۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶

بحث بر سر پذیرش غنی‌سازی در مسکو

منابع دیپلماتیک نزدیک به گروه 1+5 اذعان کرده است که 1+5 در مسکو درباره پذیرش غنی سازی ایران بحث می‌کند.
کد خبر : ۶۸۲۷۹

به گزارش صراط به نقل از سایت ایران هسته‌ای، منابع دیپلماتیک نزدیک به گروه 1+5 اذعان کردند "کاترین اشتون" در گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه شب (22 خرداد 1391/11 ژوئن 2012) با ایران پذیرفته است که در مسکو علاوه بر دستور کار مدنظر خود، درباره دستور کار مورد نظر طرف ایرانی نیز مذاکره کند.

این در حالی است که تا پیش از این، این گروه اصرار داشت که با عدم برگزاری مذاکرات کارشناسی و توافق روی دستور کار، همان دستور کار مدنظر خود در بغداد یعنی بحث درباره غنی سازی 20 درصد در ایران را بدون لحاظ دستور کار مورد نظر ایران، در مسکو به بحث بگذارد.

اکنون دیپلمات‌های اروپایی اذعان می‌کنند که ایران توانسته قبل از مسکو توازنی درباره دستور کار این مذاکرات میان نظر خود و نظر گروه 1+5 ایجاد کرده و در واقع آنها را وادار کند که محورهای مدنظر ایران را به عنوان دستور کار رسمی مذاکرات بپذیرند.

یکی از بهترین شواهد در اینباره مقاله‌ای است که "جف دایر" از واشنگتن و "جیمز بلیتز" از لندن، در تاریخ 24 خرداد 1391 در روزنامه فایننشال تایمز نوشتند.

در این مقاله آمده است: "دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند، درپی مذاکره تلفنیِ یک ساعته میان کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در دوشنبه شب، فضایی مثبت‌تر برای گفت وگوها ایجاد شد".

فایننشال تایمز ادامه می‌دهد: "یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا در رابطه با مذاکره تلفنی یاد شده گفت، ایران از درخواست خود برای برگزاری نشست کارشناسان، پیش از آغاز گفت وگوهای مسکو را کنار گذاشته و این کشور همچنین تلاش فراوان برای ایجاد جوی مساعدتر مبذول داشته است. وی افزود، به نظر می‌آید که ایرانیان پس از این که هفته ها از تپه (تنش ها) بالا می‌رفتند، اکنون در حال پایین آمدن از آن هستند و لذا مذاکرات مسکو نیز برقرار خواهد بود".

بنابراین گزارش، این مقام اروپایی افزود که جلیلی در مذاکره تلفنیِ خود با اشتون خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است، من جزییات پیشنهادات اعتمادسازی را که در نشست بغداد از سوی 6 کشور به ایران داده شده بود، بررسی خواهم کرد.

این منبع افزود: "به طور همزمان خانم اشتون نیز گفت، اتحادیه اروپا و 6 کشور جهان همچنین پیشنهاداتی را که آقای جلیلی به آنان در بغداد داده مورد بررسی قرار خواهند داد. پیشنهاداتِ یاد شده ایران، شامل کاهش احتمالی تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران و همچنین به رسمیت شناختن حق ایران برای ادامه غنی سازی تا سطحی محدود از خلوص اورانیوم، بوده است".