب واسطه معامله

در صورتی که تمایل دارید خودرو خود را به دست یک فرد واسطه یا معامله‌گر بفروشید یا خریداری کنید؛ باید حتماً فرد مطمئنی را انتخاب کنید. در واقع برخی از مجموعه‌ها هم با همین روند واسطه‌گری خرید و فروش خودرو را انجام می‌دهند که از طرف سازمان‌های ذی‌ربط صلاحیت آنها تایید شده است‌. بنابراین حتماً هنگام خرید خودرو یا فروش خودرو به این مراکز مراجعه کنید.

نکات مهم هنگام قولنامه ماشین

یکی از مهمترین مراحل خرید و فروش خودرو قولنامه کردن ماشین است‌. برای قولنامه کردن ماشین بهتر است به دفاتر ثبت حقوقی و تحت نظارت مراجعه کنید تا مراحل نوشتن قولنامه شما به صورت قانونی طی شود. همچنین توجه داشته باشید که در صورت همکاری با یک وکیل شخصی هنگام نوشتن قولنامه ماشین به هیچ وجه ضرر نخواهید کرد. در واقع وکلا توانایی کافی برای نوشتن مبایعه‌ نامه خودرو را دارند.

نکات مهم هنگام تعویض پلاک

پس از اینکه قولنامه خودرو را نوشتید؛ برای پرداخت کامل وجه و خرید خودرو باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در مراکز تعویض پلاک مسروقه نبودن خودرو مشخص خواهد شد. همچنین پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک می‌توانید؛ کارشناسی خودرو را جهت اطمینان از سلامت بدنه و موتور انجام بدهید.

نکات مهم هنگام انتقال مالکیت خودرو

در پایان زمانی که تمام مراحل خرید و فروش خودرو را انجام دادید؛ نوبت به انتقال مالکیت آن خواهد رسید. در این مرحله شما باید پس از به نام زدن پلاک شخصی سند خودرو یا کارت ماشین را تحویل بگیرید؛ سعی کنید انتقال مالکیت را در دفاتر اسناد رسمی انجام بدهید تا هیچ شک و گمانی باقی نماند.

قولنامه ماشین متن

برای ثبت و نوشتن قولنامه ماشین باید تعهدات هر دو طرف کاملاً در قولنامه ذکر شود‌. همچنین باید توجه داشته باشید که قولنامه سندی مهم جهت انتقال مالکیت خودرو است.

نکات حقوقی خرید و فروش خودرو

در قولنامه خودرو باید تمام اطلاعات مرتبط با نوع خودرو و تجهیزات آن را ثبت کنید تا پس از خرید و فروش آن با مشکل مواجه نشوید. همچنین توجه داشته باشید که بهتر است در قولنامه نحوه پرداخت وجه خودرو و انتقال مالکیت آن مشخص شود‌ به منظور دسترسی داشتن به یک قولنامه معتبر و رسمی در ادامه یک نمونه قولنامه خودرو هم ارائه کرده‌ایم:

  • ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد در این قرارداد آقا / خانم متولد

همچنین از آقا / خانم متولد. به عنوان فروشنده شناخته می شود. فرزند ... به شماره شناسامه... و کد ملی ...ساکن...با شماره تماس...فرزند.‌‌..به نشانی...و کد ملی...ساکن...با شماره تماس

  • ماده دوم موضوع معامله و مشخصات خودرو

...دانگ از یک دستگاه خودروی.‌..شماره بدنه...سیستم...به شماره شناسنامه...به نشانی...مدل...شماره موتور....در این قرارداد به عنوان خریدار یاد میشود.‌‌‌به رنگ با شماره شاسی...شماره راهنمایی و رانندگی....موضوع این معامله است که به رؤیت خریدار رسیده و با توضیحات زیر مورد تأیید ایشان است.

توضیحات:

  • ماده سوم: مبلغ معامله

فروشنده قیمت خودروی مورد معامله را اعلام کرده است خریدار پس از پرداخت مبلغ...به عنوان پیش پرداخت متعهد می گردد مبلغ...را پیش از ثبت سند.به شکل.‌..پرداخت کند. باقیمانده مبلغ در...مرحله در قالب...به شماره حساب...به نام‌‌..‌‌‌‌.پرداخت خواهد شد.

توضیحات:

خرید خودرو بدون واسطه

خرید خودرو بدون هیچگونه واسطه‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع دلیل اهمیت خرید خودرو بدون واسطه همین مسائل حقوقی است که پیش از این ذکر کردیم. واسطه یا دلال ممکن است در معامله اختلالاتی ایجاد کند که افراد معمولی متوجه آن نشوند. اغلب اوقات واسطه‌ها از افرادی که اطلاعات حقوقی ندارند؛ سو استفاده یا کلاهبرداری می‌کنند. به همین دلیل هم شما باید خرید خود را از یک مجموعه مطمئن بدون حضور هیچ واسطه‌ای انجام بدهید. در حال حاضر مجموعه اتولایف امکان خرید و فروش خودرو بدون واسطه را فراهم کرده است و برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.