۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۰۱:۱۰
روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال:

حسين موسويان پنجره اي از اطلاعات را به سوي آمريكايي ها گشوده است

موسويان ضمناً نقشي كليدي در تيم مذاكره كننده درباره برنامه هسته اي ايران در سال 2003 ميلادي داشت كه توافق كرده بود تهران غني سازي اورانيوم را در تأسيسات هسته اي اش به حال تعليق درآورد.
کد خبر : ۶۷۲۲
به گزارش صراط به نقل از کیهان روزنامه وال استريت ژورنال نوشت: حسين موسويان كه ظاهراً در دانشگاه پرينستون مشغول به تدريس است، پنجره اي از اطلاعات را به سوي آمريكايي ها گشوده است.
اين روزنامه آمريكايي روز گذشته طي گزارشي مفصل به فعاليت هاي موسويان در آمريكا پرداخت و او را پنجره اي باز به سوي اطلاعات درباره ايران توصيف كرد.
جي سولومان در اين باره مي نويسد؛ «حسين موسويان ديپلمات اسبق و مذاكره كننده هسته اي ايراني كه به آمريكا رفته كمتر از يكسال است كه در دانشگاه پرينستون مشغول به كار و همچنين نوشتن مقالات سياسي اجتماعي در رابطه با ايران شده است. ديپلمات ايراني در آمريكا پنجره اي از اطلاعات درباره تهران گشوده است.»
نويسنده وال استريت ژورنال كه براي تهيه گزارش خود به محل زندگي موسويان رفته در تشريح اين پنجره باز مي افزايد؛ «مقامات آمريكايي و اروپايي موسويان را به طرزي ويژه با اهميت تلقي مي كنند زيرا وي بيش از دو دهه روي موضوعات مرتبط با سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران كار كرده است، اين موضوعات شامل مسائلي از قبيل كمك موسويان به آزادي گروگان هايي كه گروه شبه نظامي حزب الله در اسارت داشت و همچنين همكاري با غرب براي استقرار دولتي جديد در افغانستان در پي سرنگوني گروه طالبان بوده است.
موسويان ضمناً نقشي كليدي در تيم مذاكره كننده درباره برنامه هسته اي ايران در سال 2003 ميلادي داشت كه توافق كرده بود تهران غني سازي اورانيوم را در تأسيسات هسته اي اش به حال تعليق درآورد.وي در سال 2007 ميلادي به مدتي كوتاه در ايران به دليل اتهامات جاسوسي زنداني شد، تهران همچنين موسويان را از تصدي هرگونه مقام ديپلماتيك منع كرده است در ماه سپتامبر سال گذشته ميلادي موسويان پنجاه و سه ساله تحت عنوان هيئت علمي مدعو پا به دانشكده امور عمومي و بين الملل وودرو ويلسون در دانشگاه پرينستون گذارد از آن زمان تاكنون وي مقالاتي در رابطه با سياست هسته اي تهران و همچنين مناسبات ميان آمريكا و ايران نوشته است اين در حالي است كه نه دانشگاه پرينستون و نه دولت اوباما تا اين لحظه هيچ اظهارنظري در رابطه با اقامت اين ديپلمات سابق ايراني در آمريكا نكرده اند.»
نويسنده اين مقاله اضافه مي كند، يكي از مقامات اروپايي كه با موسويان در تهران ديدار و گفتگو كرده بود گفت موسويان يكي از به مراتب بهترين ديپلمات هاي ايراني بوده كه به دنبال سوق دادن كشورش به سوي جهتي صحيح بوده است! البته چند خط بعد كاملاً منظور وي از «بهترين ديپلمات» و «جهت صحيح» مشخص مي شود؛ «همين مقام اروپايي درباره موسويان افزود وي به بخشي از رژيم تعلق داشت كه خواهان باز شدن سياسي ايران بود تصميم تهران در سال 2003 ميلادي مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم توسط اين كشور به عنوان يكي از پيشرفت هايي تلقي مي شد كه اين پتانسيل را داشت كه منتهي به عادي سازي مناسبات ميان ايران و غرب شود اين در حالي است كه آقاي خامنه اي رهبر معظم ايران در سال 2005 ميلادي دستور داد تا اين توقف غني سازي خاتمه يابد و در پي آن تيم مذاكره كننده هسته اي آقاي موسويان بركنار و گروه ديگري از مذاكره كنندگان جايگزين تيم موسويان شد.»
نكته جالب تر رهنمودهاي آقاي ديپلمات به يانكي هاست. اين روزنامه آمريكايي در اين باره مي نويسد؛ «موسويان به رغم ارتباط نزديكش با آقاي رفسنجاني احتمال هرگونه تغيير سريع در رهبريت ايران را ضعيف دانسته و گفته است حركت به سوي دموكراسي فقط از درون ايران قابل تحريك و تشويق است، موسويان به واشنگتن توصيه كرد سياست خارجي صبورانه اي را در قبال ايران در پيش گيرد با اين درك كه زمان لازم براي پيشرفت در بهبود مناسبات ميان آمريكا و ايران سال ها و نه ماه ها خواهد بود. موسويان در خاتمه افزود تغيير رژيم بخشي از چشم انداز مربوط به ايران در آينده نزديك نيست و ايران كشوري نيست كه در آستانه انقلاب باشد آنچه در خيابان هاي ايران در حال وقوع است چالشي دروني است كه نتيجه نهايي آن بر سياست هاي داخلي و خارجي ايران تأثيري بزرگ و شگرف خواهد گذارد.»
نظرات بینندگان
هدایت اشتری لرکی
|
FRANCE
|
۰۵:۱۴ - ۰۹ تير ۱۳۸۹
۰
۰
آقای حسین موسویان تحت حمایت چه کسی بود و هست. آیا حامی داخلی ایشان دلایل خودش را منطبق با منافع نظام تنظیم کرده یا در سرخود شیدای چیز دیگری است. موسویان و اکبر گنجی و محسن کدیور مصادیق و میوه مرکب مربیان خود هستند. خدایا نظام اسلامی مارا حفظ فرما
مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۲ - ۰۹ تير ۱۳۸۹
۰
۰
مرگ بر خيانتكار وطن فروش . مرگ بر تمام منافقيني كه در داخل در لباس ايراني اما سر در آغوش امريكا واسرائيل دارند .
ادبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۴ - ۱۱ تير ۱۳۸۹
۰
۰
واقعا چرا حاکمیت سیاسی و ملی ما بعضا اشتباهات فاحشی را در بکارگیری عوامل اجرائی خود دچار می شود چرا مسئولین امر در ارائه مشاورات سیاسی و نصب عوامل اجرائی در پستهای حساس حساسیت لازم سیاسی را ندارند بهتر نیست که تعریف شده و حساب شده عمل نمایندو دقیقا عوامل فیلتر شوند
ادبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۴ - ۱۳ تير ۱۳۸۹
۰
۰
در هیچ نظام سیاسی اینطور سهل انگاری نمی کنند ولی متاسفانه در نظام سیاسی ما این اتفاقات با حاکمیت هریک از جناحها و جریانات سیاسی اتفاق می افتد و اصل حفظ منافع ملی به حاشیه می رود و حفظ منافع حزبی و گروهی اصل واقع می شود به نظر می رسد تعلل و سهل انگاری های زیادی در آن سالها (سازندگی و اصلاحات )به وقوع پیوسته و انشاءاله در حال حاضر چنین نقایصی در سیستم سیاسی ما مرتفع شده باشدتا انشاءاله دیگر بیش از این شاهد به تاراج رفتن حیثیت ملی و میهنی خود نباشیم .در غیر اینصورت خط خیانت ادامه پیدا کرده است .
در پرونده این کشور روشنفکران غرب زده خائن زیاد بوده اند و عهد نامه هاو قرار دادهای خائنانه زیادی را امضاء کرده اند ولی تابحال هیچ روحانی نبوده که پای خیانتنامه ای را امضاء کرده باشند.
غلامحسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۳ - ۳۱ مرداد ۱۳۸۹
۰
۱
چشم اقای رفسنجانی روشن که تمام نزدیکان وبستگانش یا جاسوس از اب درامدندیاسرسپرده غرب وامریکا تاکی نوبت خودش برسد.