۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷

اينجا هر گردي‌ ‌گردو است

اطمينان داشته باشيد ظرف سوغات شما پس از بازگشت از شهميرزاد بسيار پربارتر از آنچه در ذهن داريد، خواهد بود.
کد خبر : ۷۱۶۷۶
جام جم: سمنان؛ شهر تابستان‌هاي گرم و زمستان‌هاي سرد؛ همان قدر كه به كوير و خاك‌هاي گرم نزديك است، با رود و جنگل و كوه قرابت دارد و طبيعي است وقتي هنگامه گرما مي‌شود و آفتاب تند تابستان بر‌اين سرزمين سايه مي‌افكند، شهري مانند شهميرزاد مي‌شود ييلاقي كه در سايه درختان گردو و آلو و زردآلو، سايه‌ساري رويايي در پناه البرز تدارك ديده‌ است.
 
هرچند فاصله بين سمنان تا شهميرزاد تنها 20 كيلومتر است، اما عجيب آن ‌كه در همين فاصله، اختلاف ارتفاع بين اين دو شهر به هزار‌متر مي‌رسد كه همين مساله از يك سو بسيار شگفت‌آور است و از سوي ديگر همين شگفتي موجب تغيير آب و هوا و فضاي شهر شده است.

محصولات باغي شهميرزاد از كيفيت بسيار خوبي برخوردار است؛ اگر يك بعدازظهر تعطيل در اين شهر كوچك قدم بزنيد، انواع خشكبار تهيه شده از همين باغ‌ها كه در مغازه‌هاي كوچك و بزرگ سنتي اين شهر به فروش مي‌رسد، اين امر را بيش از اين نوشته به‌شما ثابت خواهد كرد.

به همين دليل اطمينان داشته باشيد ظرف سوغات شما پس از بازگشت از شهميرزاد بسيار پربارتر از آنچه در ذهن داريد، خواهد بود.

در ميان محصولات باغي، گردوي شهميرزاد از اهميت خاصي برخوردار است، زيرا هم به جهت ميزان كمي توليد و هم كيفيت، داراي ويژگي‌هاي منحصر به فرد است.

در همين ارتباط خوب است بدانيد سازمان كشاورزي ملل متحد (فائو) بزرگ‌ترين باغ گردوي جهان را به مساحت تقريبي 750 هكتار در اين شهر ثبت كرده است و از سوي ديگر كارشناسان كشاورزي معتقدند گردوي اين شهر كه معروف به گردوي خوشه‌اي است، از كيفيت منحصر به فردي برخوردار است.

همچنين نبايد فراموش كرد شهر ييلاقي شهميرزاد، يكي از گلوگاه‌هاي مهم پيوند استان‌هاي سمنان و مازندران محسوب مي‌شود.

استان سمنان به عنوان استان حائل بين كوير و دريا داراي چند نقطه اتصال با استان مازندران است كه در قسمت شرقي استان، شهميرزاد مهم‌ترين معبر اين اتصال است.

هر‌قدر ‌از شهميرزاد به سمت شمال فاصله مي‌گيري، روند تغيير اقليم سرعت بيشتري به خود مي‌گيرد، روند اين تغيير آنچنان شتابان است كه اگر بگوييم هر دقيقه مي‌تواني آن را درك كني، اغراق نكرده‌ايم.

با فاصله حدود نيم ساعت از شهميرزاد، به منطقه‌اي كوهستاني مي‌رسيد كه شايد حتي در فصل گرما نيز بتوانيد آثار برف زمستاني را بر چهره آن شاهد باشيد.

با ادامه همين جاده به استان مازندران خواهيد رسيد و با فاصله‌اي حدود يك ساعت و نيم طبيعتي كاملا متمايز و متفاوت به شما لبخند خواهد زد و صداي رود زيباي تجن را خواهيد شنيد.

نزديك‌ترين شهر استان مازندران به شهميرزاد شهر دوآب است كه در فاصله 55 كيلومتري اين شهر واقع شده و همچنين فاصله بين شهميرزاد با ساري 170 كيلومتر است.
 
اما مهم‌تر از فاصله بين شهميرزاد با استان مازندران، مطمئن باشيد كه طبيعت متفاوت و ييلاقي اين شهر كوچك كه جمعيتش تابستان‌ها به حدود 50 هزار نفر مي‌رسد، براي گذران يك تعطيلات مفرح و بسيار مناسب است، بويژه آن كه در سال‌هاي اخير براي اماكن رفاهي و اسكان مسافران، سرمايه‌گذاري‌هاي اندكي صورت‌گرفته كه هر چند كافي نيست، اما در مقايسه با بسياري از مناطق ييلاقي مناسب‌تر است. (جام جم - ضميمه چمدان)