۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۴

میشل سلیمان: خدا به همه رحم كند

'میشل سلیمان' رییس جمهوری لبنان با تاكید بر اینكه 'شاهد دخالت های آشكار بیگانگان در امور داخلی سوریه هستیم و من مخالف این دخالت ها هستم'، گفت: آتش در نزدیكی خانه ما قرار دارد؛ سوریه در موضعی سخت قرار گرفته است و خدا به همه ما رحم كند.
کد خبر : ۶۷۷۸۹

به گزارش صراط به نقل از ایرنا، سلیمان روز چهارشنبه در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: امیدوارم سوری ها هر چه زودتر، عزم خود را جزم كرده و نسبت به حل مشكلات داخلی طبق خواست خود، اقدام كنند.

وی گفت: البته این كار آسانی نیست و اجرا كردن آن نیز سخت است، ولی ما تجربه مشابه سوریه داشته ایم.

رییس جمهوری لبنان با اشاره به اینكه نتایج جلسات اخیر میز گفت و گوهای ملی و دور نگه داشتن لبنان از پیامدهای اوضاع سوریه با هدف جلوگیری از ایجاد فتنه در لبنان است، گفت: صدور بیانیه پایانی این جلسات با تأكید بر این مسایل به تصویب رسیده و ما با توجه به فضای حاكم بر جلسات، انتظار چنین نتایجی را داشتیم.

وی افزود: لبنان خود را از تمام پیامدها و ناآرامی های حوادث منطقه ای جدا كرده و در تأكید این امر نیز در كنفرانس اخیر دوستان سوریه در تركیه و حتی كنفرانس اخیر در حمایت از سوریه شركت نكرده است.

رییس جمهوری لبنان تأكید كرد: عقیده داریم، لبنان دوست همه گروه های سوری است و در كنار گروهی علیه گروه دیگر قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به توافق كلیه سران گروه های لبنانی نسبت به اجرای سیاست دور نگه داشتن لبنان از پیامدهای اوضاع جاری منطقه و سوریه تصریح كرد: در ابتدای امر ما نسبت به اتخاذ موضع در این زمینه شك و تردید داشتیم، ولی اكنون با توافق نظر حاصل شده در جلسات گفت وگوهای ملی در مورد اعلام بی طرفی لبنان نسبت به صحنه تحولات جاری منطقه و سوریه، موضع ما روشن شده است.

سلیمان با اشاره به دعوت 'سید حسن نصرالله' دبیر كل حزب الله لبنان نسبت به تشكیل اجلاس مؤسسان ملی گفت: دعوت های مشابهی نیز از سوی برخی گروه های لبنانی مانند حزب مسیحی 'كتائب' و'مار بشاره الراعی' رهبر مسیحیان مارونی با هدف بازبینی در تشكیل ساختار دولت و تلاش در ایجاد دولتی قوی با تأكید بر تقویت اصل قانونمداری، انجام شده است.

رییس جمهوری لبنان افزود: حزب الله خواهان بازگشت مجدد همه گروه ها به سوی نگاه تشكیل دولت قوی و فراگیر است ولی برخی گروه ها، این دعوت را به نوعی دیگری تفسیر كرده اند.

سلیمان با اشاره به رضایت حزب الله از دعوت به گفت وگوهای ملی و بحث در موضوع استراتژی دفاعی لبنان تصریح كرد: حزب الله نسبت به این دعوت واكنشی از خود نشان نداده و این امر نشان می دهد كه حزب الله نیز خواهان گفت وگو درباره نحوه دفاع از لبنان است.

وی ادامه داد: هنگامی كه همه جناح ها را به جلسات گفت وگوهای ملی دعوت كردم، طبق جدول دستور كار آن، بحث درباره موضوع استراتژی دفاعی لبنان را در صدر مسایل قرار دادم.

سلیمان افزود: ما در این جلسات به موضوع سلاح از سه زوایه سلاح مقاومت، سلاح فلسطینی و سلاح پراكنده در شهرها خواهیم پرداخت و درباره نحوه استفاده درست از سلاح مقاومت در دفاع از لبنان و این مسئله كه كی، چگونه و كجا از سلاح مقاومت استفاده شود، بحث خواهیم كرد.

رییس جمهوری لبنان در مورد كنترل سلاح های پراكنده در دست مردم و شهرهای لبنان و سیر عملیات قاچاق اسلحه اظهار كرد: حل این مشكلات آسان نیست و برای حل آنها باید میان گروه های سیاسی توافق نظر به وجود آید و ارتش لبنان آماده اجرای دستورات و قوانین مربوط به این مسایل است.

سلیمان تأكید كرد: من امیدوارم 'بهار عربی' منطقه به شكوفایی برسد ولی در حقیقت ما تاكنون اثری از وجود بهار و آزادی در كشورهای عربی منطقه ندیدیم.

وی ادامه داد: تمامی كشورهای عربی منطقه كه شاهد بهار عربی هستند، دچار بی ثباتی و ناآرامی شده اند.

خبر فوری

سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید