۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷

سرانجام کودکان کاری که جمع‌آوری می‌شوند، چه می‌شود؟

سرانجام کودکان کاری که جمع‌آوری می‌شوند، چه می‌شود؟
دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران گفت: شناسائی و رصد دائم آسیب‌های اجتماعی در دستور کار شهرداران مناطق و نواحی قرار دارد.
کد خبر : ۶۵۷۵۹۸
به گزارش صراط به نقل از مهر عبدالمجید رحمانی، دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران در خصوص طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی گفت: این طرح در مناطق ۲۲ گانه و ۱۲۴ ناحیه شهرداری تهران انجام گرفت و درصد قابل توجهی از آن‌هایی که در سطح شهر رویت می‌شدند و چهره شهر را زشت کرده بودند، شناسایی و جمع‌آوری اولیه شدند. پس از غربالگری این افراد در مراکز غربال شده و ساماندهی مدنظر برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهر، وی با اشاره به اینکه تتمه‌ای از آسیب‌های اجتماعی هنوز در سطح شهر رویت می‌شوند، افزود: در حال هماهنگی هستیم تا با ظرفیت شهرداری و دستگاه‌های همکار بتوانیم کار موثری انجام دهیم.

رحمانی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استمرار دارد، مطرح کرد: این طرح به عنوان کار روزانه شهرداران مناطق ۲۲ گانه و شهرداران نواحی ادامه خواهد داشت.

آموزش و ارائه گواهی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش به کودکان کار

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران در ادامه در رابطه با حمایت از کودکان کار با تاکید بر اینکه درخصوص این امر متولی اصلی سازمان بهزیستی است، اظهار داشت: مرکز رصد با سازمان بهزیستی هماهنگ کرده است که اگر درخصوص ظرفیت نگهداری مشکلاتی وجود دارد، آن‌ها را رفع کند تا متناسب با آن بتوانیم اقداماتی که شایسته انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه تمام حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی علی‌الخصوص کودکان نیازمند کار و خیابان هم تحت پوشش همه جانبه قرار می‌گیرند، بیان داشت: کمیته امداد، سازمان بهزیستی، سازمان خدمات اجتماعی و حتی خود مرکز در این زمینه فعال خواهند بود. با دستور نماینده ویژه رئیس جمهور این افراد مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرند تا مسائل و مشکلاتشان حل شود و دیگر به چرخه آسیب باز نگردند.

رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی برای ساماندهی کودکان کار مطرح است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث مهارت افزایی، آموزش و حمایت این عزیزان در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه گفت: اگر خانواده کودکان کاری که در طرح شناسایی می‌شوند؛ نیازمند حمایت باشند، به آن‌ها کمک خواهد شد تا بتوانند مورد حمایت قرار گیرند و دیگر کودکانشان را سر چهارراه‌ها نفرستند. اگر این خانواده‌ها در حال استفاده و استثمار از کودکانشان باشند، مطابق با احکام قضایی به آن‌ها تذکر داده خواهد شد و تعهد گرفته می‌شود؛ متناسب با آن اگر کودکانشان را سر چهارراه‌ها بفرستند، برخورد قضایی لازم با آن‌ها انجام خواهد شد.

رحمانی با تاکید به اینکه آموزش کودکان کار و خیابان توسط تشکل‌های مردمی که زیر نظر بهزیستی و شهرداری در حال فعالیت هستند در حال انجام است، بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش نیز در خصوص تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل اعلام آمادگی کرده است. در این راستا می‌توانیم کودکان کار را تحت حمایت اداره آموزش و پرورش استان تهران مورد حمایت قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: رایزنی‌هایی صورت گرفته است که بنا شد از ظرفیت وزارت آموزش و پرورش که در دوره جدید محیا شده است، برای آموزش و ارائه گواهی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش به کودکان کار استفاده حداکثری را بکنیم.

رحمانی با اشاره به اینکه برنامه حمایت از کودکان کار برنامه بلندمدتی است، گفت: کودکان کار باید مورد حمایت قرار گیرند تا ظرفیت‌ها و استعداد‌های شان شناسایی شود و مطابق با آن، مهارت‌هایی که مورد نیاز است را آموزش ببینند که در سنوات آتی بتوانند صاحب حرفه، شغل و درآمد پایداری شوند. برنامه‌ریزی اولیه این امر انجام شده است و با هماهنگی دستگاه‌ها می‌توانیم این امر را دنبال کنیم.

وی در پایان گفت: برای کودکان کار پرونده مددکاری ایجاد خواهد شد تا کامل مورد حمایت قرار گیرند و مجدد به چرخه آسیب باز نگردند. هدف نهاد‌هایی که در مرکز رصد گرد هم می‌آیند نیز این است که بتوانیم این امر را دنبال کنیم.