۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲

4نکته اساسی درباره برنامه هسته‌ای

یک روزنامه آمریکایی به چهار حقیقت مهم درباره اهداف برنامه هسته ای ایران و از جمله فتوای رهبری ضد تسلیحات هسته‌ای اشاره کرده است که همواره سوء تعبیر شده و بهانه لفاظی‌های جنگ طلبانه غرب علیه ایران بوده‌اند.
کد خبر : ۶۷۱۷۷
به گزارش صراط به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس مانیتور" در گزارشی به افزایش نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته ای ایران و ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای پرداخته و ضمن اشاره به تعهد "آیت الله خامنه ای" رهبری ایران مبنی بر اینکه تهران به هر حمله ای در همان سطح پاسخ خواهد داد، به چهار نکته اساسی درباره برنامه هسته ای ایران پرداخته است که غرب و اسرائیل درک درستی از آنها نداشته و به همین دلیل ایران را تهدید به اقدام نظامی می کنند.

در ادامه این گزارش به این چهار موضوع اساسی پیرامون برنامه هسته ای ایران پرداخته شده است:

1- "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری ایران هیچ گاه اعلام نکرده است که اسرائیل باید از روی نقشه حذف شود؛

در این گزارش آمده است که یکی از توضیحاتی که اغلب درباره چرایی آغاز جنگ با ایران مطرح می شود، این ادعا است که احمدی نژاد خواستار محو اسرائیل از روی نقشه است و می خواهد از طریق تسلیحات هسته ای این هدف محقق شود؛ این در حالیست که استدلال برخی این است که اظهارات رئیس جمهوری ایران به اشتباه ترجمه شده اند.

محکومیت ادعایی اسرائیل از سوی احمدی نژاد در کنفرانس "جهان بدون صهیونیسم" تهران در اکتبر سال 2005 میلادی اعلام شد؛ کنفرانسی که در آن یک سایت خبری ایرانی انگلیسی زبان به نقل از احمدی نژاد نوشت که "اسرائیل باید از روی نقشه محو شود"؛‌ اما همانطور که چندین تحلیل صورت گرفته از اظهارات اصلی احمدی نژاد به زبان فارسی نشان می دهد به نظر می رسد که ترجمه اشتباهی صورت گرفته است.

"آرش نوروزی" از سایتی به نام مصدق در سال 2007 میلادی اینطور خاطرنشان کرده است که احمدی نژاد هیچ گاه الفاظ "نقشه"، "محو کردن" و حتی "اسرائیل" را به زبان نیاورده است و اظهارات احمدی نژاد باید اینطور ترجمه می شده است که "این رژیم اشغالگر اورشلیم باید از صفحه زمان ناپدید شود".

نوروزی در ادامه استدلال خود آورده است که در این بین تفاوت وجود دارد؛ نوروزی گفته است: زیرا احمدی نژاد از اصطلاح "محو از صفحه زمان" در بخش دیگری از سخنرانی خود و در توصیف دولت شاه ایران، اتحاد جماهیر شوروی و صدام حسین استفاده کرده است.

نوروزی می‌افزاید است: درحالیکه جنگ و انقلاب در فروپاشی هر کدام از این رژیم ها دخیل بوده است اما هیچ یک از آنها از روی نقشه حذف نشدند و صرفا تغییر نظام در آنها اجرایی شد؛ این امر به نوبه خود نشان می دهد که احمدی نژاد خواستار تغییر رژیم اسرائیل و نه نسل کشی هسته ای بوده است.

2- صدور فتوای آیت الله خامنه ای علیه تسلیحات هسته ای؛

این روزنامه آمریکایی می نویسد: این امر غیر قابل انکار است که احمدی نژاد هر واژه ای را هم که برای توصیف نگرش خود در قبال اسرائیل استفاده کرده است، اما او رهبر حقیقی ایران نیست؛ این نقش توسط رهبر عالی کشور و مهمترین چهره مذهبی یعنی آیت الله خامنه ای پر شده است؛ سخنان آیت الله خامنه ای فوق العاده میان شیعه های مذهبی بانفوذ است و بنابراین فتوای رهبری ایران در سال 2005 میلادی علیه تسلیحات هسته ای، فاکتوری مهم در بحث درباره برنامه هسته ای ایران است.

در ادامه این گزارش آمده است: فتوا یک حکم در قانون اسلامی است که از سوی چهره شناخته شده مذهبی صادر می شود؛ این فتوا در حالیکه الزام آور نیست اما در میان مومنان نفوذ دارد و آن دسته از فتواهایی که از سوی رهبری ایران صادر می شوند نیز تاثیر بیشتری از لحاظ سیاسی و مذهبی در ایران دارند؛‌ بنابراین زمانی که آیت الله خامنه ای در تاریخ 9 آگوست سال 2005 میلادی فتوایی را علیه تولید و استفاده از تسلیحات هسته ای صادر می کند، این فتوا صرفا یک موعظه نیست بلکه بار سیاسی دارد.

3- نیاز ایران برای دسترسی به انرژی بیشتر که تلاش های هسته ای این کشور را به حرکت در آورد، مشروع و قانونی است؛

ایران همواره تاکید دارد که تحقیقات هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد و برای تامین انرژی بیشتر جهت ایرانی رو به رشد است؛ در میان تمام بحث هایی که درباره احتمال تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای ایران وجود دارد، اغماض این حقیقت که ایران حقیقتا به انرژی بیشتر برای تامین تاسیسات هسته ای خود نیاز دارد،‌ آسان است.

در این گزارش آمده است که برغم اینکه ایران تولیدات عظیم نفتی دارد، اما فاقد تجهیزات لازم برای پالایش بنزین است و مجبور است یک بشکه نفت را در ازای صادرات هشت بشکه آن وارد کند.

4- آمریکا و اسرائیل می دانند که برنامه هسته ای ایران بعد تسلیحاتی ندارد؛

این روزنامه آمریکایی در ادامه اشاره به چهار موضوع مهم و سوء تعبیر شده از سوی غرب درباره برنامه هسته ای ایران می نویسد: شاید مهم ترین حقیقتی که اغلب در بحث جنگ با ایران نادیده گرفته می شود این باشد که هم سازمان های اطلاعاتی آمریکا و هم اسرائیل با یکدیگر توافق دارند که ایران درصدد پیگیری برنامه هسته ای تسلیحاتی نیست.

در این گزارش نوشته شده است: همین ماه گذشته "جیمز کلاپر" مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی به کمیته نیروهای مسلح سنای کنگره این کشور نوشت که "ایران دست خود را در استفاده از گزینه تولید تسلیحات هسته ای باز می گذارد و باید دید آن را انتخاب می کند یا خیر؛ با این وجود ما نمی دانیم که آیا ایران نهایتا تصمیم به ساخت تسلیحات هسته ای می گیرد یا خیر.

سناتور "کارل لوین" از ایالت "میشیگان" نیز در جلسه استماع کنگره آمریکا تائید کرده است که ایران هنوز تصمیمی برای ساخت تسلیحات هسته ای نگرفته است؛ کلاپر نیز با تائید این جمله گفته است: این ارزیابی جامعه اطلاعاتی است.

"لئون پانتا" وزیر دفاع آمریکا نیز در اظهاراتی مشابه به سخنان کلاپر اشاره کرده و در مصاحبه 8 ژانویه سال جاری خود با شبکه خبری "سی بی اس" اعلام کرده است: "آیا ایرانی ها در صدد تلاش برای توسعه تسلیحات هسته ای هستند؟ خیر".

در پایان این گزارش آمده است که حتی سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز باور دارند که ایران در حال حاضر درصدد پیگیری دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست؛ روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" در ژانویه سال جاری گزارش داد که اسرائیل بر این باور است که ایران هنوز تصمیمی برای تبدیل تلاش ها و قابلیت های هسته ای خود به تسلیحات هسته ای و یا به طور خاص تولید کلاهک هسته ای نصب شده در نوک موشک نگرفته است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که "آویو کوچاوی" رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل نیز در همین ماه ژانویه سال جاری به کنست اعلام کرده است که ایران روی ساخت بمب هسته ای کار نمی کند.