۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰

مسئولان معیشت مردم را رها کرده‌اند

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای به سه وزیر اقتصادی کابینه دهم، نوشت که مدتی است، وضعیت معیشت مردم در تنگنا افتاده که بسیاری از مردم با سیلی صورت خود سرخ نگه می‌دارند و گویی مسئولین امور معیشتی مردم را رها کرده‌اند.
کد خبر : ۶۹۰۱۲

به گزارش صراط به نقل از آنا، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با انتشار نامه‌ای از وضعیت گرانی‌های کشور انتقاد کرد؛ متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
 
بسمه تعالی
 
جناب آقایان
 
مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت
 
سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی
 
صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی
 
با سلام
 
بی مقدمه عرض می کنیم؛ حتما مستحضرید که مدتی است وضعیت معیشت مردم در تنگنا افتاده که بسیاری از مردم با سیلی صورت خود سرخ نگه می دارند و شما از آن جهت مخاطب این نامه هستید که هم در پیشگاه خدا و هم در پیشگاه ملت ایران وظیفه دارید.
 
قصد ما نه مطول کردن این وجیزه است و نه نیش و کنایه های بی مورد که مورد سوءاستفاده دیگران و بدخواهان قرار گیرد اما آیا به یاد دارید که رهبر انقلاب فرمودند: «كدام نقض كرامت انسانى بالاتر از اين كه انسانى، رئيس عائله‌اى، پدر خانواده‌اى، در جامعه‌اى كه در آن همه‌چيز هم هست، نتواند اوّليات زندگى فرزندان خودش را تأمين كند؟! كدام تحقير از اين بالاتر است؟! كدام نقض شخصيّت و شرف و كرامت انسانى از اين بالاتر است؟! صبح تا شب كار كند، آخرش به من يا به شما يا به آن مسؤول ديگر نامه بنويسد كه من دو ماه است به خانه‌ام گوشت نبرده‌ام!»
 
بله يك وقت در جامعه گوشت و ميوه نيست، يك وقت در جامعه امكانات رفاهى نيست، یک وقت شرایط اضطراری مثل جنگ است، آن وقت همه مردم همانطور که رهبری عزیز نیز فرمودند «همه در کنار هم ایستادگی می کنند؛ در اين حالت كسى احساس سرشكستگى نمى‌كند اما وقتى همه چيز هست، وقتى كسانى در جامعه با استفاده از فرصت‌هاى نامشروع توانسته‌اند براى خودشان آلاف و الوف و زندگي‌هاى تجمّلى فراهم كنند، وقتى طبقاتى در جامعه هستند كه براي‌شان پول خرج كردن هيچ اهميتى ندارد، ولی عده ای نتوانند نان و پنير بچه‌هاي‌شان را فراهم كنند، كدام شكستن شخصيّت و شرف انسانى از اين بالاتر است؟! شما مى‌خواهيد جواب چه كسى را بدهيد؟ شما مى‌خواهيد دل چه كسى را خوش كنيد؟ شما مى‌خواهيد چه كسى از شما راضى باشد؟»
 
واضح و مبرهن است آنچه امروز مردم را در تنگنا قرار داده است نه این تحریم های به اصطلاح کمرشکن است و نه تا اندازه ای طرح تحول اقتصادی و به طور مشخص هدفمندی یارانه ها! البته ما دانشجویان منکر برخی تاثیرات تحریم های اقتصادی خصمانه علیه ملت ایران نیستیم اما آنچه این روزها وضعیت مردم را سخت کرده است عدم نظارت و رسیدگی به امور اقتصادی است که گویی مسئولین امور را رها کرده اند.
 
وزرای محترم
 
ملت ایران شرایط سخت تری را هم پشت سرگذاشته است اما مگر نه اینکه در همین ابتدای طرح هدفمندی یارانه ها نظارت و رسیدگی شبانه روزی مسئولین بر امور اقتصادی شرایط را سهل و آسان کرد اما اکنون به نظر می رسد که چنین چیزی دغدغه مسئولان نباشد.
 
دولت در ماه‌های ابتدایی طرح تحول اقتصادی تمام آثار و انتظارات منفی ناشی از جراحی بزرگ اقتصادی را به حداقل رسانده بود اما پس از گذشت چند ماه و به وجود آمدن بحران‌های ارز و سکه به یک باره امور را رها کرده است.
 
در ماه‌های ابتدایی اجرای قانون، رصدهای لحظه‌ای برای کنترل قیمت‌ها انجام می شد که متأسفانه اکنون رصدها و کنترل لحظه‌ای تعطیل شده است! و از نظر ما دانشجویان از پرکاری و خستگی ناپذیری دولت احمدی نژاد فقط اسمش مانده است.
 
برادران عزیز
 
یکی دیگر از عواملی که بر گرانی‌های اخیر تاثیر داشته است نقش گسترده‌ی تولیدکنندگان در بازار است؛ برخی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی فرصت را مناسب دیدند که قیمت محصولات خود را یا افزایش دهد و یا کم‌فروشی کند. کافی است سری به مغازه های فروش مایحتاج مردم بزنید تا اوضاع را از نزدیک درک کنید که اکنون سه مسئله احتکار، کم فروشی و افزایش بی جهت قیمت ها به وفور مشاهده و این اوضاع آنجایی بغرنج می گردد که شایعه پراکنان علت های دیگر را سبب گرانی ها می دانند.
 
عامل دیگر گرانی، نوسانات ارز بود. متأسفانه برخی تولیدکنندگان خود را در موقعیتی دید که می‌تواند قیمت محصولات خود را به این بهانه افزایش دهد چراکه برخی از تولیدکنندگان وقتی دیدند که نرخ ارز با افزایش چشم‌گیر مواجه شد فرصت را مغتنم شمردند و قیمت کالاهای خود را به بهانه‌ی اینکه ارز دولتی به آن‌ها نمی‌رسد، افزایش دادند. در حالی که نرخ دلار دولتی ربطی به برخی تولیدات ندارد.
 
آقایان وزیر
 
اکنون بر شماست که اولا شفاف و روشن پاسخ گوی عملکردتان باشید و ما دانشجویان آمادگی داریم تا زمینه را برای توضیحات شما فراهم کنیم تا اگر توضیحی دارید مردم را آگاه سازید و اگر از عهده سامان دادن این اوضاع خارج هستید لااقل استعفا دهید.

نظرات بینندگان
sea
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۱
۲
۰
واقعا همینطوره برادراکسی به فکر ما کارگرا نیست