۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰

فروش نمایشگاه کتاب به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان رسید؛ آغاز واریز مطالبات ناشران در بخش مجازی

فروش نمایشگاه کتاب به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان رسید؛ آغاز واریز مطالبات ناشران در بخش مجازی
سخنگوی‌ نمایشگاه کتاب با اشاره به فروش ۱۹۴.۵ میلیارد تومان کتاب تا پایان روز چهارم، گفت: امروز نخستین مرحله از مطالبات ناشران در بخش مجازی نمایشگاه واریز شد.
کد خبر : ۶۵۷۸۱۱

به گزارش صراط به نقل از  فارس؛ علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری امروز ۲۳ اردیبهشت گفت: ناشران و کتابفروشان تعداد نسخه‌هایی از هر کتاب دارند، ممکن است محدود باشد و در صورتی که افراد دیرهنگام مراجعه کنند، ممکن است نتوانند آثار مدنظر را خریداری کنند.وی به حمایت از آثار ناشران استان‌ها اشاره کرد و افزود: نمایشگاه فرصت مناسب و البته دانشگاه ۱۱ روزه‌ است که در آن همه می‌توانند در کنار یکدیگر علاوه بر علم‌آموزی به عرضه آثار خود بپردازند.

رمضانی با بیان اینکه یکی از مجموعه‌های فعال در نمایشگاه غرفه جوایز است، گفت: در این غرفه نویسندگان و داستان نویسان حضور داشته و برنامه‌هایی برگزار می‌کنند. وی به نظر سنجی از مردم در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و افزود: در نظر سنجی پرسیدیم که «دلایل بازدید از نمایشگاه کدام موارد است» که مردم چند مورد را می‌توانستند انتخاب کنند. در نهایت ۸۵ درصد خرید کتاب، ۴۰ درصد نمایشگاه گردی، ۲۲ درصد تازه‌های نشر و ۱۰ درصد ملاقات با نویسندگان را مطرح کردند.
رمضانی به نمره ۷۴ مردم به نمایشگاه کتاب در روز گذشته اشاره کرد و افزود: وقتی روز جمعه نمره مردم به نمایشگاه قدری کاسته شد که این موضوع را بررسی کردیم. در روزهای پرازدحام امکان خدمات‌رسانی کاهش می‌یابد و مردم ممکن است اذیت شوند. اما تلاش ما تکریم و بهبود امکانات رفاهی است.سخنگوی‌ نمایشگاه کتاب به هم‌زمانی بخش حضوری و مجازی تصریح کرد: یکی از فواید این اقدام امکان دسترسی به کتاب‌ها برای افرادی است که نمی‌توانند در بازه زمانی نمایشگاه به مصلی بیایند و همین امر باعث رونق بخش غیرحضوری شده است.
 
وی با بیان اینکه مردم تمیزی شبستان اصلی و برپایی بخش غیرحضوری نمایشگاه را از نقاط قوت روز گذشته برشمردند، تصریح کرد: تبلیغات محدود در سطح شهر تهران و زیاد بودن تبلیغات برخی ناشران در نمایشگاه نیز از نقاط ضعف روز گذشته نمایشگاه عنوان شده است. همچنین مردم خواستار نظارت بر غذاهای عرضه‌شده، نصب علائم راهنمایی غرفه‌ها در هر سالن و اختصاص سایه‌بان بیشتر شده‌اند.
قائم مقام نمایشگاه کتاب به تخلفات ناشران در نمایشگاه و عرضه یک کتاب غیرمجاز اشاره کرد و افزود: هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران ۲ ناشر را محکوم به بسته شدن یک روز پنل مجازی کرد. همچنین فضای غرفه ۲ ناشر برای سال آینده کاهش می‌یابد. ۳ ناشر به مدت معلوم تعطیل و تذکر و در درج پرونده داشتند.
سخنگوی‌ نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه امروز نخستین مرحله واریز مطالبات ناشران در بخش مجازی واریز شد، گفت: امیدواریم که مردم را از چشم‌انتظاری در آورده و به پست تحویل دهند. در روزهای پایانی روزهای پرکاری داریم که با توجه به حجم‌بارهااختلال در ارسال، دور از انتظار نیست.وی با بیان اینکه تا پایان روز چهارم در بخش حضوری مردم ۱۴۲.۵ میلیارد تومان کناب از نمایشگاه خریدند که از طریق درگاه رسمی ۹۰.۵ میلیارد تومان و از درگاه غیر رسمی ۵۲ میلیارد تومان بود، گفت: در بخش مجازی نبز در مجموع ۵۲ میلیارد تومان کتاب فروخته شده است. از این مبلغ ۳۵ میلیارد تومان مربوط به ناشران و ۱۷ میلیارد تومان مربوط به کتابفروشان است که مردم در بخش حضوری و مجازی نمایشگاه ۱۹۴.۵ میلیارد تومان از مجموعه ناشران خریداری کردند.
رمضانی با اشاره به فروش ۳۲۰ هزار نسخه کتتب تا پایان روز چهارم نمایشگاه، تصریح کرد: ۱۹۷ هزار بسته ارسالی مجموع بسته‌هایی است که ساماندهی شده است. همچنین تا پایان ساعت ۱۵ امروز مجموعه ۱۵ هزاربسته از طریق پست به دست مردم رسیده که این روند در روزهای آینده خواهد گرفت.