۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹

آمار مجهول زنان سرپرست خانوار

تعداد زنان سرپرست خانوار روز به روز در حال افزايش است و به گفته كارشناسان، افزايش آمار طلاق ممكن است اين آمار را با رشد عجيب و غريب روبه‌رو كند.
کد خبر : ۶۶۹۱۴

به گزارش صراط به نقل از تهران امروز، به گفته دكتر نظرنژاد، جامعه‌شناس «در طول 10 سال گذشته نرخ طلاق در كشور 134 درصد رشد داشته وطلاق در سال 88 به نسبت سال 78 بيشتر از دو‌برابر شده است كه با اين حساب سالانه 60 هزار زن در كشور بي سرپرست مي‌شوند كه در اين آمار، تعداد زنان ویژه، زنان فراری و زنان بلاتكليف مشخص نشده است »

گروه اجتماعي- محمد جواد رفيع پور: تعداد زنان سرپرست خانوار روز به روز در حال افزايش است و به گفته كارشناسان، افزايش آمار طلاق ممكن است اين آمار را با رشد عجيب و غريب روبه‌رو كند. نقص آماري در كشور ما از مهمترين معضلاتي است كه بر سر راه رسيدگي به مشكلات قرار دارد، اين موضوع در خصوص آخرين آمار از تعداد زنان سرپرست خانوار در كشورمان نيز صدق مي كند. بر اساس آمار سرشماري سال 85 تعداد زنان سرپرست خانوار و بي سرپرست يك ميليون و 641 هزار نفر بوده است اما هر روز که می‌گذرد بر تعداد وعده‌های مسئولان کشور برای بهتر کردن وضعیت آنها افزوده می‌شود ولی هنوز هم که هنوز است مسئولان نتوانسته اند آن‌طور كه بايد و شايد كاري براي اين زنان انجام دهند. اگر چه فاطمه بداغي ، معاون حقوقی رئیس جمهوری عقيده دارد كه «تعداد زنان سرپرست خانوار نبايد در جامعه افزايش پيدا كند.» اما ظاهرا آمار و ارقامي كه از ميزان طلاق ها در 10 سال گذشته منتشر شده توجهي به بايد و نبايدهاي مسئولان دولتي ندارند، به گونه اي كه به گفته دكتر نظرنژاد، جامعه شناس «در طول 10 سال گذشته نرخ طلاق در كشور 134 درصد رشد داشته وطلاق در سال 88 به نسبت سال 78 بيشتر از دو برابر شده است كه با اين حساب سالانه 60 هزار زن در كشور بي سرپرست مي شوند كه در اين آمار، تعداد زنان ویژه، زنان فراری و زنان بلاتكليف مشخص نشده است.»

اعتياد نيز يكي از مشكلاتي است كه خانواده هاي زيادي با آن دست به گريبانند. اين درحالي است كه تعداد زيادي از مردان سرپرست خانوار كه معتاد هستند در هيچ آماري محاسبه نشده اند تا بتوان با استناد به اين آمار تعداد زنان سرپرست خانوار مشخص و معلوم شود كه چه تعداد از خانواده ها علاوه بر حمايت مالي نياز به مشاوره براي حل مشكلات ناشي از اعتياد در خانواده دارند. بر اين اساس مي‌توان نتيجه گرفت كه تعداد زنان سرپرست خانوار در كشور بيش از 3 ميليون نفر است. حمايت از زنان سرپرست خانوار به عهده سازمان بهزيستي و كميته امداد امام‌خميني‌(ره) گذاشته شده ، اما تعداد زنان سرپرست خانواري كه حمايت‌هاي اين سازمان ها مشكلات آنها را رفع نمي كند يا هيچ كمكي از اين دو نهاد دريافت نمي كنند زياد است.

مشاغل نيمه تخصصي در انتظار زنان سرپرست خانوار

مهمترين مشكلاتي كه زنان سرپرست خانوار با آن دست به گريبانند مشكل اقتصادي است. بر اساس گزارش شوراي فرهنگي – اجتماعي زنان : «زنان سرپرست خانوار در كشورمان در معرض فشارهاي اقتصادي مربوط به تامين مسكن ، مايحتاج روزانه و نيازهاي فرزندان خود هستند و درآمد كم آنها موجب فقر نسبي زنان نسبت به مردان سرپرست خانوار شده است.» اما از آنجايي كه درصد بسياری از زنان سرپرست خانوار، در زندگي قبلي خود خانه‌دار بوده و هيچ‌گاه به دنبال معاش و پول در آوردن نبودند، با سرپرست شدن در بازار اقتصادی نمی‌توانند شغل مناسبی انتخاب کنند، بنابراين به دنبال مشاغل نيمه‌تخصصی و کم ارزش هستند و نسبت به مردان دستمزد کمتری دريافت می‌کنند، در نتيجه زندگی همراه با فقر دارند.