۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
سعید محمد:

هزینه قالی باف برای نظام بیشتر از ارزش افزده اش است

هزینه قالی باف برای نظام بیشتر از ارزش افزده اش است
سعید محمد می گوید: آقای قالی باف مشغول مذاکره با اصلاح‌طلبان است برای اینکه بتواند از رای آن‌ها برای ریاست خود استفاده کند و در عوض امتیازاتی به این دوستان بدهد.
کد خبر : ۶۵۷۹۷۸

به گزارش صراط به نقل از خبرآنلاین، سعید محمد در گفت وگویی دیدگاه خود را در باره ریاست احتمالی قالیباف بر مجلس دوازدهم بیان کرده است.

او معتقد است در سال‌های اخیر کسانی موسوم به پدرخوانده جریان اصولگرایی برای حضور یا عدم حضور افراد تعیین تکلیف می‌کردند. دوستانی که در خیمه اصولگرایی بودند، به این جمع‌بندی رسیدند که آنچنان هم بحث شایسته‌سالاری مطرح نیست و در همین انتخابات اخیر افرادی را که هیچ تجربه و تخصصی در امور مجلس نداشتند، در لیست گذاشتند و افراد متخصص و باتجربه را حذف کردند. همین موضوع باعث شد تا افتراق و شکاف ایجاد شود.

بخش هایی از گفتگوی او با رویداد ۲۴ را می خوانید:

*صحبت‌های غیراخلاقی مانند پاجوش و نگاهی با تبختر، نسبت به سایر جریان‌های اصولگرایی موجب این افتراق شد و من مهمترین علت آن را در نوع نگاه همین پدرخوانده‌ها می‌دانم که البته پاسخ خودشان را هم دریافت کردند.

 

*جریان پایداری بر اساس یکسری اعتقادات و باورها و گفتمان اصیل شکل گرفت. این جریان بحث‌ها را از منظری آرمانی دنبال می‌کردند و خیلی باید مراقبت کنند که از این رویکرد آرمان‌گرایانه دور نشوند. باید بتوانند چارچوب‌های گفتمانی خود را حفظ کنند و هدایت جریان پایداری را نباید به دست افراد تاجر مسلک بدهند، زیرا این افراد به دنبال آنند که سر همه چیز معامله کنند، اما گفتمان جبهه پایداری قابل معامله نیست.

*اگر کسی بخواهد جبهه پایداری را وارد معاملات سر کرسی‌های قدرت کند عملا بر گفتمان جبهه پایداری چوب حراج زده است. از همین رو -چون آرمان‌های این عزیزان را مقدس می‌دانم- توصیه می‌کنم از این آرمان بسیار مراقبت کنند و اگر موضوعی بد است، بگویند در چارچوب آرمان‌های ما نمی‌گنجد. نمی‌شود از یک جریان به خاطر فسادش انتقاد کنید، اما با همان جریان به مذاکره بنشینید.

* ما رئیس قوه مقننه نداریم و رئیس مجلس اداره‌کننده جلسات مجلس است. مجلس به همراه شورای نگهبان به نوعی در حکم یک قوه هستند و رئیس مجلس فقط باید نقطه نظرات نمایندگان را جمع‌بندی کند.

*یکی از اشتباهات بزرگ آقای قالیباف بود که اختیارات را از نمایندگان گرفت و در خودش خلاصه کرد. از همین رو می‌خواهم بگویم آقای قالیباف در نوع مدیریت خودش در مجلس نمره قبولی نمی‌گیرد و باعث تضعیف مجلس شد. در سایر موضوعات نیز همین رویه را داشتند؛ از افراد و معاونینی که آوردند، تغییرات مکرری که در نفرات ایجاد کردند، بحث پژوهشگاه مجلس و سایر موضوعات، مدیریت بسیار ضعیفی را داشتند.

* هیچگاه به مسائل و موضوعات شخصی هیچ کس حتی آقای قالیباف ورود نکرده و نخواهم کرد و در این مورد بحثی ندارم، اما درباره عملکرد خود آقای قالیباف معتقدم او به عنوان رئیس مجلس جا داشت که اگر عملکرد خانواده‌اش مورد تاییدش نیست، این را با مردم درمیان می‌گذاشت و عذرخواهی می‌کرد. این باعث تسکین مردم می‌شد و شاید به نوعی او را در حاشیه امن قرار می‌داد. اما خب وقتی این اتفآقات رخ نداد و حتی در بسیاری از موارد دفاع هم کرد، برای مردم خوشایند نیست. سایر موضوعات مرتبط با شخص آقای قالیباف و نوع عملکردش، موضوعاتی مانند تراول‌ها و سایر حواشی دیگر، هم همگی بی‌پاسخ ماند که زیبنده یک مسئول نظام جمهوری اسلامی نیست.

*متاسفانه امروزه برخورد با افراد خلافکار، به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود و اول نگاه می‌کنند که این فرد جز کدام دار و دسته است و بعد میزان برخورد را تعیین می‌کنند. این پدیده بسیار زشت است و ایجاد تبعیض می‌کند. عزیزان باید توجه داشته باشند که میزان برخورد باید فارغ از این باشد که فرد خلافکار متعلق به کدام دار و دسته و جریان است.

*آقای قالیباف هزینه‌اش برای نظام بیشتر از ارزش افزوده‌اش است. اگر جای او بودم عرصه را ترک می‌کردم. نظام نباید تا این اندازه برای یک شخص هزینه دهد.

*آقای قالیباف مشغول مذاکره با اصلاح‌طلبان است برای اینکه بتواند از رای آن‌ها برای ریاست خود استفاده کند و در عوض امتیازاتی به این دوستان بدهد. در این جا از هر دو طرف باید سئوال مشابهی را پرسید؛ از آقای قالیباف باید پرسید که اگر شما مسیر اصلاح‌طلبان را درست نمی‌دانید، چرا باید برای کرسی قدرت وارد مذاکره با آن‌ها می‌شوید و همینطور از اصلاح‌طلبان باید پرسید شما که همواره انتقادات تندی به قالیباف داشتید، اینکه امروز بخواهید وارد مذاکره با او شوید، پس عملاً حرف‌های گذشته‌تان بی‌اساس بوده! برای مخاطبین شما سوال ایجاد می‌شد که سال‌ها نقد می‌کردید، حالا چه اتفاقی رخ داده که به یکباره همه چیز را تغییر دادید و به گفتمان خودتان چوب حراج زده‌اید.

*آقای پزشکیان فرد بسیار محترمی هستند و احترام زیادی برای او قائل هستم. فکر می‌کنم در روزهای اول در اظهارنظر و دفاع از قالیباف برای ریاست مجلس کمی عجله کردند. مجموعه دوستانی که رای آوردند و وارد مجلس شدند، عموما افراد متعادلی هستند و دلشان برای کشور و مردم می‌سوزد و می‌خواهند خدمت کنند و فکر می‌کنم اگر کمی بیشتر باهم گفتگو داشته باشند، بتوانند نقاط مشترک زیادی را برای حل مشکلات مردم پیدا کنند.

*با توجه به مواضعی که اصلاح‌طلبان به نحوه مدیریت قالیباف در دوران شهرداری و در این ۴ ساله ریاست مجلس داشتند، عملاً ائتلاف با او و تایید قالیباف توسط این عزیزان، به معنای پایان گفتمانی است که تا به الان داشتند و یک نوع خودکشی سیاسی برای اصلاح‌طلبان خواهد بود.