۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹
پس از شکست طرح عنان در سوریه

ایران باید بخشی از راه حل بحران سوریه باشد

من مطمئن نیستم که روسیه به تنهایی بتواند مسیر حوادث را مشخص می‌کند. ایران نیز یک بازیگر مهم است و باید بخشی از راه حل باشد.
کد خبر : ۷۰۳۴۶

"صراط" - کوفی عنان خواهان حضور ایران در جلساتی شد که برای حل بحران درونی سوریه تشکیل می شود.

به گزارش سرویس سیاسی صراط فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه به شکست طرح خود در این کشور اشاره کرد و خواستار دعوت ایران برای شرکت در نشست‌هایی شد که به منظور حل و فصل بحران سوریه برگزار می‌شود.


کوفی عنان در مصاحبه ای که با روزنامه لوموند فرانسه داشت گفت: تلاش‌های بسیاری برای یافتن راه حلی سیاسی و مسالمت آمیز برای حل بحران داخلی در این کشور صورت گرفت اما مشخص است که هیچ کدام از طرح های ما موفق نشد و شاید هیچ ضمانتی هم برای موفقیت ما وجود نداشته باشد.

وی در ادامه با انتقاد از سیاست های سازمان ملل و اتحادیه ی عرب از نداشتن راه حلی برای جایگزینی راه حل های شکست خورده ابراز تاسف کرد.

کوفی عنان در ادامه ی مصاحبه ی خود به نقش روسیه به عنوان یکی از همپیمانان بشار اسد در سوریه اشاره کرد و افزود: روسیه صاحب نفوذ بسیار بزرگی است اما من مطمئن نیستم که روسیه به تنهایی بتواند مسیر حوادث را مشخص می‌کند. ایران نیز یک بازیگر مهم است و باید بخشی از راه حل باشد. نباید میزان تاثیر پذیری سوریه از ایران را نادیده بگیریم.

عنان همچنین از کشورهایی که به طور مداوم به روسیه به خاطر مواضعش در تلاش برای حل بحران سوریه حمله می‌کنند انتقاد کرد و گفت: چرا از کشورهایی که اسلحه و پول به سوریه می‌فرستند و دارای تاثیر در این کشور هستند، سخنی نمی‌گویند؟

گفتنی است سه ماه پیش کوفی عنان یک طرحی 6بندی برای حل و فصل بحران سوریه ارائه داده بود که تنها برای زمان کوتاهی توانست سوریه را با آتش بس به آرامش برساند.

اما پس از گذشت چند روز نیروهای اخلالگر و دست نشانده ی غرب در این کشور با شکستن طرح آتش بس بار دیگر به برپایی آشوب در سوریه پرداختند.

نظرات بینندگان
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۱
۱
۰
ایران در تمام بحران های بین المللی باید نقش دلسوزانه و صلح طلبانه ی خودش رو ایفا کنه فقط به شرطی که مسولین انتخاب شده ی مذکور از سواد و تعهد کافی برخوردار باشد تا باعث سربلندی جامعه باشه نه اینکه بشه سوتیه رسانهای داخلی و خارجی.
(صمد آقا اخلالگر میشود)
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۸ تير ۱۳۹۱
۱
۰
اين هم يك بازي جديده !!!! ميخواهند با چاقوي ايران سر سوريه را ببرند .