۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱

آزادی از دیدگاه امام خمینی (ره)

آزادی یک مسئله‎ای نیست که تعریف داشته باشد. مردم عقیده‎اشان آزاد است. کسی الزامشان نمی‎کند که شما باید حتما این عقیده را داشته باشید. کسی الزام به شما نمی‎کند که باید این را انتخاب کنی. الزامتان نمی‎کند که در کجا مسکن داشته باشی، یا در آنجا چه شغلی را انتخاب کنی. آزادی یک چیز واضحی است.
کد خبر : ۶۵۸۹۶
به گزارش صراط به نقل از مهر، امام خمینی آزادی را در حدود قانون می‎داند و معتقد است: آزادی معنایش این نیست که بنشینید بر خلاف اسلام صحبت کنید، آزادی در حدود قانون است. دین کشور ما اسلام است، آزادی در حدود این است که به اسلام ضرر نخورد. قانون اساسی ما دین را اسلام می‎داند.

هر مکتبی دیگاه خودش را نسبت به آزادی دارد و آزادی لیبرالی با آزادی در اندیشه اسلامی تفاوت دارد. آزادی یک تعریف کلی دارد که همه اختلافها از همین کلیت آن به وجود آمده است. دیدگاه امام خمینی درباره آزادی در سهولت تبیین استراتژی نظام در خصوص آزادی، حقوق مردم و شیوه مردم سالارانه حکومت بسیار مؤثر است.

تعریف آزادی از نظر امام

امام خمینی(ره) درباره تعریف آزادی می‎گوید: آزادی یک مسئله‎ای نیست که تعریف داشته باشد. مردم عقیده‎اشان آزاد است. کسی الزامشان نمی‎کند که شما باید حتما این عقیده را داشته باشید. کسی الزام به شما نمی‎کند که باید این را انتخاب کنی. الزامتان نمی‎کند که در کجا مسکن داشته باشی، یا در آنجا چه شغلی را انتخاب کنی. آزادی یک چیز واضحی است.

آزادی در حدود قانون

ایشان آزادی را در حدود قانون می‎داند و معتقد است: آزادی معنایش این نیست که بنشینید بر خلاف اسلام صحبت کنید، آزادی در حدود قانون است. دین کشور ما اسلام است، آزادی در حدود این است که به اسلام ضرر نخورد. قانون اساسی ما دین را اسلام می‎داند.

فطری بودن آزادی

امام بر فطری بودن آزادی باوردارند و می‌گوید: یکی از بنیادهای اسلام، آزادی است. انسان واقعی ملت مسلمان، فطرتا یک انسان آزاد شده است. قرآن کریم آزادی و استقلال را توصیه کرده و ما همه تابع قرآن و موازین اسلام و قواعد اسلام هستیم. باید بدانید که با اسلام می‎توانید مستقل و آزاد باشید. قرآن شما را آزاد قرار داده و استقلال شما را بیمه کرده است.

آزادی موهبتی خدادادی

ایشان آزادی را موهبتی خدادادی برای بشر می‏‎داند و معتقد است: امروز خداوند بر ما منت گذاشت و آزادی را نصیب ما کرد همه آزادانه مسائل خود را طرح می‏کنیم و ما به این فضا احتیاج داریم. آزادی بزرگترین موهبت الهی است که الان ملت ما از آن برخوردار است. آزادانه شما اینجا آمده‏اید که قبلا نمی‎توانستید.

امام، آزادی را نعمت الهی می‏داند که نصیب ملت ایران شده و می‎گوید : اینهایی که می‎گویند چه شد، نه اینکه ندانند چه شد، می‎دانند که کاری شده است که دست ارباب‏ها را کوتاه کرده، می‎دانند معجزه‏ای در این خصوص شده، آزادی، بهترین نعمتی است که خدا برای شما قرار داده است. این آزادی الان برای ما یک نعمت است که باید قدرش را بدانیم و همه با هم حفظ کنیم. این نعمتی که خدا داده شکر کنیم.

چهارمین نشست از مجموعه نشست‎های اندیشه­ های راهبردی با موضوع "آزادی" امسال در محضر رهبر معظم انقلاب با حضور اندیشمندان برگزار می‎شود.