۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
/زيبايي زير تيغ/

جراحي‌ زيبايي،نوعي آسيب اجتماعي

يك استاد آسيب شناسي با بيان اينكه افزايش جراحي هاي زيبايي نوعي آسيب اجتماعي است و مشكلات بسياري را به وجود مي‌آورد، گفت: اين آسيب‌ها هم متوجه خود افراد مي‌شود و هم خانواده و جامعه آنها را در بر مي‌گيرد.
کد خبر : ۷۲۵۰۱
به گزارش صراط ، محمد زاهدي اصل در گفت‌وگو با خبرنگار«جوانان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درمورد جراحي‌هاي زيبايي، افزود: فرد با تحميل ميليون‌ها تومان پول به خانواده خود براي عمل زيبايي مشكلات بسياري را براي آنها بوجود مي‌آورد و با همه گير شدن اين مسئله و شديد شدن چشم و هم چشمي‌ها براي جراحي‌هاي زيبايي پول‌هاي بسياري كه بايد در توليد و سازندگي هزينه شود در زمينه‌هاي نادرستي خرج مي‌شود كه نتيجه‌اي در بر ندارد.

ميل به تنوع طلبي در جوانان از علل مهم گرايش آنان به جراحي‌هاي زيبايي است

استاد آسيب شناسي دانشگاه علامه طباطبايي ميل به تنوع طلبي را در جوانان از علل مهم گرايش جوانان به جراحي‌هاي زيبايي دانست و افزود: تنوع طلبي يكي از ويژگي‌هاي جوانان است و هر جواني در زندگي نياز به تنوع دارد كه اگر راه‌هاي ارضاي اين ميل بسته شود ممكن است جوانان به كارهاي ديگري همچون جراحي‌هاي زيبايي روي بياورند.

وي در ادامه به عادت چشم و هم چشمي در ميان جوانان اشاره كرد و ادامه داد: جوانان چشم و هم چشمي را از دوران كودكي از خانواده مي‌آموزند و به تدريج كه فرد پا به دوران جواني مي‌گذارد خودش آن را نسبت به دوستان و آشنايان به كار مي‌برد، در حاليكه اين كار برازنده جوان ايراني نيست.

زاهدي اصل افزود: در شرايطي كه زيبايي ظاهري بر همه چيز اولويت پيدا مي‌كند و ايمان، تقوا، پاكدامني، صداقت و صميميت و هرآنچه كه به عنوان فضايل اخلاقي شناخته مي‌شود به دليل رواج رفتارهاي ناپسند در جامعه، كمرنگ مي‌شود. پديده ديگري جايگزين اين فضايل مي‌شود و يك جوان براي جلب توجه ديگران به ظاهر طبيعي خود دست مي‌زند.

وي ادامه داد: در جامعه‌اي كه روز به روز سن ازدواج بالا مي‌رود و تجرد به يك معضل جدي تبديل مي‌شود، دختران تلاش مي‌كنند تا با تغيير چهره خود شريك بهتري براي زندگي پيدا كنند.

اين جامعه شناس در ادامه بر نقش خانواده، نهادها و رسانه‌هاي جمعي در افزايش گرايش جوانان به جراحي‌هاي زيبايي تاكيد كرد و گفت: نبايد همه تقصيرها را به گردن جوانان انداخت. از جواني كه بيكار است و نمي‌تواند خانواده تشكيل دهد و در جامعه نيز از آرامش لازم برخوردار نيست نمي‌توان خيلي توقع داشت؛ بنابراين نقش دستگاه‌هاي فرهنگساز و خانواده‌ها در اين زمينه موثر بوده و وظيفه ما اين است كه براي جوانان اشتغال ايجاد كنيم و به زندگي و شرايط اشتغال آن‌ها توجه كنيم. زيرا توجه به زيبايي، خود آرايي روبناي اين مسئله هستند و زيربنا چيز ديگري است.