۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳

انتقاد ولایتی از معماری شمال تهران

در پاريس هر خيابان شناسنامه‌اي دارد به طور نمونه براي ساخت و ساز در يك خيابان بايد حتماً رويه و نماي ساختمان را مثل گذشته حفظ كنيم اما متاسفانه در شهرهاي ايران اين گونه نيست.
کد خبر : ۶۶۹۶۱
به گزارش صراط به نقل از خبرگزاري دانشجو، مشاور مقام معظم رهبري گفت: در تهران در حوزه‌هاي قديم شهر، هويت ايراني اسلامي رعايت شده است؛ اما هرچه از خيابان انقلاب بالاتر مي‌رويم اثري از معماري سنتي و اسلامي نمي‌بينيم.

علي‌اكبر ولايتي ظهر امروز در همايش جايگاه نمادهاي ديني در توسعه شهري در دانشگاه آزاد اسلامي مشهد با بيان اينكه هر كشور و منطقه جغرافيايي مانند انسان داراي هويت است، تصريح كرد: اگر چشم ما را ببندند و بر وسيله نقليه سوار كنند و در دهلي‌نو در هند پياده كنند باز هم مي‌توانيم تشخيص بدهيم كه در كجا هستيم به طور نمونه كاخ كرملين به عنوان فرهنگ روسيه محسوب مي شود.

وي معماري را نماد فرهنگ و سنت هر تمدن دانست و ادامه داد: معماري شكل تجميعي و تكامل يافته همه علوم و فنون يك كشور است.

مشاور مقام معظم رهبري بيان داشت: اوج معماري تمدن بزرگ اسلامي در قرن دهم و يازدهم بوده است در حالي كه علم رياضي در قرون سوم و چهارم در تمدن اسلامي حاكم شد و علوم تجربي نيز در قرن پنجم و ششم.

ولايتي در خصوص عظمت معماري اسلامي گفت: مسجد امام اصفهان كه تا همين دهه اخير بزرگترين گنبد جهان اسلام را داشت در زمين اصفهان با آب‌هاي زيرزميني فراوان ساخته شده است كه در عمق دو تا سه متري به آب مي‌رسد.

وي ادامه داد: كار بسيار عظيمي در جهت استحكام و مكانيك خاك و شكل‌دهي آن در پايه‌ها به كار رفته است كه اين گنبد با آن عظمت و مصالح سنگين سال‌ها پابرجا است.

ولايتي با اشاره به كاشي‌كاري گنبد مسجد شيخ لطف الله و پايداري رنگ زردش تصريح كرد: كاشي‌كارهاي امروز را تنها براي سي‌سال تضمين مي‌كنند كه ترك يا شكستگي در كاشي‌ها بوجود نيايد اما اين گنبد چهارصدسال است كه پابرجاست.

وي با بيان اينكه در شهرهاي ما براي ساخت و ساز، هيئت متخصص ايراني اسلامي وجود ندارد، گفت: به طور نمونه در تهران در حوزه‌هاي قديم شهر مثل مدرسه سپهسالار، بهارستان، مسجد جامع، ميدان ارگ و ميدان امام خميني هويت ايراني اسلامي رعايت شده است اما هرچه از خيابان انقلاب بالاتر مي‌رويم اثري از معماري سنتي و اسلامي نمي‌بينيم.

مشاور مقام معظم رهبري با مقايسه شهرهاي اروپايي خاطرنشان كرد: در پاريس هر خيابان شناسنامه‌اي دارد به طور نمونه براي ساخت و ساز در يك خيابان بايد حتماً رويه و نماي ساختمان را مثل گذشته حفظ كنيم اما متاسفانه در شهرهاي ايران اين گونه نيست.

ولايتي با بيان اينكه مجموعه شهرهاي كشورمان درهم ريخته و بدون انسجام است، تاكيد كرد: اگر به داد شهرهاي ايران نرسيم عصر ما، بي‌هويت‌ترين عصر در تاريخ معماري مي‌شود.

وي با بيان اينكه اسلام علاوه بر فرهنگ، تمدن هم دارد، تصريح كرد: ريشه‌هاي معماري و هنر اسلامي ما در ايران از ويژگي‌هاي ذاتي خود اسلام است و اين نشان مي‌دهد كه در اسلام علوم ديگر هم پذيرفته است.

مشاور مقام معظم رهبري ادامه داد: اين در حالي است كه در ساير اديان چنين چيزي وجود ندارد يعني هر چند فرهنگ بودايي و مسيحي وجود دارد اما تمدن بودايي و مسيحي در كار نيست.

ولايتي همين غنا را ريشه بيداري اسلامي دانست و گفت: جامعه اسلامي به خاطر غناي فرهنگي و تمدني جامعه‌اي پويا و فعال است.

نظرات بینندگان
ناصر -جهانی بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
نظر ایشان کاملا درست و به جاست.