۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲

بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری در تحریم علیه ایران دارد؟

بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری در تحریم علیه ایران دارد؟
«بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید، پیامد‌های گوناگونی دارد که این پیامدها، پیامد‌هایی ثابت از منظر اثرگذاری بر بازار نفت نیست. به این معنی که بازگشت او به قدرت، ضرورتا قیمت نفت را بالا و پایین نخواهد آورد. بلکه نوع رفتار و کنشگری‌های وی در رابطه با جهان و به ویژه خاورمیانه و بالاخص ایران است که آثاری را به همراه دارد.»
کد خبر : ۶۵۷۹۷۹
به گزارش صراط به نقل از  اطلاعات آنلاین، بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید یکی از مهمترین موضوعات محافل سیاسی در داخل و خارج ایران است. حضور دوباره ترامپ برای اروپا نیز مهم خواهد بود. رفتارهای عجیب و غریب ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، لابی پشت پرده سرمایه داران آمریکایی را وادار به جا به جایی او از صحنه قدرت کرد.

ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات آینده آمریکا با تحقیر و تمسخر جو بایدن، ادعاهایی را درباره سیاست‌های خود در صورت راهیابی به کاخ سفید مطرح کرده است.

حضور دوباره ترامپ به صحنه قدرت آمریکا چه پیامدهایی برای ایران به همراه دارد؟

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو «اطلاعات آنلاین» بر این باور است که احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بیشتر از جو بایدن است.

وی می‌گوید: بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید، پیامدهای گوناگونی دارد که این پیامدها، پیامدهایی ثابت از منظر اثرگذاری بر بازار نفت نیست. به این معنی که بازگشت او به قدرت، ضرورتا قیمت نفت را بالا و پایین نخواهد آورد. بلکه نوع رفتار و کنشگری‌های وی در رابطه با جهان و به ویژه خاورمیانه و بالاخص ایران است که آثاری را به همراه دارد.

این تحلیلگر مسائل دیپلماسی می‌افزاید: روی کار آمدن دوباره ترامپ، فضای سیاسی علیه ایران را بسیار سخت خواهد کرد. از سوی دیگر لبه سخت برخورد کاخ سفید با تهران خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد و ترامپ با بهره برداری از آنچه بایدن ساخته است، می‌تواند فشار شدیدتری را بر تهران وارد کند. مثلا همگرایی میان ائتلاف عربی_عبری_غربی را گسترش بیشتری دهد که این به ضرر تهران است.

مطهرنیا با اشاره به این که در دوره ریاست جمهوری بایدن نه تنها تحریم‌ها لغو نشده بلکه فشار اضافه هم شده است، می‌گوید: با آمدن ترامپ این جریان سخت‌تر می‌شود. در نتیجه قیمت نفت هم در وضعیت نابسامانی قرار می‌گیرد که میل به شدید و زیاد شدن در آن هویدا خواهد شد. البته این وضعیت قابل کنترل است. همانطور که در سال‌های اخیر کنترل شده و نفت چند دلار جابه جایی را بیشتر شاهد نخواهد بود.

این کارشناس بین الملل تاکید می‌کند: ایران شاید با تهدیدهای آشکارتری و البته تحریم‌های بیشتری مواجه شود تا به مرحله معامله‌ای بزرگ با آمریکا برسد. ترامپ تلاش می‌کند تا زمینه‌هایی آماده کند که ایران را با کمترین توانمندی پای میز مذاکرات بکشاند یا مجبور شود با آمریکا رودررویی بیشتری را در مسائل اقتصادی - سیاسی تجربه کند.

به گفته وی، سوای از پیروزی یا شکست ترامپ در انتخابات آمریکا، سیاست خارجی در ایران به تجدیدنظر نیازی اساسی دارد.