۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶

هم‌دستی رسانه‌های غربی با طبقه‌ی ممتاز برای سرکوب حامیان فلسطین

رسانه‌های جریان اصلی طی همکاری تنگاتنگ با نخبگان قدرت در ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کنند تا از هواداران فلسطین در دانشگاه‌های این کشور چهره‌ای ترسناک و مشوه بسازند.
کد خبر : ۶۵۷۸۵۰

به گزارش صراط به نقل از دفاع‌‎پرس، اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه، به دلیل برخورداری از عمق و غنای اخلاقی به یک پدیده‌ی غیرقابل کنترل تبدیل شده است. این مسئله موجب شده تا فیزیک سیاست در ایالات متحده به سرعت تغییر کند.

رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا که بسیاری از سیاست‌گذاری‌های این کشور در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی را شکل می‌دهند، اغلب تحت کنترل لابی اسرائیل قرار دارند. این رسانه‌ها ظرف هفته‌های اخیر به شکل ناعادلانه‌ای در ماجرای اعتراضات دانشجویی مداخله کردند و کوشیدند تصویری بسیار تیره از حامیان فلسطین در دانشگاه‎ها ارائه کنند.

حمایت قاطع جو بایدن از عملیات نظامی اسرائیل در غزه، به شدت احساسات منفی را در جوانان آمریکایی تحریک کرده و یک بسیج عمومی را علیه دولت آشکار و پنهان آمریکا و نیز طبقه‌ی ممتاز این کشور به راه انداخته است. در این مدت جوانان آمریکایی ائتلاف قدرت‌مندی با مسلمانان و اعراب مهاجر، یهودیان ضد صهیونیسم، سیاه‌پوستان، مهاجران اسپانیایی‌تبار، اتحادیه‌های کارگری و کلیسا‌ها تشکیل داده و هشدار داده‌اند چنانچه دولت ایالات متحده به حمایت از جنگ در غزه ادامه دهد، نامزد‌های دموکرات را در انتخابات نوامبر کنار خواهند گذاشت. 

در وهله‌ی نخست طبقه‌ی ممتاز تا جایی که توانست، انتقادات جوانان و حاشیه‌نشینانِ عرصه‌ی قدرت را نادیده گرفت. تا این‌که تحصن گسترده در پردیس‌های دانشجویی از سه هفته پیش در دانشگاه‌های سراسر کشور ظهور کرد و دانشجویان خواستار آتش‌بس فوری در غزه، توقف کمک‌های مالی و نظامی دولت ایالات متحده به اسرائیل و حذف سرمایه‌گذاران نظامی از فهرست حامیان مالی دانشگاه‌ها شدند. 

نحوه‌ی پوشش اعتراضات دانشجویی و خشونت کلامی که رسانه‌های جریان اصلی علیه معترضان به کار بردند، بار دیگر نشان داد که این رسانه‌ها بازیگران مهمی در عرصه‌ی قدرت هستند. آنها تلاش آشکاری کردند برای این‌که صدای هواداران فلسطین را خاموش و هرگونه حمایت از دانشجویان را به نحوی جرم‌انگاری کنند. 

ظرف هفته‌های اخیر خبرنگاران، مفسران و مجریان برنامه‌های خبری دقیقاً همان کلمات و عباراتی را به کار بردند که بایدن و مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای لکه‌دار کردن معترضان استفاده کردند. آن‌ها به هر قیمتی می‌کوشند تا از شکل‌گیری یک گفت‌وگوی عمومی، صادقانه و جامع درباره‌ی رفتار اسرائیل در غزه جلوگیری و در عوض توجه مخاطبان‌شان را روی اتهامات ساختگی متمرکز کنند. در این مدت رسانه‌های جریان اصلی در مسیر افراط تا آن‌جا پیش رفتند که پردیس‌های دانشگاهی را «محل آموزش تروریست‌ها»، «اوباش نازی» و «مرکز پرورش افکار ضد یهود» معرفی کنند.

بر اساس شنیده‌های غیر رسمی، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به تماشای برنامه‌ی «مورنینگ جو» که از شبکه MCNBC پخش می‌شود، علاقه‌ی ویژه‌ای دارد. محتوای این برنامه‌ی تلویزیونی نمونه‌ای بارز از رفتار مغرضانه و سرکوب سیستماتیک اعتراضات محسوب می‌شود. این برنامه به صورت آشکار و مستمر در حال تحریک عواطف و احساسات عمومی علیه دانشجویان معترض است. 

به عنوان نمونه «جو اسکاربرو» یکی از مجریان این برنامه بار‌ها ادعا کرده که دانشجویان می‌خواهند «همه یهودیان را از بین ببرند»، «دانشجویان متحصن شاخه‌ی دانشجویی جنبش حماس در دانسگاه‌های آمریکا هستند» و «فاشیسم در حال سربازگیری از میان دانشجویان است». این اتهامات ساختگی علیه معترضان به درجات مختلف در تمام شبکه‌های اصلی آمریکا از جمله ABC، CNN و NBC تکرار می‌شود.

در عین حال اکثر تحلیل‌گران و کارشناسانی که طی هفته‌های اخیر در صفحه تلویزیون ظاهر شده و علیه اعتراضات دانشجویی اظهارنظر کرده‌اند، از میان مقامات سابق دولت آمریکا، چهره‌هایی با صبغه‌ی امنیتی و سمپات‌ها و مقامات سابق اسرائیل انتخاب شده‌اند. رسانه‌های جریان اصلی به تریبون‌های یک طرفه‌ای تبدیل شده‌اند که بدون بررسی صحت و سقم، هر نوع اظهارنظری علیه معترضان را بلافاصله به صورت گسترده پوشش می‌دهند.

همسویی متعصبانه‌ی رسانه‌های جریان اصلی با مواضع طبقه‌ی ممتاز در آمریکا حاکی از وحشت شدید این طبقه از به چالش کشیده شدن سیاست‌هایش در عرصه‌ی سیاست داخلی است. مخصوصا که این سیاست‌ها برای نخستین بار در ارتباط با مساله‌ی بسیار حساسی، چون حمایت از اسرائیل و با انگیزه‌ی احقاق حقوق مردم فلسطین به چالش کشیده شده و زیر سوال می‌رود. 

طبقه ممتاز از شکل‌گیری یک ائتلاف مستقل و روبه‌رشد در آمریکا که دروغ‌ها و روایت‌های تحریف‌آمیز آنها را برملا می‌کند، به شدت هراسان است. آنها باید هم نگران باشند چرا که نظرسنجی CNN در هفته گذشته نشان داد ۸۱ درصد از آمریکایی‌هایِ ۱۸ تا ۳۵ ساله، با اسرائیل مخالف‌اند. در این نظرسنجی بسیاری از معترضان جوان از نسل کشی که با حمایت ایالات متحده در غزه انجام می‌شود، به عنوان «مسئله اخلاقی عصر ما» نام برده و تاکید کرده‌اند که نمی‌توانند در برابر ویران شدن غزه با بمب‌های ساخت آمریکا سکوت کنند.

هنگامی که موضع اصولی جوانان آمریکایی توسط رسانه‌های جریان اصلی ایالات متحده به «جنون یهود ستیزی» و «طرفداری از تروریست» تحریف می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که معترضان ستون‌های امپراتوری پنهان در ایالات متحده را به لرزه درآورده‌اند.