۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷

درگيري هاي تازه در کانادا

معترضان كه لباس قرمز و سياه بر تن داشتند، نه تنها عليه برگزاري اين مسابقات اعتراض داشتند بلكه به قانون جديد دولت كبك كه حق تظاهرات را محدود مي‌كنند، اعتراض كردند.
کد خبر : ۶۸۲۰۲
به گزارش صراط به نقل از رسالت، درگيري هاي پليس و دانشجويان در کانادا همچنان ادامه دارد .پليس مونترال با پشتيباني نيروهاي ضد شورش خود گروه‌هاي معترض را پراكنده كرد و به سوي معترضان اسپري فلفل پاشيد. صفوف پليس تمامي مسيرهاي منتهي به محل برگزاري مسابقات گراند گريس را مسدود كرده بودند.

معترضان كه لباس قرمز و سياه بر تن داشتند، نه تنها عليه برگزاري اين مسابقات اعتراض داشتند بلكه به قانون جديد دولت كبك كه حق تظاهرات را محدود مي‌كنند، اعتراض كردند.
براساس اين قانون، سازمان‌دهندگان تظاهرات بايد حداقل هشت ساعت قبل از برگزاري تظاهرات پليس را در جريان زمان و مكان تظاهرات قرار دهند درغير اين صورت جريمه‌هاي سنگين عليه سازمان دهندگان اعمال خواهد شد.دانشجويان ايالت كبك از ماه فوريه در اعتراض به افزايش شهريه دانشگاه‌ها تظاهرات و اعتراضات خود را آغاز كرده‌اند. شب گذشته پليس 12 معترض را بازداشت كرد.

از ماه فوريه تا به حال صدها معترض دستگير شده‌اند و بيش از 165 هزار دانشجو از حضور در كلاس‌هاي درس امتناع ورزيده و ده‌ها هزار تن در تظاهرات شبانه شركت كرده‌اند. در حالي اعتراضات دانشجويي به افزايش هزينه هاي تحصيل و لايحه 78 دولتي در کانادا ادامه دارد که پليس سعي مي‌کند با دستگيري معترضان، اين اعتراضات را فرونشاند. پليس کانادا در جريان اعتراضات گسترده‌اي که عصر شنبه در مونترال برگزار شد بيش از 20 معترض به برنامه افزايش شهريه دانشگاه‌ها را در مونترال بازداشت کرده است.

500‌نفر با آمدن به خيابان‌هاي مونترال، برنامه‌هاي دولت براي افزايش شهريه دانشگاه‌ها را به چالش کشيدند.

اين درحالي بود که بلافاصله پس از برگزاري اين تظاهرات پليس براي متفرق کردن معترضان به شليک گاز اشک آور متوسل شد.دانشجويان کانادايي از فوريه تاکنون تقريبا هر روز در تلاش براي ابراز خشم خود به برنامه افزايش شهريه دانشگاه‌ها تظاهرات کرده‌اند.

اتحاديه‌هاي دانشجويي همچنين از دولت خواسته‌اند تا برنامه افزايش شهريه را متوقف کند. اين در حالي است که دولت نه تنها اين برنامه را متوقف نکرده، بلکه قانون جديدي را با هدف محدود کردن اعتراضات تصويب کرده است.لايحه اضطراري 78 که ماه گذشته با هدف محدود کردن اعتراضات دانشجويي تصويب شد، بيش از پيش به اعتراضات دامن زده است.بر اساس لايحه بحث‌برانگيز، براي برگزاري تظاهرات با حضور 50 نفر يا بيشتر، پليس بايد از 8 ساعت پيش در جريان قرار گيرد و مسير چنين راهپيمايي‌هايي نيز بايد به اطلاع پليس رسانده شود.

پايگاه خبري سوسياليست پراجكت نوشته است: "تلاش‌هاي تبليغاتي دولت كبك و رسانه‌هاي اين ايالت براي بدنام‌سازي دانشجويان شكست خورده است. دانشجويان كبكي از ماه فوريه در اعتراض به طرح افزايش شهريه دانشگاه‌ها، سر كلاس‌هاي درس نمي‌روند و تظاهرات خياباني راه مي‌اندازند. صدها هزار دانشجو با استفاده از نظام اطلاعاتي سازماندهي شده خود از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و تلفن‌هاي همراه با يكديگر بسيج شده‌اند. افرادي كه از طريق شبكه‌هاي اجتماعي رويدادهاي كبك را دنبال مي‌كنند بهتر در جريان امور قرار مي‌گيرند تا اينكه از طريق شبكه‌هاي تلويزيوني به دنبال اخبار باشند.

كمپين بدنام‌سازي دانشجويان نيز كه با هدف قرار دادن جامعه كبك در مقابل دانشجويان به راه افتاد با شكست مواجه شده است و از طرف ديگر تعداد همدردان دانشجويان در ميان مردم افزايش يافته و افراد بيشتري در خيابان‌ها به تظاهرات آنها مي‌پيوندند.هم‌اكنون پليس كبك اعلام كرده هرگونه تجمع بيش از 50 نفر بايد پيش از برگزاري به اطلاع پليس برسد و پليس بايد در جريان جزئيات برنامه اين تجمعات، زمان و مكان‌ آنها قرار گيرد. پليس حق دارد كه به اين تجمعات مجوز ندهد و يا تغييراتي در برنامه اين تجمعات ايجاد كند.